X Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej

„Językiem uniwersalnym, językiem własnym”
 
 
Pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Białegostoku
Białystok 22 lipca – 5 sierpnia 2018
Organizator: Galeria im. Sleńdzińskich w Białymstoku
Dyrektor Artystyczny Festiwalu: Anna Urszula Kucharska
 
 
 
W dziesiątej edycji 2018 wracamy do początków ideowych Festiwalu – wiary w etos muzyki dawnej w jej najbardziej transparentnej postaci. Edycja dziesiąta – Językiem uniwersalnym, językiem własnym  nawiązuje do założycielskiej tezy ruchu HIP, czyli spojrzenia na muzykę jako na mowę: wyrafinowany, a jednocześnie najbardziej bezpośredni system znaków służący komunikowaniu tego, co dla człowieka fundamentalne.
 
Mamy nadzieję, że tegoroczna jubileuszowa edycja dostarczy Państwu wielu przeżyć estetycznych i – jak w latach poprzednich – pozwolą się Państwo zaprosić do wspólnych rozważań nad funkcją oraz istotą muzyki w naszym starym świecie.
 
 
PROGRAM
 
 
22.07.2018 (niedziela), godz. 19:00, Aula Magna Pałacu Branickich, ul. Kilińskiego 1
 
Koncert anonsujący X Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej
„W stylu ekskluzywnego eklektyzmu”
 
Wykonawcy:
 
Martyna Pastuszka – skrzypce barokowe
Adam Pastuszka – skrzypce barokowe
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela barokowa
Anna Urszula Kucharska – klawesyn
 
 
Program:
 
Georg Friedrich HÄNDEL (1685-1759)
  • Sonata triowa D-dur op. 5 nr 2 HWV 397
  • Adagio – Allegro – Musette (Andante-Allegro-Andante) – Marche – Gavotte (Allegro)
 
Jan Sebastian BACH (1685-1750)
  • Preludium i Fuga c-moll BWV 847
  •  
  • Sonata triowa Es-Dur BWV 525
  • Allegro moderato – Adagio – Allegro
  •  
  • Suita na wiolonczelę solo senza basso d-moll BWV 1008
  • Sarabanda – Allemande
  •  
  • Sonata triowa A-Dur nr 2  BWV 1015
  • [Andante] – Allegro – Andenta un poco – presto
 
Georg Friedrich HÄNDEL (1685-1759)
  • Sonata triowa g-moll op. 2 nr 6 HWV 391
  • Andante – Allegro – Arioso – Allegro
 
 
 
 
29.07.2018 (niedziela), godz. 19:00, Magna Pałacu Branickich, ul. Kilińskiego 1
Koncert kameralny
„Sotto voce o polskich inspiracjach”
 
Wykonawcy:
 
Agata Sapiecha – skrzypce, mazanki, kierownictwo muzyczne
Judyta Tupczyńska – skrzypce, mazanki
Marcin Zalewski – viola da gamba, lira korbowa
Tomasz Dobrzański – flety podłużne, dudy
Anna Urszula Kucharska – klawesyn 
 
 
Program:
 
Georg Philipp TELEMANN (1681-1767)
oraz improwizacje artystów na tematy tańców i motywów ludowych będących inspiracją dla kompozytora (na podstawie opisów zawartych w „Autobiografii” Telemanna)
 
