WIESŁAW JURKOWSKI. Malarstwo

 

 

czas trwania: 25 października - 1 grudnia 2019

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka wystawy: Katarzyna Renata Hryszko

 

 

o wystawie

 
Prace Wiesława Jurkowskiego powstałe w ostatnim czasie pokazują nowy okres jego poszukiwań malarskich, związanych z analizą natury. Autor nigdy nie spoczął na laurach, nie znudził się sztuką, nie stracił chęci rozwijania własnej osobowości oraz poszukiwania najlepszych rozwiązań w zakresie malarstwa. Obrazy uwodzą gamą barwną, tchną świeżością, przebija przez nie intensywność w odbieraniu bodźców i chęć ich celnego przełożenia na język sztuki. Jego prace są bardziej impresyjne, improwizacja oraz rozmalowanie przełamują kanciaste, krystaliczne, ciężkie struktury znane z wcześniejszych płócien. Pejzaże są swobodniejsze i tchną witalnością przyrody. (Kamil Kopania)
 
 
o artyście
 
Wiesław Jurkowski (ur. 1939) – malarz, grafik, scenograf i wykładowca, członek Związku Polskich Artystów Plastyków. Urodził się w Oleszkowie koło Czarnej Białostockiej, studiował na Wydziale Malarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku (1964 r. ukończył studia). W latach 1965-1970 był nauczycielem malarstwa i historii sztuki w Liceum Technik Plastycznych w Supraślu. Następnie w latach 1970-2004 był scenografem w Białostockim Teatrze Lalek. Przez niemal 40 lat wykładał w białostockim wydziale Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. A. Zelwerowicza, kształcąc artystów-lalkarzy. Ma na swym koncie ponad 20 wystaw indywidualnych, w tym 9 w Galerii Arsenał, ale też w warszawskiej Kordegardzie. Był zapraszany do prestiżowych przeglądów malarstwa lub grafiki w Bielsku Białej, Krakowie, Szczecinie, Rzeszowie, Sopocie. Wystawie towarzyszy publikacja przygotowana przez Kamila Kopanię.
__________________________________________________________________________________________________________
 

 

 

Prace Wiesława Jurkowskiego powstałe w ostatnim czasie pokazują nowy okres jego poszukiwań malarskich, związanych z analizą natury. Autor nigdy nie spoczął na laurach, nie znudził się sztuką, nie stracił chęci rozwijania własnej osobowości oraz poszukiwania najlepszych rozwiązań w zakresie malarstwa. Obrazy uwodzą gamą barwną, tchną świeżością, przebija przez nie intensywność w odbieraniu bodźców
i chęć ich celnego przełożenia na język sztuki. Jego prace są bardziej impresyjne, improwizacja oraz rozmalowanie przełamują kanciaste, krystaliczne, ciężkie struktury znane
z wcześniejszych płócien. Pejzaże są swobodniejsze i tchną witalnością przyrody. (Kamil Kopania)
Wiesław Jurkowski (ur. 1939) – malarz, grafik, scenograf i wykładowca, członek
Związku Polskich Artystów Plastyków. Urodził się w Oleszkowie koło Czarnej Białostockiej, studiował na Wydziale Malarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku (1964 r. ukończył studia). W latach 1965-1970 był nauczycielem malarstwa i historii sztuki w Liceum Technik Plastycznych w Supraślu. Następnie w latach 1970-2004 był scenografem w Białostockim Teatrze Lalek. Przez niemal 40 lat wykładał w białostockim wydziale Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. A. Zelwerowicza, kształcąc artystów-lalkarzy. Ma na swym koncie ponad 20 wystaw indywidualnych, w tym 9 w Galerii Arsenał, ale też
w warszawskiej Kordegardzie. Był zapraszany do prestiżowych przeglądów malarstwa lub grafiki w Bielsku Białej, Krakowie, Szczecinie, Rzeszowie, Sopocie.
Wystawie towarzyszy publikacja przygotowana przez Kamila Kopanię.
Kuratorka wystawy: Katarzyna Renata Hryszko

 

Sny, widzenia i przywidzenia. BEATA WASILEWICZ

 

 

czas trwania: 13 września - 20 października 2019

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynator wystawy: Dawid Bujno

 

 

o wystawie

 

Malarstwo Beaty Wasilewicz to świadome uproszczenia, przekształcenia i rekombinacje obrazów, które prowadzą do powstania światów ponadczasowych o bardzo intymnym, a czasem transcendentalnym charakterze. Niezależnie od tematu przedstawienia w twórczości artystki widoczny jest wpływ ikony.

Z różnobarwnych plam wyłaniają się syntetyczne, proste kształty, pozorna abstrakcja staje się symbolicznym znakiem. Końcowym dopełnieniem obrazu jest tekst. Nie są to kaligrafowane słowa, lecz zapis szczególnie bliskich artystce myśli, wersetów z Biblii. [Elżbieta Korol]

 

o autorce

 

Beata Wasilewicz – artysta malarz, pedagog. Urodziła się w Białymstoku. Dyplom malarstwa uzyskała w pracowni prof. Ryszarda Winiarskiego na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w Instytucie Wychowania Artystycznego. Pochodzi z rodziny artystycznej, ojciec był znanym białostockim portrecistą, malarzem kościelnych i cerkiewnych polichromii.

Jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą.

 

Wystawa zrealizowana w ramach stypendium Prezydenta Miasta Białegostoku.

