JERZY ŁABANOWSKI (1932-1999). Malarstwo

 

 

czas trwania: 29 czerwca - 5 sierpnia 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka: Marta Pietruszko

 


 

o wystawie:

 

 

Czarno-białe zdjęcia i pożółkłe katalogi nie potrafią przekazać uroku, dowcipu, talentu artysty… ale wystawa podejmie tę próbę. Jerzy Łabanowski – białostocki malarz, członek Związku Polskich Artystów Plastyków, uczestnik plenerów białowieskich, autor wielu białostockich sgraffit oraz mistrz ulotnej sztuki malowania reklam kinowych. Także mąż wybitnej artystki i najlepszy kompan artystycznych biesiad. Monograficzna wystawa dorobku białostockiego artysty, dokonana z dystansu niemalże dwudziestu lat od jego śmierci. Choć dziś artysta znany jest przede wszystkim jako współautor wystroju malarskiego Pałacu Branickich, postaramy się przypomnieć jego dokonania z lat 60. i 70., kiedy jako młody awangardowy twórca przyczynił się do licznych sukcesów, odnoszonych przez środowisko plastyczne Białegostoku w skali ogólnopolskiej, a nawet międzynarodowej. Po raz pierwszy od wielu lat światło dzienne ujrzą abstrakcyjne lub metaforyczne obrazy spoczywające na co dzień w zbiorach białostockich instytucji kultury i u osób prywatnych.

 

o artyście

 

Jerzy Łabanowski – urodzony w Białymstoku, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku, uczeń Jana Cybisa i Piotra Potworowskiego. Od 1960 r. członek Oddziału (potem Okręgu) Białostockiego Związku Polskich Artystów Plastyków. Stały uczestnik plenerów białowieskich w latach 1966-1972. Wystawiał m.in. w Galerii EL w Elblągu, na Festiwalu Malarstwa Współczesnego w Szczecinie. Wspólnie z piątką innych białostockich artystów otrzymał w 1969 r. zbiorowy złoty medal na X Międzynarodowym Salonie „Paris – Sud” w Juvisy pod Paryżem. W roku 1973, z okazji Dożynek Centralnych organizowanych w Białymstoku, zaprojektował i wykonał szereg sgraffit przy Rynku Kościuszki, ul. Sienkiewicza i Alei 1 Maja (dziś Alei Piłsudskiego). W latach 1979-1990 wraz z małżonką Dorotą Łabanowską opracował wystrój malarski głównej auli Akademii Medycznej w Pałacu Branickich.

______________________________________________________________________________________________

 

 

PUNKT-LINIA-PLAMA. Ivan Rusachek i Emil Zenko

 

 

czas trwania: 19 maja - 24 czerwca 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka: Olya Anisko

koordynatorzy wystawy: Katarzyna Hryszko, Dawid Bujno

 


 

o wystawie:

 

 

Projekt Ivana Rusachka i Emila Zenki z Grodna prezentuje różne rodzaje poszukiwań twórczych we współczesnej sztuce. Źródłem wszystkich działań artystycznych są trzy najprostsze elementy: punkt, linia, plama. To one dają początek strukturze dzieła tworząc swoisty model UNIVERSUM. Kontakt i wzajemne oddziaływanie tych elementów na płaszczyźnie i w przestrzeni prowadzi do powstania wszystkich możliwych obrazów świata rzeczywistego i świata zrodzonego z wyobraźni.

 

Ekspozycja jest punktem przecięcia różnych rodzajów sztuki: malarstwa, grafiki, instalacji, video artu, video mappingu. Dla autorów prezentowanych prac to właśnie kropka, kreska i plama stają się artystycznymi narzędziami, wywołują twórczą „eksplozję”. Te proste elementy przekształcają się w niewiarygodną ilość rozmaicie „brzmiących” obiektów. Wystawie pokazywanej we wnętrzu Galerii towarzyszy zewnętrzna instalacja „Portal”, wyposażona w mechanizm dźwiękowy reagujący na pojawienie się widza.

 

Pierwsza prezentacja projektu odbyła się w Grodnie w 2015 r., druga w Centrum Sztuki Współczesnej w Witebsku (2017). Białystok jest trzecim miejscem realizacji, zamykającym artystyczny proces.

