RZECZY ZWYCZAJNE

 

kuratorzy wystawy: Anna Kotowicz-Puszkarewicz, Artur Puszkarewicz

koordynator wystawy: Katarzyna Siwerska

czas trwania: 7-30 grudnia 2012 

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

 

o autorach:

Grupa AZE design istnieje od 2006 roku. Tworzy ją dwójka artystów: Anna Kotowicz-Puszkarewicz, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (projektowanie graficzne, 2005) oraz Artur Puszkarewicz, absolwent Politechniki w Białymstoku (architektura, 2001).

 

Ostatnie lata w twórczości AZE design to m.in. I miejsce w konkursie PRODECO 2007 organizowanym przez polską edycję Elle Decoration w kategorii „Młody projektant” za projekt tapety MAZZY, wyróżnienie w konkursie „MY WORLD” organizowanym przez British Council oraz Narodową Galerię Sztuki ZACHĘTA za obrus MESSY, a także udział w niezliczonej ilości wysoko notowanych międzynarodowych wystaw współczesnego wzornictwa zarówno w Polsce, jak i za granicą, m.in. w Wielkiej Brytanii, Szwecji, Finlandii, Chinach, Japonii, Chorwacji, Francji, Austrii, na Węgrzech i we Włoszech. DESIGN ŚWIADOMY - to termin, którym artyści definiują swój sposób myślenia o projektowaniu:

 

„Inspiracją są dla nas są codzienne sytuacje. Sięgamy zarówno po stare techniki rękodzielnicze, jak i najnowsze technologie. Łączymy je z poszukiwaniem najprostszych rozwiązań i intelektualną refleksją. Chcielibyśmy, by nasze obiekty nosiły wszelkie znamiona „zaprojektowanych” – aby konsument nie miał wątpliwości, że ma do czynienia z przedmiotem, który jest rezultatem twórczego procesu i intelektualnego wysiłku projektanta. Projektujemy przedmioty, których zadaniem jest prowokowanie konsumenta do myślenia, a nie wyłącznie ich używania”.

 

o wystawie:

Prace eksponowane na wystawie w Galerii im. Sleńdzińskich przy ul. Legionowej 2 powstawały na przestrzeni lat 2006–2009.

Do większości z nich artyści czerpali inspirację z tradycyjnych technik sztuki użytkowej jak chociażby w modułowej sofie AYU, gdzie dwupoziomowe, faliście ukształtowane siedzisko wykonane zostało ręcznie z wikliny czerwonej – materiału stosowanego tradycyjnie przez wikliniarzy tworzących pojemniki, kosze oraz przedmioty dekoracyjne.

 

Dywan FOLK powstał jako wynik inspiracji tradycją tkacką wciąż żywą na Podlasiu. Tygiel kultur w tym regionie doprowadził do przenikania się wzorów białoruskich, ukraińskich oraz nadbałtyckich. Ornament powstał z przeskalowania i uproszczenia tradycyjnego wzoru oraz zgeometryzowania go na kształt wczesnej grafiki komputerowej. FOLK łączy w sobie starą technikę wykonywania sukna (folowanie) połączoną z sitodrukiem. Dywan FOLK został doceniony przez znawców, otrzymał nominację do nagrody ŚLĄSKA RZECZ 2007, przyznawanej przez Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie (maj 2008).

 

Oprócz inspiracji tradycją AZE design sięga również do naszych obyczajów, a raczej ich zaniku w dzisiejszym zabieganym świecie. Na tak banalny obyczaj jak posiłki twórcy spojrzeli artystycznym okiem, efektem czego jest obrus MESSY.

Przywraca on ideę spotkania przy stole; sytuacji, w której posiłek jest przede wszystkim powodem do przebywania z drugą osobą, a powstały przy okazji bałagan to raczej miłe wspomnienie niż przykry efekt uboczny...

Obrus MESSY został wyróżniony w kwietniu 2007 roku w konkursie „My World" organizowanym przez British Council oraz Narodową Galerię Sztuki „Zachęta" (gdzie był prezentowany). We wrześniu 2009 roku został włączony do kolekcji tekstyliów Niemieckiego Muzeum Narodowego w Norymberdze, a w styczniu2010 roku do kolekcji wzornictwa nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie. /Katarzyna Siwerska, koordynator wystawy/

 

______________________________________________________________________________________________

WYSTAWA NA JUBILEUSZ 20-LECIA GALERII

 

LUDOMIR SLEŃDZIŃSKI – artysta nowoczesny?

 

kurator wystawy: Elżbieta Korol, Izabela Suchocka (współpraca)

czas trwania: 9 listopada - 2 grudnia 2012

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

 

Pytanie postawione w tytule ekspozycji stało się kluczem doboru prezentowanych dzieł, którego dokonały Elżbieta Korol (kuratorka wystawy) oraz Izabela Suchocka (współpraca). Jest to dobór nieco przekorny. Nie jest to bowiem Ludomir Sleńdziński do jakiego się przyzwyczailiśmy – kontynuator renesansowej myśli estetycznej. Bardziej interesowały nas współczesne odniesienia widoczne w malarstwie artysty – jego „zabawy z formą”, czy też sposób oddawania rzeczywistości przywodzący na myśl… chociażby malarstwo Cézanne’a.

 

Obrazy pochodzą ze zbiorów własnych Galerii oraz ze zbiorów Muzeum Podlaskiego w Białymstoku.

 

WYSTAWA PRZYJAZNA RODZINIE – specjalnie przygotowane atrakcje dla dzieci. 

 

______________________________________________________________________________________________

ANDREEV

ILUSTRACJE. PORTRETY. TEMPERY. RYSUNKI. PASTELE. WĘGIEL

kurator wystawy: Katarzyna R. Hryszko

 

czas trwania: 5 października - 4 listopada 2012

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

 

o artyście:

Georgi Andreev urodził się w 1936 r. w Swilengradzie (Bułgaria). Studia artystyczne ukończył w pracowni prof. Aleksandra Popliłowa, specjalizując się

w grafice użytkowej. W Akademii Sztuk Pięknych w Sofii zdobył nagrodę za najlepszy rysunek – „Akt”. W 1968 r. – nagroda i zakup plakatów na Międzynarodowy Festiwal Młodzieży w Sofii. Od 1971 r. jest mieszkańcem Białegostoku.