________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Ku nieznanej postaci piękna.

O życiu i twórczości Czesława Sadowskiego (1902-1959)

 

 

czas trwania: 22 czerwca - 8 września 2019

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorzy wystawy: Marta Pietruszko, Sebastian Wicher

 

 

o wystawie

 

 

Czesław Sadowski otworzył Białystok na świat sztuki, przesycił go artystycznym powietrzem, dodał mu rozmachu i na moment włączył twórczość prowincjonalnego, międzywojennego miasta w nurt nowoczesnego malarstwa polskiego – tak pokrótce charakteryzuje wpływ artysty na lokalne środowisko twórcze jego pierwszy monografista Józef Matuszelański. Sadowski był bez wątpienia czołową postacią życia kulturalnego, społecznego i towarzyskiego w Białymstoku i pozostaje jednym z najlepiej udokumentowanych artystów białostockich pierwszej połowy XX w. Uprawiał malarstwo portretowe, pejzażowe, sztukę użytkową. W rodzinnym mieście zasłynął jako autor baśniowych wizerunków miasta i okolic, karykatur znanych postaci życia publicznego, a także kukiełek i scenografii do przedstawień teatralnych. Na wystawie zaprezentowane zostaną dzieła artysty pochodzące ze zbiorów osób prywatnych z Białegostoku, Poznania i Bytomia. Uzupełnienie ekspozycji stanowią fotografie archiwalne i dokumenty obrazujące życie prywatne i zawodowe twórcy oraz projekcja filmu animowanego „Dwa Michały” z zasobów Filmoteki Narodowej w Warszawie. Wystawie towarzyszy katalog autorstwa Józefa Matuszelańskiego i kuratorów wystawy, stanowiący pierwszą tak obszerną publikację poświęconą artyście.

 

o artyście

 

Czesław Sadowski (1902-1959) – artysta malarz, pedagog, społecznik. Urodził się w Białymstoku. W latach szkolnych uczył się rysunku u uznanych białostockich artystów i pedagogów: Józefa Zimmermana, Józefa Blicharskiego i Ludomira Koehlera. Studiował malarstwo w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Karola Tichego. Pod koniec lat 30. przebywał w Paryżu. Po powrocie do rodzinnego miasta pracował jako nauczyciel w białostockich szkołach. Od 1938 r. mieszkał we Lwowie, gdzie współpracował z lokalnymi redakcjami czasopism jako rysownik i karykaturzysta. Po II wojnie światowej osiadł w Łodzi. W latach 1954–1956 pełnił funkcję prezesa okręgu łódzkiego Związku Polskich Artystów Plastyków. Był członkiem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych i wiceprzewodniczącym Komisji Kultury Rady Narodowej miasta Łodzi. Prace Sadowskiego znajdują się zarówno w kolekcjach publicznych w całej Polsce, jak i w zbiorach prywatnych.

_______________________________________________________________________________________________

 

 

 

RAFAŁ ZAJKO. My tu byliśmy

 

 

czas trwania: 18 maja - 16 czerwca 2019

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka wystawy: Katarzyna Siwerska

 

 

o wystawie

 

Punktem wyjścia do wystawy Rafała Zajki „My tu byliśmy” jest Białystok, a właściwie dwa miejsca, dzisiaj zupełnie odmienne od tego, czym były ponad dwadzieścia lat temu. Są to Fasty, w których pracowali dziadkowie artysty, oraz Klub Metro, niezwykle ważny dla Rafała podczas jego dorastania. Wystawa stwarza możliwość symbolicznego spotkania dwóch społeczności, które tworzyły te odległe od siebie przestrzenie. Znajdą się na niej m.in. betonowe i lodowe rzeźby, a także instalacja zapraszająca zwiedzających do pozostawienia na terenie Galerii swojego „odcisku” (śladu obecności). Do współpracy przy tworzeniu ekspozycji zostali też zaproszeni białostoccy grafficiarze.
 
 
o artyście
 
Rafał Zajko – ur. w Białymstoku (1988) artysta multimedialny. Zajmuje się rzeźbą, performansem i kostiumami. Studiował w Central St Martins i Chelsea College of Arts w Londynie, a obecnie kończy studia magisterskie w dziedzinie sztuk pięknych na Goldsmiths University of London. Jego prace dotyczą tematu pomników, socjalistycznej rzeźby publicznej, relacji między ciałem a technologią. Najnowsza realizacja artysty to ściany betonowe i stalowe panele, które zawierają m.in. wolno stojące listwy do haftu i lód. Wystawy z 2018 roku: „Unputdownable” – The White Cubicle (Londyn), „Art of Translation” – Fundacja MMAG w Ammanie (Jordan), „Haptic House” – Horse and Pony (Berlin), „Jaka praca dzisiaj, takie nasze jutro” – solo show w Castor Project (Londyn); 2019: „Impermanence” – Vitrine, Bazylea, (Szwajcaria), „Halfway House” – Exile, Wiedeń (Austria). 

_______________________________________________________________________________________________

 

 

 

ALEKSANDER GRZYBEK. Trajektorie

 

 

czas trwania: 12 kwietnia - 12 maja 2019

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka wystawy: Katarzyna Renata Hryszko

 

 

o wystawie

 

Trajektorie to tytuł najnowszej prezentacji Aleksandra Grzybka – artysty, arteterapeuty, pedagoga. Namalowane przez niego postacie podążają swoim torem. Do prognozowania drogi-trajektorii każdy z nas wykorzystuje informację wzrokową, która pomaga przewidzieć kierunek ruchu i uniknąć kolizji. Ten proces możemy również zaobserwować w obrazach Grzybka. Artysta zajmuje się głównie malarstwem na płótnie, papierze oraz drewnie i nazywa swoje obrazy zapiskami. Głównym tematem jego twórczości jest człowiek. Często multiplikuje występujące na podobraziach elementy i sprowadza je do znaku graficznego. Konfiguracje sylwetek, obrazujące duchowe i emocjonalne strony ludzkiej psychiki, układa w różne formy kompozycyjne o zmiennej kolorystyce. Namalowane przez niego postacie są w ciągłym ruchu, jakby wciąż w drodze. 
 