 

 

o artystach:

 

Ivan Rusachek – ukończył Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Grodzieńskiego, studia na Wydziale Grafiki ASP w Mińsku. Od 2007 r. jest związany z pracownią artystyczną „Wieża” przy Białoruskim Związku Artystów Plastyków w Grodnie. Laureat konkursów (w tym ekslibrisu) na Białorusi, w Polsce, Turcji oraz USA.

 

Emil Zenko – młody białoruski artysta (ur. 1992), motion designer. W 2012 r. ukończył studia projektowe w Państwowej Wyższej Szkole Sztuki w Grodnie, a w 2017 Uniwersytet Państwowy im. Janka Kupały uzyskując dyplom z zakresu sztuki. 

______________________________________________________________________________________________

 

 

TADEUSZ GAJL. Malarstwo, grafika, heraldyka

 

 

czas trwania: 6 kwietnia - 13 maja 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynatorki: Katarzyna Hryszko, Marta Pietruszko

 


 

o wystawie:

 

Obejmujący ponad pół wieku dorobek twórczy Tadeusza Gajla nie poddaje się łatwo analizom i ocenom. Absolwent PWSPP w Łodzi cały czas poszukuje odpowiedniego sposobu wyrażenia myśli i idei, próbuje różnych form i technik. W malarstwie potrafi łączyć prowokacyjną, nowoczesną linię z renesansowym laserunkiem, jego grafika to wyraz różnych pasji i emocji. Jest też autorem pięciu herbarzy.

 

o artyście:

 

Tadeusz Gajl – projektant tkanin, autor murali, plakatów, scenograf i honorowy członek załogi korwety „Kościuszko”, po tym jak zaopatrzył ją w stosowny herb. Przez ponad pół wieku artysta ulegał różnym pasjom, emocjom i ideom. Jego malarstwo ewoluowało od bardzo oszczędnej, nowoczesnej, prowokacyjnej linii, poprzez żarliwą publicystykę polityczną, aż do bardzo literackich czy wręcz filozoficznych prób odpowiedzi na pytania dotyczące istoty wszechświata. Podobnie jest z grafiką, która w jego wykonaniu bywa gwałtownym protestem, ale też cichą, gorzką refleksją. Od ponad 20 lat jego wielką pasją jest heraldyka. Jest autorem pięciu herbarzy i niekwestionowanym, szanowanym na świecie autorytetem w tej dziedzinie. Tadeusz Gajl to także człowiek przekorny, lubi powtarzać, że w życiu najważniejsza jest ergonomia… I to dlatego najbardziej jest dumny z projektu obudowy do pewnego pieca grzewczego.

 

______________________________________________________________________________________________

 

 

W GŁĘBI XVII / DEPTH XVII

Krzysztof Bartnik, Chris Hernandez, Karolina Jarosławska, Klaudia Ka

 

 

czas trwania: 2 marca - 1 kwietnia 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynator: Dawid Bujno


 

o wystawie:

 

Zestawienie prac czwórki artystów odnoszących się do tego samego źródła inspiracji – natury. Stosowane w ich obrazach motywy zaczerpnięte z bogatego świata przyrody ożywionej i nieożywionej to jednak tylko jeden z aspektów tego szeroko rozumianego pojęcia. Równie ważna jest dla nich osobowość pozwalająca na specyficzną integrację myśli, uczuć i zachowań, nie tylko w świecie realnym, ale też w świecie kreowanych malarskich sytuacji. To właśnie osobowość (jej naturalne predyspozycje uzupełnione doświadczeniem i czynnikiem intelektualnym) decyduje o przyjętych w twórczości rozwiązaniach formalnych, na które z kolei niebagatelny wpływ ma trzeci wymiar natury. Stanowi go użycie w realizacji obrazu odpowiednich materiałów i narzędzi.