  • Kwartet g-moll TWV:43.g4
  •  
  • Improwizacja: lira korbowa, mazanki (na motywach pieśni  „Zachodźże słoneczko”)
  • Fantazja F-dur na skrzypce solo nr 11 TWV:40.24
  • Un poco vivace – Soave – Allegro
  •  
  • Fantazja a-moll  na skrzypce solo nr 12 TWV:40.25
  • Improwizacja: lira korbowa, dudy, mazanki sopranowe
  •  
  • Telemann Trio F-dur na flet podłużny violę da gamba i basso continuo nr 7 TWV:42.F3
  • Vivace – Mesto – Allegro
  •  
  • Fantazja E-dur na skrzypce solo nr 8 TWV:40.28
  • Piacevolmente – Spirituoso – Allegro
  •  
  • Improwizacja: oberek na motywach cz. III Fantazji nr 8
  •  
  • Sonata kanonowa d-moll na 2 skrzypiec nr 4 TWV: 40.104
  • Vivace ma moderato – Piacevole non largo – Presto
  •  
  • Improwizacja na motywach  Presto  oraz polskich tańców ludowych: lira korbowa, dudy, mazanki sopranowe i altowe
  •  
  • Kwartet d-moll  na flet podłużny, 2 flety traverso (2 skrzypiec) i basso continuo TWV:3.21
  •  
 
 
31.07.2018 (wtorek), godz. 19:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Waryńskiego 24a
 
W 91. rocznicę urodzin Donatorki
Recital klawesynowy „W narracji obrazów Antoine’a Watteau”
 
Wykonawcy:
 
Dorota Zimna – klawesyn
Anna Urszula Kucharska – klawesyn
 
 
Program:
 
Gaspard le ROUX (1660-1707)
  • Pieces de Clavessin, 1705
  • Prélude en ré
  • Allemande "La Vauvert" 
 
Antoine FORQUERAY (1672-1745) / Jean-Baptiste-Antoine FORQUERAY (1699-1782)
  • Pièces de clavecin, 1747
  • Suite 1ère: La Forqueray
 
François COUPERIN (1668-1733)
  • 14ème Ordre 3ème Livre, 1722
  • Le Rossignol en amour
  • Les Fauvétes Plaintives
  • La Julliet
 
 
  • Le Parnasse, ou L'apothéose de Corelli, 1726
  • Corelli au piéd du Parnasse prie les Muses de le recevoir parmi elles
  • Corelli charmé de la bonne réception qu'on lui fait au Parnasse, en marque sa joye. Il continuë avec ceux qui l'accompagnent
  • Corelli buvant à la Source d' Hypocrêne, sa troupe continue
  • Entouziasme de Corelli causé par les eaux d'Hypocrêne
  • Corelli aprés son entouziasme s'endort; et sa troupe jouë le sommeil suivant
  • Les Muses reveillent Corelli, et le placent auprês d'Apollon
  • Remerciment de Corelli
 
François COUPERIN (1668-1733)
  • 17ème Ordre 3ème livre, 1722
  • La Superbe, ou la Forqueray
 
Louis Claude DAQUIN (1694-1772)
  • Pièces de clavecin, 1735
  • Coucou
 
Jean Philippe RAMEAU (1683-1764)
  • Nouvelles Suites de Pièces de clavecin, ca. 1727
  • Poule
 
Gaspard le ROUX (1660-1707)
  • Pieces de Clavessin, 1705
  • Gigue pour deux claveicnes
 
François COUPERIN (1668-1733)
  • 15ème Ordre 3ème livre, 1722
  • Muséte de Choisi-Muséte de Taverni
 
 
 
01.08.2018 (środa), godz. 18:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Waryńskiego 24
 
Wykład: dr Joanna Zaucha (UKSW Warszawa)
Uniwersalna zasada języka i "monady znaczeń". Leibnizjańskie inspiracje we współczesnej lingwistyce
 
 
 
02.08.2018 (czwartek), godz. 19:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Waryńskiego 24a
 
Recital wokalny
„W dialogu Cameraty Florenckiej”
 
Wykonawcy:
 
Rafał Grozdew – tenor
Agnieszka Szwajgier – cynk, flety podłużne
Witold Wilgos – lutnia, chittarone
 
 
Program:
 
Vincenzo GALILEI (1520-1591)
  • Libro d’intavolatura di liuto, Florencja 1584
  • Passamezzo primo i Sartarello primo
 
Giulio CACCINI (ok.1545-1618)
  • Le nuove musiche, Florencja 1602
  • Qual trescorrendo
  • Caduca fiamma
  • Amarili 
 