 
o autorze
 
Aleksander Grzybek (ur. 1953) – mieszka i pracuje w Białymstoku. Zajmuje się malarstwem oraz innymi dyscyplinami sztuki. Ukończył Instytut Wychowania Artystycznego na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, kierunek malarstwo w pracowni Mariana Bogusza i Andrzeja Kołodziejka (1974-1979). Współzałożyciel Grupy A.S., z którą wystawiał w latach 1975-1981. Współpracował przy organizacji Lubelskich Spotkań Plastycznych. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt wystaw indywidualnych oraz udział w wystawach zbiorowych, plenerach i konkursach plastycznych. Jego prace znajdują się w zbiorach muzeów i galerii oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
_______________________________________________________________________________________________

 

 

OLGA MIELOSZYK. X 

 

 

czas trwania: 15 marca - 7 kwietnia 2019

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka wystawy: Martyna Štěpán-Dworakowska

 

 

o wystawie

 

Najnowsza wystawa Olgi Mieloszyk to zbiór prac poświęconych modzie.Prezentacja ekspresyjnych rysunków żurnalowych (z uwzględnieniem detali oraz ilustracji inspirowanych aktualnymi trendami) odzwierciedlających postaci z ostatnich pokazów mody oraz propozycje printów na ubrania. Przywiązanie do wzorów widoczne jest w wielu pracach artystki, zarówno w postaci drobnych ornamentów, jak i motywów florystycznych czy geometrycznych. Płynne pociągnięcie pędzla, sąsiadujące z graficzną formą zamkniętych plam czy energiczną kreską flamastra, tworzą specyficzny styl jej modowych ilustracji.

 

o autorce

 

Olga Mieloszyk zajmuje się ilustracją mody oraz projektowaniem ubioru i łączy oba te obszary. Z wyróżnieniem ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi w ramach dwóch specjalizacji: Projektowanie ubioru oraz Projektowanie obuwia i wyrobów ze skór. Tytuł doktora otrzymała za pracę pt. „Ubiór jako element komunikacji wizualnej". Stypendystka Escola Superior de Artes e Design w Porto w Portugalii oraz Central Saint Martins College of Art and Design w Londynie. Zdobywczyni wielu nagród w zakresie projektowania ubioru i rysunku mody. Obecnie dizajnerka, mieszka i tworzy w Amsterdamie.

_______________________________________________________________________________________________

 

 

APOLONIA "POLA" ORZECHOWICZ. Moje atelier

 

 

czas trwania: 1 lutego - 10 marca 2019

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka wystawy: Katarzyna  Hryszko


 

o wystawie

 

Wystawa jest swoistą prezentacją pracowni artystki. To przegląd jej bogatego dorobku artystycznego obejmujący kilkadziesiąt lat. Obrazy, grafiki i rysunki sprzed ponad pół wieku, a także prace najnowsze. Zapis artystycznych poszukiwań i fascynacji – realistyczne pejzaże, martwe natury, kompozycje abstrakcyjne.

Wystawa monograficzna twórczości Apolonii Orzechowicz. Malarstwo o niezwykle różnorodnej tematyce i technice wykonania. Starsze prace artystki to tradycyjne, realistyczne pejzaże zainspirowane przyrodą oraz architekturą różnych zakątków kraju, a także martwe natury – wielobarwne, emocjonalnie zdystansowane. Kolejny etap twórczych poszukiwań to kompozycje abstrakcyjne, dynamiczne i niepokojące, które różnią się od wcześniejszej twórczości nie tylko tematyką, ale też formą i mocną kolorystyką. Przedstawiają wnętrza pomieszczeń przenikające się z elementami pejzażu i ludzkiej postaci.

 

o autorce

 

Apolonia Orzechowicz (ur. 1942) – absolwentka PLSP w Supraślu, studia w PWSSP w Gdańsku (pracownia malarstwa Kiejstuta Bereźnickiego). W latach 60-90. – instruktorka plastyki w Wojewódzkim Domu Kultury, Klubie „Zachęta” i „Ballada” w Białymstoku. Uprawia malarstwo sztalugowe, grafikę użytkową, haft artystyczny. Ulubiona tematyka twórczości to pejzaż, martwa natura, kompozycje realistyczne i abstrakcyjne. Otrzymała w 1987 roku stypendium twórcze Wojewody Białostockiego. Jej obrazy były eksponowane na licznych poplenerowych wystawach zbiorowych i indywidualnych. Znajdują się w zbiorach prywatnych, a także w instytucjach kultury.

_____________________________________________________________________________________________

 

 

Nigdy nie przestawaj się uśmiechać, nawet kiedy jesteś smutny, PONIEWAŻ

 

 

czas trwania: 7 grudnia 2018 - 27 stycznia 2019

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka wystawy: Katarzyna Siwerska


 

o wystawie

 

Koncepcję wystawy stworzył Janusz Noniewicz we współpracy i z udziałem młodych artystów: Dominiki Wirkowskiej oraz Roberta Jankowskiego. Wystawa jest próbą stworzenia współczesnego portretu Białegostoku, poprzez zbiorowy portret jego wirtualnych mieszkanek i mieszkańców. W ten zbiorowy wizerunek, Janusz Noniewicz, urodzony W Białymstoku, a mieszkający od 32 lat W Warszawie autor prezentacji, próbuje wpisać swój własny autoportret. Portretowana rzeczywistość ma charakter wirtualny: została zaczerpnięta z Instagrama, ze zdjęć zawierających w podpisie #białystok.