Formy abstrakcyjne czy cytowane fragmenty rzeczywistości zostają w obrazach wyizolowane z pierwotnego otoczenia i poddane głębokiej malarskiej analizie. Analiza ta prowadzi z jednej strony do symplifikacji i syntezy form, zredukowanych czasami jedynie do płaszczyzny obrazu (Karolina Jarosławska, Krzysztof Bartnik), ale też staje się pretekstem do przedstawienia rzeczywistych struktur w sposób skrupulatny i realistyczny, służący bardziej poetyce obrazu, wskazujący na głębię emocji i myśli (Klaudia Ka). Prezentowane malarstwo to również fascynacja mikro i makrokosmosem. Obserwacja nietypowych dla codzienności struktur i procesów prowadzi do rozważań nad istotą rzeczy, ich powstawaniem, celowością istnienia i rozpadem (Chris Hernandez). Mimo różnicy efektów formalnych, wynikających z wypracowania przez każdego z twórców indywidualnej artystycznej formuły, punktem stycznym jest tu kontemplacyjne podejście do tematu. Wysiłek twórczy staje się w ten sposób swoistą pracą badawczą nad klasycznie rozumianym pięknem, opartym na zasadach harmonii, ale też momentami ociera się o ukazanie tych wartości wobec ich zaprzeczenia: destrukcji, brzydoty, arytmii.

 

Juxtaposition of works by four artists referring to the same source of inspiration – nature. The motifs used in their paintings taken from the rich world of animated and inanimate nature are, however, only one of the aspects of broadly understood concept of nature. Equally important for them is the personality allowing for the specific integration of tho­ughts, feelings and behaviors, not only in the real world, but also in the world of created painting situations. It is the personality (its natural predispositions complemented by experience and intellectual factor) that decides about the formal solutions adopted in creativity, which in turn is significantly influenced by the third dimension of nature, which is a way of using appropriate materials and tools in the implementation of the image.

Abstract forms or cited fragments of reality are isolated in the paintings from the original environment and subjected to deep painterly analysis. This analysis leads, on the one hand, to the simplification and synthesis of forms, sometimes reduced only to the surface of the image (Karolina Jarosławska, Krzysztof Bartnik), but also becomes a pretext to present real structures in a meticulous and realistic way, serving a more poetic image, indicating the depth of emotion and thoughts (Klaudia Ka). The presen­ted painting is also a fascination with micro and macrocosm. Observation of structu­res and processes atypical for everyday life leads to considerations on the essence of things, their arising, the purposefulness of existence and decay (Chris Hernandez).

Despite the difference in formal effects resulting from the development of an indivi­dual artistic formula by each of the creators, the common point here is a contempla­tive approach to the subject. Creative effort in this way becomes a kind of research work on classical beauty, based on the principles of harmony, but also sometimes strives to show these values against their denial: destruction, ugliness, arrhythmia.

 

o artystach:

 

Chris Hernandez - urodzony 1974. Dyplom na Teksańskim Uniwersytecie Stanowym (Southwest Texas State University), Magna Cum Laude. Absolwent metaloplastyki oraz malarstwa. Z biegiem lat przyjął bardziej narracyjną stylistykę w obrazach, za główny tematy obierając geografię, entropię, konstrukcję i dekonstrukcję. Wystawiał w USA i Polsce. Jego twórczość prezen­towana była w publikacjach krajowych i międzynarodowych, m.in: New American Pain­tings, New American Paintings i Manifest Gallery. International Painting Annual.

Born in 1974. Graduated from Southwest Texas State University, 1997; Magna Cum Laude (with high honors). Bachelor’s Degree in Studio Art: Metalsmithing and Painting. Over the years, he has taken on a more representational/narrative approach to his painting with the themes of geography, entropy, construction and deconstruction as the basis. He has exhibited numerously in the USA, as well as in Poland. National and international juried publications include: New American Paintings, New American Pain­tings and Manifest Gallery’s International Painting Annual.

http://chris-hernandez.net

 

Karolina Jarosławska - malarka, urodzona w 1977 r. w Białymstoku. W 2001 r. ukończyła Uniwersytet Gdański, w 2007 r. Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku. Głównym tematem jej prac jest natura. Artystka bierze udział w wystawach w kraju i za granicą, organizuje oraz uczestniczy w licznych wydarzeniach artystycznych. Współorganizatorka Stowarzyszenia Twórców Hokuspokus oraz Galerii 81 Stopni w Warszawie. Poza działalnością twórczą zajmuje się edukacją kulturalną.