 

Wystawy

1970       indywidualna – Toruń

1972       poplenerowa „Augustów”

1973       zbiorowa „Kopernik i jego myśl” – Białystok

1974       indywidualna „Rysunek” – Białystok, wyróżnienie za plakat na Ogólnopolskim Festiwalu

Muzyki i Poezji w Białymstoku

1977       zbiorowa „Białostocczyzna w malarstwie, grafice i plakacie” – Białystok

1979       indywidualna „Rysunek” – Wilno

1981       indywidualna „Plakat” – Białystok, Hajnówka

1982       indywidualna „Rysunek” – Białystok, poplenerowa „Białystok”, poplenerowa

„Kędzierzyn-Koźle” ­- Opole, zbiorowa „Bułgaria widziana z Polski. Rysunek” – Sofia, Bułgaria

1983       indywidualna „Rysunek” – Phenian, Korea Północna, dwie drugie nagrody

i wyróżnienie w konkursie „Białystok w grafice i rysunku”

1984-87  poplenerowe „Białowieża” – Białystok

1988       indywidualna „Rysunki, ilustracje, portrety” – Białystok

1996       indywidualna „Ilustracje, portrety, tempera, pastele, węgiel” – Białystok

2004       indywidualna „Georgi Andreev. Nowe prace” – Białystok

2012       indywidualna „Ilustracje, portret, tempera, rysunki, pastele, węgiel” – Białystok

 

o artyście artyści:

Zakładając, że każdy „znak” powołany przez artystę na papierze – obojętne: abstrakcyjny, realistyczny czy surrealistyczny, jeżeli oddziaływuje na nasze zmysły pozytywnie lub negatywnie, w każdym razie inspiruje naszą wyobraźnię – jest godny odnotowania. Tak patrząc na pracę kolegi G. Andreeva śmiało można powiedzieć, że jest artystą, koło którego prac nie można przejść obojętnie. Poruszając się w różnych technikach plastycznych podziwiam jego ostre oko, doskonały warsztat oraz krytycznie twórczą postawę wynikającą z wnikliwej obserwacji otaczającej Go rzeczywistości. W portretach Georgi raz patrzy krytycznie na osobę portretową, drugi raz z zadumą, ale zawsze głęboko analizuje wnętrze człowieka. Taka jest cała twórczość Żora. Taki jest Żoro. Janusz Debis, art. malarz

 

Jestem malarzem i w najprostszym odbiorze twórczości innych interesuje mnie, co ktoś inny potrafi. Stwierdzam, że Żoro potrafi bardzo dużo, wręcz posiadł biegłość w sztuce obrazowania. Wiesław Jurkowski, art. plastyk

 

Żoro jest jedną z najbardziej emocjonalnych osób, jakie znam. Pamiętając o tym, szukam śladów tej emocji, tej spontaniczności w jego pracach. Znajduję natomiast pewien rodzaj dyscypliny, który trudno mi określić. To połączenie realistycznego odwzorowania z „usztywnieniem formy”, graniczącym chwilami z manierą. Właściwie taka stylizacja przeciwstawia się bezpośredniości realizmu, u Żora jednak komponuje się w skuteczną całość. Szukanie klucza do tych wyraźnych sprzeczności może być fascynującym zajęciem. Monika Szewczyk, historyk sztuki

 

„Dziki Bułgar” – impulsywny, tryskający życiem, rożśpiewany, witający znajomych szeroko rozwartymi ramionami, jakby na raz chciał wszystkich uścisnąć. Takiego poznawaliśmy przed laty. A jaki jesteś, Żoro? Nie należy pchać się w kaloszach do cudzej duszy, ale jeśli muszę… Czujny, zadumany, czasem melancholijny, może wracający do legend i baśni stron rodzinnych? Lubisz obserwować otaczający Cię świat. Kochasz życie i ludzi, chcesz ich zatrzymać – większość z nich zostawiła cząstkę siebie w Twej pamięci, to ważne. Dzięki Ci za to. Cecylia Ambrożej Chudzik, art. plastyk, projektant wnętrz

 

Żoro – popularny w środowisku Żorko – rzucony przez los z ciepłej Bułgarii na chłodną północ Polski, do Białegostoku. Żorko to artysta i człowiek pełen temperamentu, pasji, talentu i pracowitości. Jego dorobek jest tego świadectwem. Jeden z nielicznych, który posiadł tajemnicę i technologii sztuki. Wspaniałe realistyczne rysunki portretowe (czasem odrobinę złośliwe) – szkice z natury, pełne nastroju pejzaże. Akwarela, tusz, kredka, tempera – to tworzywa, którymi z wielką biegłością posługuje się Artysta. Żoro również uprawia tzw. Plastykę użytkową – plakat, ilustrację – plakat, ilustrację książkową, projekty monumentalnego malarstwa ściennego do cerkwi (niestety nie zrealizowane). Żoro jest twórcą najmniejszego portretu. Przeszedł do anegdoty portret wodza rewolucji, namalowany na końcu ołówka (wym. 5x5 milimetrów). Po raz kolejny oglądałem przez lupę to dzieło (eksponat?) już w III Rzeczypospolitej, popijając czerwone wino, którego wielbicielem jest Żoro. Ryszard Kuzyszyn, art. plastyk, scenograf

 

______________________________________________________________________________________________

Kobieta w fotografii Dederków

 

kurator wystawy: Arkadiusz Puchalski

czas trwania: 7-30 września 2012

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

 

o artystach:

Prace rodziny Dederków zostaną zaprezentowane białostockiej publiczności po ponad trzydziestu latach (w 1978 roku Związek Polskich Artystów Fotografików zorganizował wystawę pt. Cztery pokolenia Dederków).

 

Obejrzymy wybrane prace Sotera, Mariana, Witolda i Szymona Dederków: portrety, akty oraz sceny zbiorowe wykonane w różnych technikach fotograficznych. Rodzina Dederków, mimo iż związana z Wileńszczyzną oraz Warszawą, ma okazję stać się bliska także mieszkańcom Białegostoku i Podlasia. Królowy Most bowiem, to posażne dobra Rozalii Sakowicz, małżonki Mariana Dederki, Białystok zaś był miejscem, w którym rodzina Dederków spędziła kilka lat przed przeprowadzką do Warszawy.