 

Nie jest to świat realny, lecz przepuszczony przez filtr mediów społecznościowych. Uczestnicy zdarzenia wpisują się w ten krajobraz poprzez indywidualne kody pamięci. Na wielkoformatowych grafikach Dominiki Wirkowskiej artyści zamalowują instagramowe wizerunki domniemanych/wirtualnych mieszkańców Białegostoku, usiłując wpisać siebie. Robert Jankowski używa makijażu i popularnych technik edytowania zdjęć do budowania własnych autoportretów, na których wciela się w wymyślone przez siebie i zaczerpnięte z popkultury role. Janusz Noniewicz zamalowuje portrety i umieszcza w nich siebie samego. Jedyną realną rzeczywistością tej instalacji są trzy portrety autorstwa Ludomira Sleńdzińskiego (z kolekcji Galerii im. Sleńdzińskich), artysty, który „zamieszkał” w Białymstoku dopiero po śmierci, a podpisywał swoje prace: Ludomir z Wilna Sleńdziński.

 

o artystach

 

Janusz Noniewicz – założyciel, kierownik i wykładowca Katedry Mody Wydziału Wzornictwa ASP w Warszawie. Kurator i artysta sztuk wizualnych, literaturoznawca. Zajmuje się badaniem mody i projektowania w kontekście nauk humanistycznych i społecznych. Jest autorem prac oraz wystaw pokazywanych w galeriach i muzeach w Warszawie (Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Galeria Salon Akademii), Tarnowie (BWA), Londynie (Austrian Cultural Forum Gallery), Pekinie (798 Artzone), Wiedniu (Museum Quatier frei_raum Q21), Kalmarze (Kalmarkonstmuseum). Autor i reżyser performatywnych pokazów, łączących w sobie język współczesnej mody ze środkami artystycznymi sztuki współczesnej, organizowanych co roku w ważnych punktach Warszawy (Dziedziniec Główny ASP przy Krakowskim Przedmieściu, Plac Defilad przy Pałacu Kultury i Nauki, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki). Jego teksty, poświęcone zjawiskom z pogranicza mody, popkultury, sztuk pięknych i muzyki, ukazują się na łamach cyfrowego polskiego wydania „Vogue’a” – vogue.pl

Autor: Janusz Noniewicz

Współpraca: Dominika Wirkowska

Z udziałem: Roberta Jankowskiego

Gość specjalny: Ludomir Sleńdziński

_______________________________________________________________________________________________

 

 

ZLATKA ANDREEVA. Załamane marzenia

 

 

czas trwania: 26 października - 2 grudnia 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka wystawy: Katarzyna Renata Hryszko


 

o wystawie

 

 

„Mam nietrywialne podejście do moich prac, łamię wszelkie znane mi tradycyjne metody; pracuję z różnymi technikami i różnymi materiałami, ciągle eksperymentuję. W moich artystycznych obiektach szukam przestrzenności i głębi. Jestem podekscytowana kolorami i ich muzycznymi niuansami” – tak o swojej twórczości mówi Zlatka Andreeva, bułgarska artystka wykorzystująca w swoich kreacjach artystycznych tkaniny i akcesoria odzieżowe.

 

„Jaki tytuł wybrać? – może dotyczący życia i śmierci, naszych bliskich, uczuć, refleksji... o artyście i jego wewnętrznych emocjach... o ciągłych poszukiwaniach i niezadowoleniu z tego, co ktoś zrobił... o dążeniu do doskonałości...? To dla mnie bardzo osobista wystawa... wystawa krótkich spotkań i długich rozmów ze sobą... wystawa niewypowiedzianych myśli i silnych uczuć... Są to wspomnienia najczęściej uchwycone w formie papierowej z wykorzystaniem różnych materiałów jako środka wyrazu. Nasze życie jest jak rzeka. Człowiek jest wszechświatem. Jak krótkie jest życie na tej planecie i ile niewyrażonych myśli i uczuć tam jest... Ojcze... tęsknimy za Tobą tak bardzo…” / Zlatka Andreeva

 

Wystawa dedykowana pamięci ojca artystki Georgi Andreeva (1936–2014), grafika, malarza, mieszkańca Białegostoku. Zlatka w prezentowanych pracach używa nie tylko czarnego, złotego, ale także niebieskiego koloru. Stosuje różnorodne składniki i techniki, takie jak papier czerpany, włókna tekstylne i kolaże.

 

o artystce:

 

Zlatka Andreevaukończyła Państwową Akademię Sztuk Pięknych w Sofii (Bułgaria), specjalność w zakresie tekstyliów i akcesoriów odzieżowych (1985); członkini sekcji włókienniczej Związku Artystów Bułgarskich (UBA); nauczycielka sztuk pięknych w School of Fine Arts w Sliven (1985–1987) i w School of Fine Arts w Sofii (1989–1990); pedagog i wykładowczyni języka niemieckiego w Liceum nr 91 w Sofii (2001–2016).

_______________________________________________________________________________________________

 

 

 

ROBERT SZCZEBIOT. Licho nie śpi

 

 

czas trwania: 14 września - 21 października 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka wystawy: Katarzyna Siwerska


 

o wystawie

 

Wystawa Roberta Szczebiota jest kontynuacją jego wczesnych zainteresowań tematyką i stylistyką malarstwa okresu romantyzmu. Obrazy inspirowane podlaskimi legendami nawiązują do ludzkich emocji poddanych ekstremalnym przeżyciom związanym z poczuciem zdrady, straty i nostalgii. Na wielkoformatowych płótnach znajdziemy magiczne ogrody, duchy, zjawy, zmory, alchemię, klątwy. W bogatych w detale pracach artysta uwypukla nierozerwalność pierwiastka ludzkiego z siłami natury. Człowiek ograniczony przez swoją popędliwość, stara się odnaleźć swoje miejsce w kosmosie i poznać swoją istotę. Obrazy Roberta Szczebiota ukazują pragnienie zrozumienia emocji granicznych, a przez to tak bardzo ludzkich. Okraszone szczyptą tajemnicy zachęcają odbiorcę do wejścia w magiczny świat poszukiwań i konfrontacji z samym sobą.