Born in 1977, Bialystok. Graduated from the University of Gdansk, 2001, followed by the Academy of Fine Arts, Gdansk, 2007. The Primary theme of her work is nature. She exhibits at home and abroad, as well as organizes and participates in numerous arti­stic events which deal with cultural education. Co-organizer of the Hokuspokus Artists’ Association and the 81st Degree Gallery in Warsaw.

www.karolinajaroslawska.blogspot.com

 

Klaudia Ka - malarka urodzona w 1984 roku w Warszawie. Mieszka i pracuje zarówno w Polsce, jak i we Włoszech. Uzyskała dyplom z wyróżnieniem na Europejskiej Akademii Sztuk w War­szawie w 2008 roku. Stypendystka EAS i MEN. W 2015 roku brała udział w rezydencji artystycznej w Indiach i festiwalu KUNST OFFEN w Niemczech. Uczestniczka wystawy finałowej 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień w 2017 roku. Jej prace znajdują się w prywatnych kolekcjach w Europie i USA.

Painter, born in 1984 in Warsaw. Lives and works in Poland and Italy. Graduated with distinction at the European Academy of Arts in Warsaw in 2008. A two-time winner of the EAS and MEN Scholarship. In 2015, she took part in an artistic residence in India and the KUNST OFFEN Festival in Germany. She participated in the final exhibition of the 43. Biennial of Painting Bielska Jesień 2017. Her paintings are in private collections in Europe and USA.

www.klaudiaka.art.pl

 

Krzysztof Bartnik - urodzony w 1964 roku. Studia na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Koper­nika w Toruniu. Przewód kwalifikacyjny I i II stopnia w dziedzinie sztuk plastycznych (dys­cyplina malarstwo) na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Od 1989 roku pracuje na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Obecnie na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Zakładzie Malarstwa II Instytutu Sztuk Pięk­nych Wydziału Artystycznego. Zrzeszony w Związku Polskich Artystów Plastyków. Swoją twórczość prezentował na 27 wystawach indywidualnych i około 50 prezentacjach zbio­rowych. Uczestniczył w wielu plenerach i sympozjach artystycznych w kraju i za granicą. Był kuratorem szeregu wystaw w lubelskim środowisku artystycznym.

Born in 1964. Studies at the Faculty of Fine Arts of the Nicolaus Copernicus University in Toruń. Doctor of first and second degree in fine arts (painting discipline) at Strzemiński Academy of Art Łódź. Since 1989 he has been working at Maria Curie-Skłodowska Uni­versity in Lublin. Currently he is an associate professor in the Department of Painting II within the Institute of Fine Arts Faculty of Arts. He is affiliated in The Association of Polish Artists and Designers. His work has been presented in 27 individual exhibitions and near 50 collective ones. He has participated in many open air art events and sym­posiums throughout the country and abroad, in addition to curating a number of exhi­bitions for the artistic milieu in Lublin.

www.kbartnik.cba.pl

 

______________________________________________________________________________________________

 

 

Erwin Axer. Stulecie urodzin 1917-2017

 

 

czas trwania: 26 stycznia - 25 lutego 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorzy wystawy: Paweł Płoski, Michał Smolis

koordynatorzy: Olga Pacewicz, Kaj Małachowski (NCK)

projekt: kooperacja Kamila Schinwelska (Polska), Marcel Benčík (Słowacja)

główny organizatorNarodowe Centrum Kultury

współorganizatorzy: Galeria im. Sleńdzińskich w Białymstoku, Partner: Stowarzyszenie Edukacji Kulturalnej Widok

 

 

 

o wystawie:

 

Erwin Axer. Stulecie urodzin. 1917-2017. Prezentacja twórczości

Wystawa przygotowana przez Narodowe Centrum Kultury w porozumieniu z Instytutem Teatralnym, Teatrem Współczesnym i Teatrem Narodowym, to główne wydarzenie związane z setną rocznicą urodzin wybitnego reżysera, wieloletniego dyrektora Teatru Współczesnego, krótko także Teatru Narodowego. Ekspozycja koncentruje się na osobie artysty i jego najważniejszych przedstawieniach. Zawiera zdjęcia z wybranych spektakli teatralnych (dzięki specjalnej technice druku możemy je oglądać w trójwymiarze). Autorem większości z nich jest Edward Hartwig. Fotografiom towarzyszą broszury zawierające fragmenty esejów Axera, zaczerpnięte z czterotomowego cyklu „Ćwiczenia pamięci”. Wystawa była wcześniej pokazywana m.in. w warszawskiej Galerii Kordegarda.