 

______________________________________________________________________________________________

EMILIA WOLSZEL. K078

 

 

kurator wystawy: Katarzyna Siwerska

czas trwania: 10 sierpnia – 2 września 2012

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

 

o artyście:

Emilia Wojszel w zeszłym roku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku w pracowni malarskiej. Jej instalacja otrzymała Grand Prix za najlepszy dyplom 2011 roku. Artystka urodziła się w Sokółce na Podlasiu, co było dla nas również punktem wyjścia do tego, żeby zaproponować jej współpracę. Galerii zależy bowiem na tym, aby promować przede wszystkim młodych uzdolnionych twórców, którzy dopiero rozpoczynają swoją artystyczną wędrówkę. Jest nam tym milej, że przygotowana przez nas prezentacja prac Emilii Wojszel jest jej pierwszą wystawą indywidualną. 

 

o wystawie:

Początkiem procesu twórczego u Emilii Wojszel jest zawsze malarstwo. Jak sama podkreśla "pozostaje z nim genetycznie związana". (...) Emilia nie ogranicza się do malarstwa w jego tradycyjnej formie i znaczeniu. Jej obrazy przepoczwarzają się w nowe twory, swobodnie zajmując coraz więcej miejsca w przestrzeni.

/Fragment tekstu do katalogu wystawy Emilii Wojszel K078/

 

______________________________________________________________________________________________

JÓZEF ZIMMERMAN (1887-1954). Białostocki pejzażysta

 

kurator wystawy: Marta Pietruszko

czas trwania: 22 czerwca – 5 sierpnia 2012

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

 

o artyście:

 

  • 1887 - Józef Zimmerman urodził się 2 marca w Warszawie. Uczył się i praktykował jako rysownik we włókienniczych Zakładach Żyrardowskich Hiellego i Dittricha.
  • 1903/1904, 1904/1905 oraz 1907/8 - był uczniem Warszawskiej Szkoły Rysunkowej.
  • 1907-1919 - współpracował z zakładem malarsko-dekoracyjnym Bronisława Maruszewskiego
  • w Warszawie jako rysownik.
  • 1911 - został członkiem rzeczywistym Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim,
  • z siedzibą w Warszawie.
  • 1915 - na stałe zamieszkał w Białymstoku, gdzie podjął pracę w charakterze nauczyciela rysunków w nowo powstałym Gimnazjum Realnym Męskim i Żeńskim. Białostocki okres twórczy zapoczątkował obrazem „Aleja Kasztanowa”.
  • 1920-1930 - brał udział we wszystkich wystawach prac białostockich plastyków.
  • 1930 - brał udział w zbiorowej wystawie Zrzeszenia Polskich Artystów Plastyków zorganizowanej
  • w Zachęcie.
  • 1925-1939 - należał do Zrzeszenia Polskich Artystów Plastyków z siedzibą w Warszawie.
  • 1939 - pracował w szkolnictwie średnim i podstawowym, zorganizował z żoną tajne komplety, które trwały do czerwca 1944 roku. We wrześniu jego rodzina została wysiedlona do obozu przejściowego w Pruszkowie.
  • 1945 - powrócił do Białegostoku, podjął pracę nauczyciela rysunków w I i II Liceum Ogólnokształcącym w Białymstoku.
  • 1946-1948 - uczył w Państwowym Liceum Budowlanym.
  • 1948-1953 - nauczał w Liceum Sztuk Plastycznych przy ul. Kilińskiego 7.

Zmarł nagle 4 października 1954 roku. Został pochowany na cmentarzu farnym.

W 1955 r. w Muzeum w Białymstoku odbyła się wystawa pośmiertna prac artysty.

 

o wystawie:

Mimo że Józef Zimmerman nie urodził się w Białymstoku, uważany jest za artystę białostockiego. To tutaj spędził najdłuższy etap swojego życia, ukształtował swój styl, pozostawił najwięcej prac, dał się poznać jako nauczyciel renomowanej szkoły i członek wąskiego grona animatorów życia kulturalnego w naszym mieście.

Największą ilość prac artysty przechowała rodzina, obecnie wnuki i prawnuki artysty. Duża ich część to szkice olejne, często nieukończone,  których większe i dopracowane wersje mogą znajdować się u innych właścicieli. Sporo prac znalazło się u osób prywatnych, kupione od artysty lub przez niego podarowane. Należy liczyć się z tym, że jest ich znacznie więcej niż wynikałoby to z katalogu naszej wystawy. Z pewnością białostockie domy kryją wiele prac Józefa Zimmermana, o których pochodzeniu kolejne pokolenia właścicieli z czasem zapomniały. /Marta Pietruszko, kurator wystawy/

 

______________________________________________________________________________________________

WIKTORIA TOŁŁOCZKO-TUR. Czułość

 

kurator wystawy: Katarzyna R. Hryszko

czas trwania: 18 maja – 17 czerwca 2012

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

 

o wystawie:

Wędrówka wśród śpiących krajobrazów, samotnych drzew, przy zachodach słońca i księżycowych nocach. Wędrówka po piaszczystych drogach w mrocznych lasach, po bezkresnych polach i łąkach, po terenach bagien – to jak powrót do krainy snów i baśni dzieciństwa. Taki też jest świat Wiktorii Tołłoczko-Tur przedstawiany w jej akwarelach. Tworzy obrazy do rozmiłowania się w widoku natury, do dziecięcej tęsknoty za przyrodą, płynącą z głębi serca.