 
 
o artyście
 
Robert Szczebiot – malarz, grafik, ilustrator. Jest absolwentem Liceum Plastycznego im. A. Grottgera w Supraślu i ASP im. Jana Matejki w Krakowie. Dyplom obronił w 2013 r. w pracowni litografii pod przewodnictwem dra hab. Piotra Panasiewicza. Mieszka i tworzy w Białymstoku. Interesuje się problemami technicznymi i technologicznymi.
Odkąd byłem małym chłopcem fascynowały mnie miejsca, przedmioty magiczne – czarnoksiężnicy, nokturny, zaczarowane ogrody, labirynty... Nic więc dziwnego, że wybrałem sztukę. To była naturalna konsekwencja moich zainteresowań, ale nie tylko malarskich i technologicznych. Duży wpływ miał na mnie także klimat panujący w pracowni. To co widzę, to z czym mi się kojarzy – to czysta Alchemia.
_______________________________________________________________________________________________

 

 

 

JOANNA KIERSNOWSKA. Metafitotomia

 

 

czas trwania: 10 sierpnia - 9 września 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorzy wystawy: Olga Pacewicz, Dawid Bujno 


 

o wystawie

 

Dwie odmienne techniki – olej i grafika, dwa z pozoru różne spojrzenia na naturę Puszczy Białowieskiej. Grafiki ukazują las w anatomicznym, obiektywnym wręcz ujęciu. Wielkoformatowe olejne płótna poszukują dla puszczy innej, kosmicznej, czy wręcz metafizycznej optyki. Obecność skrajnie różnych perspektyw zmusza odbiorcę do wyostrzonej czujności, przyjrzenia się naturze w maksymalnym zbliżeniu…

Dwa cykle artystki, które ukazują las w anatomicznym i obiektywnym wręcz ujęciu, gdzie za gotową formę może posłużyć ścięty pień czy kawałek kory drzewnej. Z drugiej zaś – fantazyjne płótna, które poszukują dla puszczy innej, kosmicznej, a nawet metafizycznej optyki. Zderzenie tych dwóch perspektyw zmusza nas do czujności, każe przyglądać się naturze uważniej, w maksymalnym zbliżeniu, prowokuje do myślenia tak samo o jej strukturze, jak i duchowości.

 

o artyście

 

Joanna Kiersnowska – malarka i grafik. Absolwentka PWSSP w Łodzi – Wydział Grafiki Warsztatowej oraz malarstwo w pracowni Stanisława Fijałkowskiego. Wykorzystywane techniki: olej, pastel, akwarela, drzeworyt i linoryt. Mieszka i tworzy w Hajnówce na Podlasiu.

______________________________________________________________________________________________

 

 

JERZY ŁABANOWSKI (1932-1999). Malarstwo

 

 

czas trwania: 29 czerwca - 5 sierpnia 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka: Marta Pietruszko

 


 

o wystawie

 

 

Czarno-białe zdjęcia i pożółkłe katalogi nie potrafią przekazać uroku, dowcipu, talentu artysty… ale wystawa podejmie tę próbę. Jerzy Łabanowski – białostocki malarz, członek Związku Polskich Artystów Plastyków, uczestnik plenerów białowieskich, autor wielu białostockich sgraffit oraz mistrz ulotnej sztuki malowania reklam kinowych. Także mąż wybitnej artystki i najlepszy kompan artystycznych biesiad. Monograficzna wystawa dorobku białostockiego artysty, dokonana z dystansu niemalże dwudziestu lat od jego śmierci. Choć dziś artysta znany jest przede wszystkim jako współautor wystroju malarskiego Pałacu Branickich, postaramy się przypomnieć jego dokonania z lat 60. i 70., kiedy jako młody awangardowy twórca przyczynił się do licznych sukcesów, odnoszonych przez środowisko plastyczne Białegostoku w skali ogólnopolskiej, a nawet międzynarodowej. Po raz pierwszy od wielu lat światło dzienne ujrzą abstrakcyjne lub metaforyczne obrazy spoczywające na co dzień w zbiorach białostockich instytucji kultury i u osób prywatnych.

 

o artyście

 

Jerzy Łabanowski – urodzony w Białymstoku, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku, uczeń Jana Cybisa i Piotra Potworowskiego. Od 1960 r. członek Oddziału (potem Okręgu) Białostockiego Związku Polskich Artystów Plastyków. Stały uczestnik plenerów białowieskich w latach 1966-1972. Wystawiał m.in. w Galerii EL w Elblągu, na Festiwalu Malarstwa Współczesnego w Szczecinie. Wspólnie z piątką innych białostockich artystów otrzymał w 1969 r. zbiorowy złoty medal na X Międzynarodowym Salonie „Paris – Sud” w Juvisy pod Paryżem. W roku 1973, z okazji Dożynek Centralnych organizowanych w Białymstoku, zaprojektował i wykonał szereg sgraffit przy Rynku Kościuszki, ul. Sienkiewicza i Alei 1 Maja (dziś Alei Piłsudskiego). W latach 1979-1990 wraz z małżonką Dorotą Łabanowską opracował wystrój malarski głównej auli Akademii Medycznej w Pałacu Branickich.