Pesenti MARTINO (1600-1648) 
  • Correnti, Gagliarde Balletti Diatonici, Wenecja 1645
  • Corrente e Gagliarda
 
Giulio CACCINI (ok.1545-1618) 
  • Le nuove musiche, Florencja 1602
  • Sfolgava con le stelle
  • Al fonte, al prato 
  • O che felice giorno 
 
Girolamo FRESCOBALDI (1583-1643) 
  • Il primo libro delle canzoni, Rzym 1628
  • Canzona nr 1 i nr 2
 
Jacopo PERI (1561-1633) 
  • Euridice, Florencja 1600
  • Gioiate al canto mio  
  • Pastore del coro
 
Giovanni Battista FONTANA (1589-1630) 
  • Balletto e pass’e mezzo
 
Claudio MONTEVERDI (1567-1643)
  • L’Orfeo, Mantua 1607
  • Rosa del ciel 
  • Scherzi musicali, Wenecja 1632
  • Zefiro torna 
  • L'Incoronazione di Poppea, Wenecja 1643
  • Pur ti miro  
 
 
 
05.08.2018 (niedziela), godz. 19:00, Sala Koncertowa OiFP, ul. Podleśna 2
Koncert upamiętniający 75. Rocznicę Powstania w Getcie Białostockim
„Językiem psalmu i przypowieści”
 
 
Wykonawcy: 
 
PROFETI DELLA QUINTA
Doron Schleifer – kontratenor
Roman Melish – kontratenor
Lior Leibovici – tenor 
Dan Dunkelblum – tenor 
Elam Rotem – bas, klawesyn, kierownictwo muzyczne 
Orí Harmelin – chitarrone
oraz 
Judyta Tupczyńska – skrzypce barokowe
Joanna Gręziak – skrzypce barokowe
Justyna Krusz – viola da gamba
Anna Urszula Kucharska – pozytyw, klawesyn
 
Program:
 
Salomone ROSSI (ok.1570-1630)
  • Psalm 8
  • Lamnatséah ‘al hagitit   
 
  • Psalm 80
  • Elohím hashivénu   
 
  • Elam ROTEM (1984)
  • Pieśń nad Pieśniami 4:8-11
  • Iti MiLevanon kala 
 
Salomone ROSSI (ok.1570-1630)
  • Sonata in dialogo detta la viena
  •  
  • Elam ROTEM (1984)
  • Pieśń nad Pieśniami 2: 8-13
  • Kol dodí hineh-zéh bá   
  •  
  • Pieśń nad Pieśniami 8: 6-7
  • Siméni chachotám al libécha
  •  
  • “Rappresentatione de Giuseppe e i suoi Fratelli” (Genesis 37: 31-35)
  •  Atto primo: Scena quarta 
  •  
  • Salomone ROSSI (ok.1570-1630)
  • Sonata Quinta
  • Elam ROTEM (1984)
  • Pieśń nad Pieśniami 1:5-7
  • Shechoráh aní venaváh   
  •  
  • Pieśń nad Pieśniami 5:2-16, 6:1-3
  • Aní yeshenáh velibí er   
  •  
  • Salomone ROSSI (ok.1570-1630)
  • Suite: Sinfonia sesta, Sinfonia settimadecima, Gagliarda detta la Zambalina
  •  
  • Elam ROTEM (1984)
  • Pieśń nad Pieśniami 4:1-7
  • Hinách yafáh ra'yatí   
  •  
  • Salomone ROSSI (ok.1570-1630)
  • Psalm 100
  • Mizmór letodá 
  •  
  • Psalm 146
  • Haleluyáh, Halelí nafshí et A-donáy   
  •  
  • Modlitwa Cadyka 
  • Yitgadal veyitkadash   
 
 
 
22.07-05.08.2018
 
Festiwalowy kącik dziecięcy:
„Muzyka w obrazie” - warsztaty edukacyjo-rekreacyjne dla dzieci
 
 
Konferansjer koncertów festiwalowych: Agnieszka Szwajgier