 

Ta absolwentka ASP w Krakowie, od kilkudziesięciu lat, posługuje się wyłącznie techniką akwareli, a prace jej powstają przede wszystkim na plenerach w Białowieży, Różanymstoku, ukochanym Sandomierzu i Janowie Podlaskim. Ile ich namalowała, trudno zgadnąć. Możemy je oglądać na licznych wystawach, a wielu szuka pretekstów, by posiąść pracę Wiktorii. Główne medium, za pomocą którego wyraża swoją wyobraźnię, to pejzaż lub martwa natura złożona z kilku kwiatów polnych w wazonie, zebranych na wiosennym czy letnim spacerze. Odtwarza przyrodę bezpośrednio z natury. Studiuje w plenerze zmiany świetlne i kolorystyczne. Czasem maluje w zaciszu pracowni, gdzie łączy motywy plenerowe z miniaturowym rysunkiem zwierząt (konie), ptaków (żurawie, czaple) czy kęp kwiatów namalowanych cienkimi smugami pędzla, tuż przy krawędzi obrazu. To romantyczność. Mnóstwo sentymentalno-nostalgicznych wzruszeń. Jej niebo groźne, ciężkie, ze skłębionymi chmurami, ustępuje czasem jasnym, pełnym ciepła letniego poranka białym obłokom. Niebo to przedmiot obserwacji. Bywa czyste lub zachmurzone, dynamiczne i poruszone pod wpływem wiatru. Uzyskuje fakturę, przejrzystość, a przede wszystkim światło. Paleta barw Wiktorii Tołłoczko-Tur jest bardzo charakterystyczna. Kolory wyszukane, „muzealne”, przyprószone mgiełką, subtelnie zestawiane ze sobą. Pomimo swej pozornej monochromatyczności prezentują bogatą gamę. Malarka na papierze utrwala wycinek świata przesycony melancholią, nostalgią i marzeniem. Ma zdolność przemieniania zwykłych pól, lasów, ścieżek w obrazy, gdzie króluje aura tajemniczości i kontemplacyjna cisza. Wszechobecna u Wiktorii jest również mistyczność i majestatyczność. Fragmenty jesiennego lasu, ugrowe pola ciągnące się w nieskończoność, oświetlone wieczornym światłem, przeniesione na papier, stają się miniaturowej wielkości akwarelą.

 

Często się mówi, że: „malarz nie powinien malować tego, co widzi przed sobą, tylko to, co widzi w sobie. Należy najpierw zobaczyć swoje dzieło oczyma duszy”. Gdy – my odbiorcy – zauważymy tęsknotę, pragnienie, pomyślimy o czymś pięknym, wówczas czujemy to, co twórca przy malowaniu. Mamy XXI wiek, pełen przematerializowania, przetechnizowania, wszechobecnego pędu, ale człowiek zawsze będzie poszukiwał miejsc, które nadal wyglądają tak, jakby czas się w nich zatrzymał. Miejsc, gdzie można marzyć. I w taki świat zaprasza nas Wiktoria Tołłoczko-Tur. Ona go zna, Ona go nam pokazuje we własny, niepowtarzalny sposób. /Katarzyna Renata Hryszko, kuratorka wystawy/

 

o artystce:

Wiktoria Tołłoczko-Tur, urodzona w 1942 r. w Tołoczkach na Grodzieńszczyźnie, obecnie Bilminy. Ukończyła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom na Wydziale Malarstwa w pracowni Czesława Rzepińskiego. Mieszka i pracuje w Białymstoku. Zawodowo zajmuje się konserwacją dzieł sztuki. Jej twórczość skupia się wokół tematu pejzażu i martwej natury. Ulubiona technika to akwarela. Uczestniczy w wielu plenerach w kraju i za granicą. W swoim dorobku artystycznym ma około 20 wystaw indywidualnych i 130 wystaw zbiorowych.

 

WYSTAWY INDYWIDUALNE:

1975 Biuro Wystaw Artystycznych w Białymstoku

1981 Biuro Wystaw Artystycznych w Rzeszowie

1995 Malarstwo i Konserwacja - Muzeum Rzeźby im. Alfonsa Karnego w Białymstoku

1996 Impresje zimowe - Galeria Marszand w Białymstoku

1997 Podlaski Klub Biznesu w Białymstoku

1997 Ośrodek Kultury w Sokółce

1998 Malarstwo i Konserwacja - Galeria Chłodna 20 w Suwałkach

2001 Galeria Feniks w Białymstoku

2003 Karlstad Szwecja

2006 Dom Pracy Twórczej w Sandomierzu

2006 Między naturą a emocją - Galeria im. Sleńdzińskich w Białymstoku

2007 Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej

2007 Biblioteka Akademii Medycznej w Białymstoku

2008 Nieprzemijające - Galeria ES w Międzyrzeczu Podlaskim

2008 Emocje a natura - Biebrzański Park Narodowy Osowiec-Twierdza

 

 

WAŻNIEJSZE WYSTAWY ZBIOROWE:

1968 Wystawa białostockiego środowiska artystycznego BWA w Białymstoku

1969 Wystawa Młodych w Rzeszowie

1978-1994 Coroczny udział w wystawach poplenerowych w Białowieży

1990 Wystawa ZPAP – Oddział Białostocki Muzeum Okręgowe w Białymstoku

1994 Wystawa ZPAP – Oddział Białostocki Galeria Arsenał w Białymstoku

1994 Wystawa Małych Form Centrum Sztuki w Bytomiu

1998, 2001, 2004 Biały Salon Sztuk Pięknych - Białystok Łomża Suwałki

1998-2001 Coroczny udział w wystawach poplenerowych w Janowie Podlaskim

2009 One - Galeria im. Sleńdzińskich w Białymstoku

2010 One - Galeria Chłodna 20 w Suwałkach

2011 Wystawa – Muzeum Archidiecezjalne w Sandomierzu

 

 

PLENERY:

1978-2004 Białowieża

1987-2010 Janów Podlaski

2000-2012 Sandomierz

2003-2012 Różanystok

2002-2012 Wyszków

2008-2011 Międzyrzec Podlaski

 

1978 Tbilisi, Gruzja

1985 Ohrid, Macedonia

2009 Yelgawa, Łotwa

2010-2011 Paros, Grecja

 

 

WAŻNIEJSZE REALIZACJE KONSERWATORSKIE:

1982  obraz św. Jana Ewangelisty, cerkiew w Ploskach

1983  osiem ikon, m.in. św. Piotr i św. Paweł, tempera na desce, cerkiew w Mielniku

1984  udział w konserwacji Panoramy Racławickiej

1985  obraz św. Trójcy, kościół w Juchnowcu

1986  obraz św. Józefa, kościół w Juchnowcu

1986 obraz św. Konrada, cerkiew w Ploskach

1986 obraz św. Antoniego, kościół w Miłkowicach Maćkach

1999 obraz Ludomira Sleńdzińskiego „Jezus Miłosierny”, katedra WNMP w Białymstoku

1987  obraz św. Franciszka, kościół w Drohiczynie

1987-1992  polichromie sufitowe, praca zespołowa, Muzeum Rzeźby im. Alfonsa Karnego w Białymstoku