______________________________________________________________________________________________

 

 

PUNKT-LINIA-PLAMA. Ivan Rusachek i Emil Zenko

 

 

czas trwania: 19 maja - 24 czerwca 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka: Olya Anisko

koordynatorzy wystawy: Katarzyna Hryszko, Dawid Bujno

 


 

o wystawie:

 

 

Projekt Ivana Rusachka i Emila Zenki z Grodna prezentuje różne rodzaje poszukiwań twórczych we współczesnej sztuce. Źródłem wszystkich działań artystycznych są trzy najprostsze elementy: punkt, linia, plama. To one dają początek strukturze dzieła tworząc swoisty model UNIVERSUM. Kontakt i wzajemne oddziaływanie tych elementów na płaszczyźnie i w przestrzeni prowadzi do powstania wszystkich możliwych obrazów świata rzeczywistego i świata zrodzonego z wyobraźni.

 

Ekspozycja jest punktem przecięcia różnych rodzajów sztuki: malarstwa, grafiki, instalacji, video artu, video mappingu. Dla autorów prezentowanych prac to właśnie kropka, kreska i plama stają się artystycznymi narzędziami, wywołują twórczą „eksplozję”. Te proste elementy przekształcają się w niewiarygodną ilość rozmaicie „brzmiących” obiektów. Wystawie pokazywanej we wnętrzu Galerii towarzyszy zewnętrzna instalacja „Portal”, wyposażona w mechanizm dźwiękowy reagujący na pojawienie się widza.

 

Pierwsza prezentacja projektu odbyła się w Grodnie w 2015 r., druga w Centrum Sztuki Współczesnej w Witebsku (2017). Białystok jest trzecim miejscem realizacji, zamykającym artystyczny proces.

 

 

o artystach:

 

Ivan Rusachek – ukończył Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Grodzieńskiego, studia na Wydziale Grafiki ASP w Mińsku. Od 2007 r. jest związany z pracownią artystyczną „Wieża” przy Białoruskim Związku Artystów Plastyków w Grodnie. Laureat konkursów (w tym ekslibrisu) na Białorusi, w Polsce, Turcji oraz USA.

 

Emil Zenko – młody białoruski artysta (ur. 1992), motion designer. W 2012 r. ukończył studia projektowe w Państwowej Wyższej Szkole Sztuki w Grodnie, a w 2017 Uniwersytet Państwowy im. Janka Kupały uzyskując dyplom z zakresu sztuki. 

______________________________________________________________________________________________

 

 

TADEUSZ GAJL. Malarstwo, grafika, heraldyka

 

 

czas trwania: 6 kwietnia - 13 maja 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynatorki: Katarzyna Hryszko, Marta Pietruszko

 


 

o wystawie:

 

Obejmujący ponad pół wieku dorobek twórczy Tadeusza Gajla nie poddaje się łatwo analizom i ocenom. Absolwent PWSPP w Łodzi cały czas poszukuje odpowiedniego sposobu wyrażenia myśli i idei, próbuje różnych form i technik. W malarstwie potrafi łączyć prowokacyjną, nowoczesną linię z renesansowym laserunkiem, jego grafika to wyraz różnych pasji i emocji. Jest też autorem pięciu herbarzy.

 

o artyście:

 

Tadeusz Gajl – projektant tkanin, autor murali, plakatów, scenograf i honorowy członek załogi korwety „Kościuszko”, po tym jak zaopatrzył ją w stosowny herb. Przez ponad pół wieku artysta ulegał różnym pasjom, emocjom i ideom. Jego malarstwo ewoluowało od bardzo oszczędnej, nowoczesnej, prowokacyjnej linii, poprzez żarliwą publicystykę polityczną, aż do bardzo literackich czy wręcz filozoficznych prób odpowiedzi na pytania dotyczące istoty wszechświata. Podobnie jest z grafiką, która w jego wykonaniu bywa gwałtownym protestem, ale też cichą, gorzką refleksją. Od ponad 20 lat jego wielką pasją jest heraldyka. Jest autorem pięciu herbarzy i niekwestionowanym, szanowanym na świecie autorytetem w tej dziedzinie. Tadeusz Gajl to także człowiek przekorny, lubi powtarzać, że w życiu najważniejsza jest ergonomia… I to dlatego najbardziej jest dumny z projektu obudowy do pewnego pieca grzewczego.

 

______________________________________________________________________________________________

 

 

W GŁĘBI XVII / DEPTH XVII

Krzysztof Bartnik, Chris Hernandez, Karolina Jarosławska, Klaudia Ka

 

 

czas trwania: 2 marca - 1 kwietnia 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynator: Dawid Bujno


 

o wystawie:

 

Zestawienie prac czwórki artystów odnoszących się do tego samego źródła inspiracji – natury. Stosowane w ich obrazach motywy zaczerpnięte z bogatego świata przyrody ożywionej i nieożywionej to jednak tylko jeden z aspektów tego szeroko rozumianego pojęcia. Równie ważna jest dla nich osobowość pozwalająca na specyficzną integrację myśli, uczuć i zachowań, nie tylko w świecie realnym, ale też w świecie kreowanych malarskich sytuacji. To właśnie osobowość (jej naturalne predyspozycje uzupełnione doświadczeniem i czynnikiem intelektualnym) decyduje o przyjętych w twórczości rozwiązaniach formalnych, na które z kolei niebagatelny wpływ ma trzeci wymiar natury. Stanowi go użycie w realizacji obrazu odpowiednich materiałów i narzędzi.