 

 

o artyście:

 

Erwin Axer – człowiek teatru, reżyser, pisarz; artysta czuły na nowe trendy w światowej literaturze dramatycznej. Jeden z najważniejszych reżyserów sztuk Sławomira Mrożka, m.in. kanonicznej interpretacji „Tanga” (1965). W 1976 r. wprowadził na sceny polskie twórczość Thomasa Bernharda prapremierą „Święta Borysa”. Wykorzystywał współczesny dramat do rozliczeń z historią XX wieku: w „Ostrym dyżurze” Lutowskiego z polskim stalinizmem, w „Dochodzeniu” Weissa z holokaustem. Jego Teatr Współczesny, którym kierował przez wiele sezonów, pełnił funkcję nieoficjalnego salonu stolicy, był miejscem spotkań inteligencji, poważnej rozmowy z publicznością, dysponował najlepszym zespołem aktorskim w Polsce. Na scenie przy Mokotowskiej grali m.in. Tadeusz Łomnicki, Zofia Mrozowska, Halina Mikołajska, Barbara Krafftówna, Marta Lipińska, Maja Komorowska, Andrzej Łapicki, Zbigniew Zapasiewicz, Jan Englert, Piotr Fronczewski.

 

______________________________________________________________________________________________

 

 

 

Wiktoria Tołłoczko-Tur. Przezroczystość

 

 

czas trwania: 15 grudnia 2017 - 21 stycznia 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorki: Izabela Suchocka, Marta Pietruszko

 

 

 

o wystawie:

 

 

Wystawa „Przezroczystość” jest retrospektywnym spojrzeniem na twórczość Wiktorii Tołłoczko-Tur. Podlaski pejzaż w okolicach Sokółki, towarzyszący jej od urodzenia, to najczęściej pojawiający się motyw malarski. Artystka na początku lat 90. XX wieku porzuciła malarstwo olejne, by poświęcić się wyłącznie akwareli. Nostalgiczny pejzaż stał się najbardziej rozpoznawalną częścią jej dorobku artystycznego.
Wystawa malarstwa przygotowana z okazji jubileuszu 75-lecia artystki w ramach stypendium Prezydenta Miasta Białegostoku. 
 

 

 

o artyście:

 

Wiktoria Tołłoczko-Tur – urodzona na Białostocczyźnie, ukończyła Państwowe Liceum Technik Plastycznych w Supraślu. Studiowała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Czesława Rzepińskiego. Od 1968 r. jest członkiem ZPAP, Oddział w Białymstoku. W latach 1981-1993 kierownik pracowni konserwacji dzieł sztuki PKZ w Białymstoku. Uczestniczka wielu plenerów malarskich w kraju i za granicą, komisarz plenerów malarskich m.in. w Białowieży (1987, 1991), Puciłkach (2016, 2017). Swoje prace prezentowała na blisko 20 wystawach indywidualnych oraz ponad 160 zbiorowych. 

_____________________________________________________________________________________________

 

 

 

Józef Zdziech. Milion myśli na sekundę

 

 

czas trwania: 10 listopada - 10 grudnia  2017

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka: Marta Pietruszko

 


 

 

o wystawie:

 

Monograficzny przegląd dorobku białostockiego artysty. Przekrój twórczości, począwszy od lat studenckich, kiedy to artysta nawiązywał do osiągnięć malarstwa lat 70., po prace namalowane tuż przed śmiercią. Kolejne dekady jego artystycznej aktywności, to niezwykle barwne i atrakcyjne wizualnie abstrakcje, pejzaże doprowadzane do skrajnej syntezy, a także obrazy o charakterze surrealistycznym z widocznym pierwiastkiem duchowości, wreszcie metaforyczne kompozycje figuralne o efektach fakturalnych nawiązujących do technik surrealistów. Wystawie towarzyszy obszerny katalog reprodukujący całość zachowanej po artyście spuścizny.