1990  osiem ikon z kolekcji barona von Stechowa, Frankfurt nad Menem

1992-1993  dziesięć obrazów, cerkiew w Siematyczach

1994  obraz „Chrystus na krzyżu”, kościół w Gródku

1994-1995 obraz św. Mikołaja, kościół w Miłkowicach Maćkach

1995  obrazy Matka Boska, św. Jerzy, kościół w Dolistowie

1997  obraz „Ostatnia Wieczerza”, kościół Zmartwychwstania w Białymstoku

1999  obrazy Matka Boska, św. Jan Nepomucen, kościół w Jasionówce

2001  figura Matki Boskiej Różańcowej, rzeźba drewniana, kościół św. Rocha w Białymstoku

2005  obraz „Sąd Ostateczny”, tempera na desce, Seminarium Duchowne w Białymstoku

2006  ikony Czterech Ewangelistów, kościół w Topolanach

2008  obraz Matka Boska Nieustającej Pomocy, kościół w Kundzinie

2010  obraz Matki Boskiej Sokólskiej, kościół w Sokółce

2010  obrazy Matka Boska Śnieżna, Ukrzyżowanie, kościół w Klimówce

2011  obraz św. Antoniego, kościół w Sokółce

oraz obrazy w Muzeum Podlaskim, Muzeum Wojska;

obrazy i rzeźby polichromowane Galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku

1974- sgraffita połączone z polichromią, zwierzęta /łoś, dzik, jeleń, żubr/ na zachodniej pierzei Rynku Kościuszki (wspólnie z mężem Krzysztofem Turem).

obrazy w Muzeum Podlaskim, Muzeum Wojska oraz obrazy i rzeźby polichromowane Galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku.

 

______________________________________________________________________________________________

MAREK DOLECKI. W krainie proroków

 

kurator wystawy: Mariusz Wideryński

czas trwania: 13 kwietnia 13 maja 2012

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

 

Byli tacy, co rodzili się,

Byli, co umierali.

Byli też i tacy, którym to było mało.

 

Edward Stachura

 

Wystawa dedykowana: Włodzimierzowi Pawluczukowi, Beacie Hyży-Czołpińskiej i Piotrowi Tomaszukowi.

 

o autorze:

Marek Dolecki - fotograf, nauczyciel fotografii, animator kultury. Urodził się w Mławie, ale z wyboru serca – białostoczanin. Od lat zafascynowany  pięknem, różnorodnością kulturową i wyznaniową Białostocczyzny. Jest znanym i cenionym w Polsce i za granicą fotoreporterem oraz autorem zdjęć dokumentalnych. Brał udział w międzynarodowych salonach FIAP w 34 krajach świata. Od 1989 roku fotoreporter prasowy. Autor albumów (m.in. wielokrotnie nagradzanego - „Święta Góra Grabarka”), ilustracji książkowych. W swojej pracy twórczej często dokumentuje wydarzenia z życia Cerkwii prawosławnej oraz odchodzący obraz podlaskiej wsi. Najchętniej jednak fotografuje ludzi. Mimo prymatu technik cyfrowych woli swoją niezawodną Leikę. Nie używa Internetu.

Za swoje dokonania został odznaczony:

1995 - Medal Św. Brata Alberta (najbliższy sercu)

2004 - Srebrny Medal Zasłużony dla Fotografii Polskiej

2006 - Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików oraz Fotoklubu Polskiego. Międzynarodowa Federacja Sztuki Fotograficznej w Paryżu uhonorowała tytułem - Artysta FIAP (AFIAP).

 

o wystawie:

"Tytuł rozpalił moją wyobraźnię. Znałem Marka fotografie, wspaniałe sytuacyjne portrety mieszkańców wschodniego Podlasia. Niezwykłe, pełne ekspresji twarze z zapisanymi bruzdami zmarszczek trudami codziennego życia. Wysmagane wiatrami i srogimi zimami, ale przyjazne i szczerze serdeczne. Oblicza rolników, batiuszków, znachorów i szeptuch. A w końcu postaci, które już za życia otoczone aurą niezwykłych predyspozycji, w świadomości wielu jawiły się "prorokami". Mieszkańców miasteczek i maleńkich wiosek. Siedlisk rozrzuconych wśród pól, łąk i lasów niczym rodzynki w drożdżowym cieście. Świata, którego już nie ma! Znakomite prace Marka Doleckiego. Obrazy wyrwane obiektywem z czasoprzestrzeni, pobudzające wyobraźnię.(...) /dr Mariusz Wideryński, adiunkt w Katedrze Fotografii i Realizacji Obrazu Wydziały Sztuk i Mediów i Scenografii ASP w Warszawie/

 

„Prorok  rozumiał i potrafił o wiele więcej niż pozostali mieszkańcy Krainy. Więc kiedy działo się coś złego, czego Tutejszy nie umiał pojąć, szedł do Proroka. I Prorok zabierał się do roboty. Odwracał nieszczęścia, zdejmował klątwy, leczył choroby, przywracał wiarę w odwieczny ład świata oparty na bożej opatrzności. Był pośrednikiem pomiędzy zwykłym człowiekiem i  Wielka Tajemnicą. Jego prestiż i autorytet były niepodważalne. (…) Kraina Proroków to już przeszłość. (…) Pozostały zdjęcia Marka Doleckiego. Materialny dowód na potwierdzenie prawdziwości Legendy”. /Jan Kamiński, pisarz/

 

______________________________________________________________________________________________

Zapach kobiety

 

wystawa zbiorowa: EWA CHACIANOWSKA, ALEKSANDRA CZERNIAWSKA, MAŁGORZATA DMITRUK, MARTA MARIAŃSKA, MARZANNA MOROZEWICZ, MAŁGORZATA NIEDZIELKO, DOROTA ŚWIDZIŃSKA, JUSTYNA WENCEL

 

kurator wystawy: Zbigniew Świdziński

czas trwania: 8 marca - 8 kwietnia 2012

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

 

 

Zapach kobiety

ciepła szara reneta

wyciągam dłonie

Beata Nowakowska

 

o wystawie:

Wystawa zbiorowa ośmiu artystek w różnym wieku, poruszających w swojej twórczości odmienne wątki. Zaproszone do udziału w wystawie artystki posługują się zróźnicowanymi środkami wyrazu: video, instalacja, litografia, rzeźba.