Formy abstrakcyjne czy cytowane fragmenty rzeczywistości zostają w obrazach wyizolowane z pierwotnego otoczenia i poddane głębokiej malarskiej analizie. Analiza ta prowadzi z jednej strony do symplifikacji i syntezy form, zredukowanych czasami jedynie do płaszczyzny obrazu (Karolina Jarosławska, Krzysztof Bartnik), ale też staje się pretekstem do przedstawienia rzeczywistych struktur w sposób skrupulatny i realistyczny, służący bardziej poetyce obrazu, wskazujący na głębię emocji i myśli (Klaudia Ka). Prezentowane malarstwo to również fascynacja mikro i makrokosmosem. Obserwacja nietypowych dla codzienności struktur i procesów prowadzi do rozważań nad istotą rzeczy, ich powstawaniem, celowością istnienia i rozpadem (Chris Hernandez). Mimo różnicy efektów formalnych, wynikających z wypracowania przez każdego z twórców indywidualnej artystycznej formuły, punktem stycznym jest tu kontemplacyjne podejście do tematu. Wysiłek twórczy staje się w ten sposób swoistą pracą badawczą nad klasycznie rozumianym pięknem, opartym na zasadach harmonii, ale też momentami ociera się o ukazanie tych wartości wobec ich zaprzeczenia: destrukcji, brzydoty, arytmii.

 

Juxtaposition of works by four artists referring to the same source of inspiration – nature. The motifs used in their paintings taken from the rich world of animated and inanimate nature are, however, only one of the aspects of broadly understood concept of nature. Equally important for them is the personality allowing for the specific integration of tho­ughts, feelings and behaviors, not only in the real world, but also in the world of created painting situations. It is the personality (its natural predispositions complemented by experience and intellectual factor) that decides about the formal solutions adopted in creativity, which in turn is significantly influenced by the third dimension of nature, which is a way of using appropriate materials and tools in the implementation of the image.

Abstract forms or cited fragments of reality are isolated in the paintings from the original environment and subjected to deep painterly analysis. This analysis leads, on the one hand, to the simplification and synthesis of forms, sometimes reduced only to the surface of the image (Karolina Jarosławska, Krzysztof Bartnik), but also becomes a pretext to present real structures in a meticulous and realistic way, serving a more poetic image, indicating the depth of emotion and thoughts (Klaudia Ka). The presen­ted painting is also a fascination with micro and macrocosm. Observation of structu­res and processes atypical for everyday life leads to considerations on the essence of things, their arising, the purposefulness of existence and decay (Chris Hernandez).

Despite the difference in formal effects resulting from the development of an indivi­dual artistic formula by each of the creators, the common point here is a contempla­tive approach to the subject. Creative effort in this way becomes a kind of research work on classical beauty, based on the principles of harmony, but also sometimes strives to show these values against their denial: destruction, ugliness, arrhythmia.

 

o artystach:

 

Chris Hernandez - urodzony 1974. Dyplom na Teksańskim Uniwersytecie Stanowym (Southwest Texas State University), Magna Cum Laude. Absolwent metaloplastyki oraz malarstwa. Z biegiem lat przyjął bardziej narracyjną stylistykę w obrazach, za główny tematy obierając geografię, entropię, konstrukcję i dekonstrukcję. Wystawiał w USA i Polsce. Jego twórczość prezen­towana była w publikacjach krajowych i międzynarodowych, m.in: New American Pain­tings, New American Paintings i Manifest Gallery. International Painting Annual.

Born in 1974. Graduated from Southwest Texas State University, 1997; Magna Cum Laude (with high honors). Bachelor’s Degree in Studio Art: Metalsmithing and Painting. Over the years, he has taken on a more representational/narrative approach to his painting with the themes of geography, entropy, construction and deconstruction as the basis. He has exhibited numerously in the USA, as well as in Poland. National and international juried publications include: New American Paintings, New American Pain­tings and Manifest Gallery’s International Painting Annual.

http://chris-hernandez.net

 

Karolina Jarosławska - malarka, urodzona w 1977 r. w Białymstoku. W 2001 r. ukończyła Uniwersytet Gdański, w 2007 r. Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku. Głównym tematem jej prac jest natura. Artystka bierze udział w wystawach w kraju i za granicą, organizuje oraz uczestniczy w licznych wydarzeniach artystycznych. Współorganizatorka Stowarzyszenia Twórców Hokuspokus oraz Galerii 81 Stopni w Warszawie. Poza działalnością twórczą zajmuje się edukacją kulturalną.

Born in 1977, Bialystok. Graduated from the University of Gdansk, 2001, followed by the Academy of Fine Arts, Gdansk, 2007. The Primary theme of her work is nature. She exhibits at home and abroad, as well as organizes and participates in numerous arti­stic events which deal with cultural education. Co-organizer of the Hokuspokus Artists’ Association and the 81st Degree Gallery in Warsaw.

www.karolinajaroslawska.blogspot.com

 

Klaudia Ka - malarka urodzona w 1984 roku w Warszawie. Mieszka i pracuje zarówno w Polsce, jak i we Włoszech. Uzyskała dyplom z wyróżnieniem na Europejskiej Akademii Sztuk w War­szawie w 2008 roku. Stypendystka EAS i MEN. W 2015 roku brała udział w rezydencji artystycznej w Indiach i festiwalu KUNST OFFEN w Niemczech. Uczestniczka wystawy finałowej 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień w 2017 roku. Jej prace znajdują się w prywatnych kolekcjach w Europie i USA.