 

 

o artyście:

 

Józef Zdziech – absolwent Instytutu Wychowania Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, od 1981 r. członek Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Białostockiego, w latach 2002-2005 jako prezes. Od 1972 r. do 2001 r. nauczał plastyki w II Liceum Ogólnokształcącym w Białymstoku, energicznie działał też w Polskim Stowarzyszeniu Edukacji Plastycznej. Wykonał wiele realizacji pod mecenatem kościelnym, np. monumentalny wizerunek Matki Boskiej Ostrobramskiej do Ołtarza Papieskiego oraz wiele prac dla parafii pw. Niepokalanego Serca Maryi w Białymstoku. Miał w swoim dorobku dziewięć wystaw indywidualnych i ponad trzydzieści zbiorowych.

Twórczość i historia Bohle-Szackiej zinterpretowane zostały przez współczesne artystki: Zuzę Golińską i Darię Malicką. Instalacje można oglądać w dawnym butiku domu mody Telimena (czyli Galerii im. Sleńdzińskich przy ul. Legionowej 2), a także w zabytkowej, drewnianej willi na białostockich Bojarach (ul. Wiktorii 5). Obok willi powstał także przedstawiający artystkę mural, autorstwa Janusza Noniewicza i Dominiki Raczkowskiej. Wystawie towarzyszy książka poświęcona twórczości modowej i artystycznej Bohle-Szackiej. (według projektu studia NOVIKI).
Kurator wystawy: Marcin Różyc
Głównymi partnerami projektu MOSTY są: Stiftung Erinnerung, Verantwortung und Zukunft Berlin i Galeria im. Sleńdzińskich w Białymstoku. Projekt wsparli: Berliner Geschichtswerk-statt e.V Berlin; Klub der katholischen Intelligenz e.V. Berlin; Ergo Hestia/Fundacja Artystyczna Podróż Hestii; Białostocki Ośrodek Kultury.
Helena Bohle-Szacka – ur. 1928 roku w Białymstoku w polskiej rodzinie o niemiecko-żydowskich korzeniach. W czasie wojny trafiła do obozów koncentracyjnych Ravensbrück i Flossenbürg. Po wojnie powróciła do Polski, ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Łodzi (dziś ASP), wykładała i projektowała modę. Była kierowniczką artystyczną domu mody Telimena i dziennikarką mody „Dziennika Łódzkiego”; projektowała loga wielkich przedsiębiorstw, opakowania i reklamy kosmetyków, papierosów, tworzyła rysunek żurnalowy. Na początku lat 60. pracowała dla Mody Polskiej w Warszawie. W 1965 r. została kierowniczką artystyczną domu mody Leda, osiągnęła międzynarodowe sukcesy – pierwszy w historii pokaz polskiej marki w Berlinie Zachodnim, a w 1966 r. złoty medal na targach mody w Monachium. W 1968 roku wyemigrowała do Berlina Zachodniego. Była cenioną wykładowczynią kultury wizualnej na uczelni Lette Verein i projektantką mody. Tworzyła rysunki, kolaże, grafiki, projektowała książki; wystawiała w Berlinie, Dortmundzie, Paryżu, Londynie, Wiedniu, Kopenhadze, Warszawie, Krakowie, Łodzi. Była kuratorką i szefową galerii działającej przy Klubie Inteligencji Katolickiej w Berlinie. Prowadziła prywatny salon, skupiający polskich oraz międzynarodowych artystów i intelektualistów. Bywali u niej m.in.: Stanisław Lem, Ewa Lipska, Adam Zagajewski, Krystyna Janda, Ryszard Krynicki, Jacek Bocheński, Władysław Bartoszewski, Sławomir Mrożek, Jan Lenica oraz aktorzy i aktorki poznani w Łodzi.

czas trwania: 4 września-4 października 2015

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynatorka: Monika Samse

czas trwania: 4 września-4 października 2015

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynatorka: Monika Samse