Część prac powstała specjalnie do przestrzeni galerii przy ul. Legionowej 2.

 

o artystkach:

Ewa Chacianowska, ukończyła Liceum Sztuk Plastycznych w Supraślu, później Istituto Europeo di Design w Rzymie. Założycielka i do dziś członkini Grupy Nowa Ikona. Od 1991 roku przebywa na stałe we Włoszech, po siedemnastoletnim pobycie w Rzymie obecnie mieszka i pracuje w Mediolanie.

web: www.chacianowska.com

kontakt: ewa.chacianowska@fastwebnet.it

Wybrane wystawy grupowe: czerwiec 2011 „Koine’2011” Galleria Zamenhof, Mediolan listopad 2010 „Comparaisons 2010” Grand Palais, Paryż listopad 2010 „Post-Avanguardia” Castello di Carlo V, Lecce wrzesień2010 „Post-Avanguardia” Castello Malaspina, Massa maj 2010 „Post-Avanguardia” Castello degli Estensi, Ferrara kwiecień2010 „Face/Art” Tortona Creativity/Studio Iroko, Mediolan marzec 2010 „Il senso del colore” Galleria Zamenhof, Mediolan styczeń 2010 „OpenArt 2010” Sale del Bramante, Rzym wrzesień2009 „Il Segno Premio d’arte” Galleria Zamenhof, Mediolan kwiecień2009 „I’m Blue” Infantellina Contemporary, Berlin kwiecień2009 „Artemisia Folie” Spazio Symposium XXI, Mediolan marzec 2009 „Donne in Arte LOVE/AMORE” CentroArteModerna, Piza czerwiec 2004 „Ikone” Fabbrica dell’arte, Perugia maj 1994 „Transizioni,Migrazioni,Passaggi-2°Stazione” A.A.M.Gallery, Rzym wrzesień1992 „L’arte dell’Europa dell’Est” Galleria A.D.D., Rzym.

Wystawy indywidualne: grudzień 2011 – „Nowa_Ikona_2011”, Galeria Stara Prochownia, Warszawa październik 2011 – „rozważania między nami głowami”, Galeria im. Sleńdzińskich, Białystok styczeń 2010 „Double I” – Galeria Schody, Warszawa wrzesień 2008 „ExNowa” – Galeria Alkierz, Supraśl czerwiec 2002 „Nowa Ikona” – Galeria Obuch, Białystok grudzień 2001 „Nowa Ikona” – Galleria Studio, Warszawa styczeń 2000 „Nowa Ikona” – Fundacja Galeria Na Prowincji, Lublin czerwiec 1999 „Nowa Ikona” – Cotton Club, Warszawa maj 1991 „New Ikons” – Stara Fabryka Marejn i Zilberblatta, Białystok.

 

Aleksandra Czerniawska, ur. w 1984 w Białymstoku; absolwentka ASP w Warszawie. Stypendystka programu „Młoda Polska” MKIDN. Laureatka konkursu Samsung Art Master.

Wystawy indywidualne:2010 – Galeria Arsenał, Białystok, „Kinooko„ obiekt w przestrzeni publicznej2010 – Galeria Arsenał. Białystok, „Hutarka„2010 – Galeria Promocyjna, Warszawa, „Bye, bye love„2010 – Telimena, Oddział Galerii Sleńdzińskich, Białystok, „Dżiga Wiertow – Mu­zeum Tymczasowe„2009 – WizyTUjąca GALERIA, Warszawa, „Syszczyk„2008 – Galeria Sanocka, Sanok, „We wsi…„

Wystawy grupowe: 2011 – Muzeum Chagalla w Witebsku oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Mińsku, Białoruś, „Cinematograf„2011 – Hangar 7, Salzburg, Austria, „In dunklen Waldern„2010 – Galeria Program, Warszawa, „Hommage to Kantor„2010 – Warszawa, „Projekt Próżna 2010„2010 – Maneż, St. Petersburg, Rosja, „Biennale sztuki eksperymentalnej„2010 – Pałac Wystaw Kłajpedzkiego Centrum Komunikacji Kultur, Kłajpeda, Litwa „W pierwszej osobie liczby pojedynczej„2010 – Centrum im. L. Zamenhofa, Białystok, „Przewrót„, projekt malarski we współpracy z Anną Panek2009 – BWA Awangarda, Wrocław, „Malarstwo. Bez ram„, 9. Konkurs im. Eugeniusza Gepperta2008 – CSW Warszawa, Wystawa pokonkursowa Samsung Art Master2008 – Wytwórnia Wodek „Koneser„, Warszawa, „Dyplomy 2008„.

www.aczerniawska.blogspot.com

 

Małgorzata Dmitruk, urodziła się w 1974 r. w Bielsku Podlaskim na Białostocczyźnie. W 1993 r. rozpoczęła studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Mińsku na Białorusi. W latach 1995-99 kontynuowała studia na Wydziale Grafiki warszawskiej ASP. Dyplom z wyróżnieniem otrzymała w 1999 r. w pracowni prof. Władysława Winieckiego. Aneks malarski w pracowni prof. Adama Styki. Od 1995 r. pracuje w eksperymentalnej pracowni w Mińsku na Białorusi, prowadzonej przez Dmitrija Wasilicza Małatkowa. Zajmuje się grafiką, malarstwem, rysunkiem, ilustracją, książką artystyczną, tkaniną unikatową, obiektem, projektowaniem ubioru, scenografią. Od 2002 pracuje jako asystent w Katedrze Grafiki Warsztatowej na Wydziale Grafiki warszawskiej ASP. Od 2011 pracuje jako adiunkt w w/w Katedrze. W 2007 roku uzyskała tytuł Doktora Sztuk Pięknych. W 2000 i 2001 otrzymała Nagrodę Roku – Grand Prix konkursu „Grafika Warszawska”. W 2006 otrzymała Grand Prix w Ogólnopolskim Konkursie im. Daniela Chodowieckiego w Gdańsku. W 2008 została Laureatką Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”. Pokazywała swoje prace na ok. 40 wystawach indywidualnych w Polsce (m.in. Bielsku Podlaskim, Warszawie, Krakowie, Białymstoku, Kazimierzu Dolnym, Bochni, Kielcach, Lublinie, Poznaniu, Gdańsku) oraz zagranicą (m.in. w Niemczech, Bułgarii, Francji, Holandii, Białorusi, Rumunii, Mołdawii, Rosji). Prezentowała swoje prace na ok. 80 wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą. Prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Państwowego Muzeum w Białymstoku (Oddział w Bielsku Podlaskim), w Galerii Współczesnej Sztuki Sakralnej „Dom Praczki” w Kielcach, w warszawskiej Galerii Test, w Muzeum Mirawoj Pogrebalnoj Kultury w Nowosybirsku w Rosji, w Muzeum Nonkonformizmu w Sankt Petersburgu w Rosji, w Muzeum Narodowym w Mińsku na Białorusi, w Muzeum Książki w Łodzi, w kolekcjach prywatnych w kraju i zagranicą.

 

Marta Mariańska, ur. 1984 r. Białystok, studia na Wydziale Komunikacji Multimedialnej ASP w Poznaniu; dyplom magisterski 2009 r. Pracownia Wideo prof. Marka Wasilewskiego, medium: wideo; rysunek; fotografia od 2010. nauczyciel Podstaw Fotografii i Filmu w Liceum Plastycznym w Supraślu2011 – Stypendium Prezydenta Miasta Białegostoku. Udział w wystawach:2011 – WŁOSY. WIĘZY Galeria Arsenał, Białystok2011 – Spójnia BWA Zielona Góra2011 – Osiem Dni Tygodnia, Galeria 13muz, Szczecin2010 – Protoplazma, Galeria Arsenał, Białystok, 2010 – Girl Power!, Galeria Arsenał, Białystok2009 – TOO HARD TO TRAIN THIS, MARK, Galeria ON, Poznań2008 – GNIAZDO, Galeria ON, Poznań2008 – SUMMER LOVE, Galeria Enter , Galeria ON, Poznań2008 – BERMUDA, Goerlitz2008 – RELATED VIDEOS, Galeria Aula ASP Poznań2008 – ART MUST BE BEAUTIFUL, Stary Browar, Poznań2007 – WL.#1, Wl.#2, Galeria Enter, Poznań2007 – PLAZMA FESTIWAL SZTUKI W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ, ASP Po­znań2007 – N4P (Nostalgia for the present), Galeria Aula ASP Poznań2006 – RECYCLING, Stara Piekarnia, Poznań2006 – ABSOLUTE POWER, Galeria Aula ASP Poznań2005 – HOWARD, Total Kunst Gallery, Edynburg2006 – VIDIOCI, Stary Browar, Poznań2005 – LEKI NA RAKA, Stara Piekarnia, Poznań.

 

Marzanna Morozewicz, urodzona w 1965 roku w Białymstoku. W latach 1984–1989 studiowała w Instytucie Wychowania Artystycznego na Uni­wersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W 1998 roku obroniła doktorat, a w roku 2007 habilitację na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2000 roku studiowała arteterapię w Polskim Instytucie Ericksonowskim w Łodzi. Zajmuje się twórczością w zakresie malarstwa (obrazy, obiekty malarskie), tkaniny, rysunku i fotografii. Obecnie pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego na Wydziale Pedago­giki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku.

Autorska strona: www.mamo.art.pl

 

Małgorzata Niedzielko, urodzona w 1959 w Białymstoku 1984 -1989 Akademia Sztuk Pięknych w War­szawie, dyplom z wyróżnieniem na wydziale rzeźby w pracowni Grzegorza Kowalskiego. Wybrane wystawy indywidualne2006 nieobcy, Galeria Labirynt, Lublin. 2002 Galeria Platan, Instytut Polski w Bu­dapeszcie, Węgry/ Światło i mrok pochodzą z tego samego źródło, Galeria Arsenał, Białystok.1999 Fragile, Sielska Gallery, Strasbourg, Francja/ Oko ucha, Galeria Arsenał, Białystok. 1997 Ślady zachcianek, Galeria Grodzka Lublin/ Penetracje, Galeria Kronika, Bytom.1996 Czas kiedy pędy strzelają w górę po długim zimowym śnie, Galeria Arse­nał, Białystok / Penetracje , Galeria Laboratorium, CSW, Zamek Ujazdowski Warszawa/ISP, Nowy Jork, USA. 1994 Prace, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin. 1993 Nurt rzeki jest zimny a płomień gorący, Galeria Zachęta, Warszawa. 1992 Powiało chłodem, Galeria Arsenał Białystok/ Pomiędzy, Galeria Zderzak, Kraków/ Zatoka, Galeria Labirynt 2, Lublin.1991 Drzewo życia rodzące owoce śmierci, Galeria Dziekanka, Warszawa/ Droga, Galeria Arsenał, Białystok/ Rysunki, Galeria Biała, Lublin. 1999 Krótka wystawa o zabijaniu, Teatr Studyjny, Łódź. Wybrane wystawy zbiorowe2011 Zmiana medium. Pracownia Kowalskiego, BWA Jelenia Góra. 2008 Kobieta/ Betyder Kvinna, Instytut Polski w Sztokholmie, Szwecja. 2006 Miejsce, Galeria Arsenał Białystok. 2005 Wesołych Świąt, Galeria Arsenał Białystok. 2003 Kolekcja współczesnej Sztuki Polskiej Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu/ Sztuka III RP, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. 2011 Kobieta o Kobiecie, Galeria Bielska BWA, Bielsko Biała; Galeria Kronika, Bytom/ Kolmo k ose II, Dum Umei, Opava,

Czechy. 2000 VII Konstrukcja w Procesie, Bydgoszcz. Transmissions, Strasburg, Francja. 1999 Internal/ External, Museum of Modern Art.,Toyama, Japonia/ Alchemicy i kowale, Centrum Rzeźby Polskiej Orońsko. 1998 Oikos, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, Bydgoszcz/ Berlin – Białystok, Artists’ Space, Berlin. 1997 Przez Białystok, Galeria Arsenał, Białystok/ Wobec natury, CRP, Orońsko. 1996 Nowoczesna Rzeźba Polska 1955- 1995, Galeria Narodowa, Bratysława, Słowacja. 1995 ArtOmi, Nowy Jork, USA/ Unter einen Dach, Podewil, Berlin, Niemcy/ wystawa Sztuki Współczesnej dla szanownej publiczności, Poznań. 1994 Pustynna burza, Galeria Sztuki Współczesnej, Katowice/ Uczucia i konwencje, Centrum Sztuki Ateny, Grecja/ Zeitgenossische Polnische Kunst, Kunstverein Freiburg, Niemcy/ Labirynt, Galeria Grodzka Lublin. 1993 IV Konstrukcja w Procesie, My Home is your Home, Muzeum Artystów, Łódź/ Żywioły BWA Łódź, Galeria ZPAP Warszawa. 1992 Obecność III, Galeria Miejska Arsenał, Poznań/ Obec­na sytuacja 3:3, OTSO Gallery, Espoo, Finlandia. 1991 Magowie i Mistycy, CSW Zamek Ujazdowski Warszawa/ Działania z gazeta, Fabryka Norblina Warszawa/ Kunst, Europa 1991, Bonner Kunstverein, Bonn, Niemcy1990 RAZ, CRP, Orońsko/ W stronę Poznania, Interart, Poznań. 1989 Labirynt – przestrzeń podziemna, Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego, Warszawa/ Poruszanie myśli- działania równoległe, CSW, Zamek Ujazdowski Warszawa. 1988 Rzeźba w ogrodzie, Ogrody SARP- u, Warszawa.

 

Dorota Świdzińska, urodzona w 1970 r. w Białymstoku (1990-1992) Studium Nauczycielskie w Białymstoku kierunek plastyka(1995-2000) studia na Wydziale Pedagogiki i Psychologii kierunek Kulturoznawstwo na Uniwersytecie w Białymstoku(2001-2002) studia podyplomowe w zakresie Sztuka w Niepaństwowej Wyższej Szkole Pedagogicznej w Białymstoku(od 2010) studia podyplomowe w zakresie Arteterapii w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie(od 2009) realizuje wieloletni projekt twórczy poświęcony końcówce życia kobiety, odchodzeniu, wygasaniu. W ramach tego projektu (w 2010) zrealizowała w Toru­niu w Galerii nad Wisłą ekspozycję pt. Sąsiadki, a (w 2011) w białostockim Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego wystawę pt. Hand Made. Praca prezentowana w Galerii im. Sleńdzińskich na wystawie pt. Zapach kobiety jest kolejną odsłoną tego projektu. Asystentka w Zakładzie Kulturoznawstwa na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Praca w zakresie: dydaktyka artystyczna, warsztaty twórcze, fotografia, wideo, instalacja.

kontakt: dorothko@wp.pl

 

Justyna Wencel, ur. w 1977. Absolwentka Wydziału Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2005) oraz filologii angielskiej UW (2003). Dyplom z malarstwa pod kie­runkiem prof. Jarosława Modzelewskiego. Autorka instalacji, obiektów, filmów wideo oraz projektów dla przestrzeni publicznej. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006 i 2009) oraz Marszałka Województwa Podlaskiego (2011). Udział w licznych wystawach zbiorowych: Marszałkowska 3/5, Galeria Kantor, Żyrardów (2011), Moon Hostel and The Movies, Galeria Manhattan, Łódź (2010) i Ośrodek Działań Artystycznych, Piotrków Trybunalski (2011), Chcę wyjść! Chcę wrócić do domu, Appendix 2, Warszawa (2009), Varsovia Saluta Roma, Instytut Polski, Rzym, Włochy (2008), festiwal artystyczny Development, Warszawa (2008), Tu zaszła zmiana, Galeria Kordegarda, Warszawa (2007), Sen o Warszawie, Instytut Polski, Budapeszt, Węgry (2007), Plac Przyjaźni, Mu-Vesz Pince, Galeria Platan, Budapeszt, Węgry (2007), Zmiana Organizacji Ruchu w Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, Warszawa (2004) oraz festiwalach filmów wideo. W 2010 indywidualna wystawa Królestwo w Galerii Manhattan w Łodzi oraz Piekło Niebo w Galerii 2.0 w Warszawie. Współautorka (z Marcinem Chomickim) tegorocznego projektu miejskiego Skarpa. Reaktywacja! WŁADZA KULTURA WYPOCZYNEK w parku im. Rydza-Śmigłego w Warszawie.

www.wencel.art.pl

www.justynawencel.blogspot.com

 

______________________________________________________________________________________________

Z/łączenia przeciwieństw

 

wystawa prac uczniów i nauczycieli Liceum Plastycznego im. Artura Grottgera w Supraślu

koordynatorki wystawy: Małgorzata Niedzielko, Katarzyna Zabłocka

czas trwania: 5 stycznia - 19 lutego 2012

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

 

o wystawie:

Jest to druga z kolei prezentacja prac uczniów i nauczycieli Liceum Plastycznego im. Artura Grottgera w Supraślu w przestrzeni Galerii przy Legionowej. Prace wykonane w pracowniach: rysunku i malarstwa, rzeźby, grafiki, snycerstwa, tkaniny artystycznej, podstaw fotografii i filmu. Na wystawie są także realizacje stworzone specjalnie do wnętrza galerii, m. in. obraz iluzjonistyczny i kompozycje liternicze. Tkaninę artystyczną prezentują batiki oraz przestrzenna kompozycja zbiorowa wykonana z makulatury, pracownię rzeźby – prace na temat przeciwieństw, identyfikatory i obiekty przestrzenne. Przyjrzeć się również można warsztatowi pracy grafika oraz rezultatom ćwiczeń z fotokolażu, luksografii, czy fotokomiksu.

 

 

 

kurator wystawy: Arkadiusz Puchalski

czas trwania: 7-30 września 2012

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

 

 

 

o artystach:

 

Prace rodziny Dederków zostaną zaprezentowane białostockiej publiczności po ponad trzydziestu latach (w 1978 roku Związek Polskich Artystów Fotografików zorganizował wystawę pt. Cztery pokolenia Dederków).

 

Obejrzymy wybrane prace Sotera, Mariana, Witolda i Szymona Dederków: portrety, akty oraz sceny zbiorowe wykonane w różnych technikach fotograficznych. Rodzina Dederków, mimo iż związana z Wileńszczyzną oraz Warszawą, ma okazję stać się bliska także mieszkańcom Białegostoku i Podlasia. Królowy Most bowiem, to posażne dobra Rozalii Sakowicz, małżonki Mariana Dederki, Białystok zaś był miejscem, w którym rodzina Dederków spędziła kilka lat przed przeprowadzką do Warszawy.