Painter, born in 1984 in Warsaw. Lives and works in Poland and Italy. Graduated with distinction at the European Academy of Arts in Warsaw in 2008. A two-time winner of the EAS and MEN Scholarship. In 2015, she took part in an artistic residence in India and the KUNST OFFEN Festival in Germany. She participated in the final exhibition of the 43. Biennial of Painting Bielska Jesień 2017. Her paintings are in private collections in Europe and USA.

www.klaudiaka.art.pl

 

Krzysztof Bartnik - urodzony w 1964 roku. Studia na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Koper­nika w Toruniu. Przewód kwalifikacyjny I i II stopnia w dziedzinie sztuk plastycznych (dys­cyplina malarstwo) na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Od 1989 roku pracuje na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Obecnie na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Zakładzie Malarstwa II Instytutu Sztuk Pięk­nych Wydziału Artystycznego. Zrzeszony w Związku Polskich Artystów Plastyków. Swoją twórczość prezentował na 27 wystawach indywidualnych i około 50 prezentacjach zbio­rowych. Uczestniczył w wielu plenerach i sympozjach artystycznych w kraju i za granicą. Był kuratorem szeregu wystaw w lubelskim środowisku artystycznym.

Born in 1964. Studies at the Faculty of Fine Arts of the Nicolaus Copernicus University in Toruń. Doctor of first and second degree in fine arts (painting discipline) at Strzemiński Academy of Art Łódź. Since 1989 he has been working at Maria Curie-Skłodowska Uni­versity in Lublin. Currently he is an associate professor in the Department of Painting II within the Institute of Fine Arts Faculty of Arts. He is affiliated in The Association of Polish Artists and Designers. His work has been presented in 27 individual exhibitions and near 50 collective ones. He has participated in many open air art events and sym­posiums throughout the country and abroad, in addition to curating a number of exhi­bitions for the artistic milieu in Lublin.

www.kbartnik.cba.pl

 

______________________________________________________________________________________________

 

 

Erwin Axer. Stulecie urodzin 1917-2017

 

 

czas trwania: 26 stycznia - 25 lutego 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorzy wystawy: Paweł Płoski, Michał Smolis

koordynatorzy: Olga Pacewicz, Kaj Małachowski (NCK)

projekt: kooperacja Kamila Schinwelska (Polska), Marcel Benčík (Słowacja)

główny organizatorNarodowe Centrum Kultury

współorganizatorzy: Galeria im. Sleńdzińskich w Białymstoku, Partner: Stowarzyszenie Edukacji Kulturalnej Widok

 

 

 

o wystawie:

 

Erwin Axer. Stulecie urodzin. 1917-2017. Prezentacja twórczości

Wystawa przygotowana przez Narodowe Centrum Kultury w porozumieniu z Instytutem Teatralnym, Teatrem Współczesnym i Teatrem Narodowym, to główne wydarzenie związane z setną rocznicą urodzin wybitnego reżysera, wieloletniego dyrektora Teatru Współczesnego, krótko także Teatru Narodowego. Ekspozycja koncentruje się na osobie artysty i jego najważniejszych przedstawieniach. Zawiera zdjęcia z wybranych spektakli teatralnych (dzięki specjalnej technice druku możemy je oglądać w trójwymiarze). Autorem większości z nich jest Edward Hartwig. Fotografiom towarzyszą broszury zawierające fragmenty esejów Axera, zaczerpnięte z czterotomowego cyklu „Ćwiczenia pamięci”. Wystawa była wcześniej pokazywana m.in. w warszawskiej Galerii Kordegarda.

 

 

o artyście:

 

Erwin Axer – człowiek teatru, reżyser, pisarz; artysta czuły na nowe trendy w światowej literaturze dramatycznej. Jeden z najważniejszych reżyserów sztuk Sławomira Mrożka, m.in. kanonicznej interpretacji „Tanga” (1965). W 1976 r. wprowadził na sceny polskie twórczość Thomasa Bernharda prapremierą „Święta Borysa”. Wykorzystywał współczesny dramat do rozliczeń z historią XX wieku: w „Ostrym dyżurze” Lutowskiego z polskim stalinizmem, w „Dochodzeniu” Weissa z holokaustem. Jego Teatr Współczesny, którym kierował przez wiele sezonów, pełnił funkcję nieoficjalnego salonu stolicy, był miejscem spotkań inteligencji, poważnej rozmowy z publicznością, dysponował najlepszym zespołem aktorskim w Polsce. Na scenie przy Mokotowskiej grali m.in. Tadeusz Łomnicki, Zofia Mrozowska, Halina Mikołajska, Barbara Krafftówna, Marta Lipińska, Maja Komorowska, Andrzej Łapicki, Zbigniew Zapasiewicz, Jan Englert, Piotr Fronczewski.

 

______________________________________________________________________________________________

 

 

 

Wiktoria Tołłoczko-Tur. Przezroczystość

 

 

czas trwania: 15 grudnia 2017 - 21 stycznia 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorki: Izabela Suchocka, Marta Pietruszko

 

 

 

o wystawie:

 

 

Wystawa „Przezroczystość” jest retrospektywnym spojrzeniem na twórczość Wiktorii Tołłoczko-Tur. Podlaski pejzaż w okolicach Sokółki, towarzyszący jej od urodzenia, to najczęściej pojawiający się motyw malarski. Artystka na początku lat 90. XX wieku porzuciła malarstwo olejne, by poświęcić się wyłącznie akwareli. Nostalgiczny pejzaż stał się najbardziej rozpoznawalną częścią jej dorobku artystycznego.
Wystawa malarstwa przygotowana z okazji jubileuszu 75-lecia artystki w ramach stypendium Prezydenta Miasta Białegostoku. 
 

 

 

o artyście:

 

Wiktoria Tołłoczko-Tur – urodzona na Białostocczyźnie, ukończyła Państwowe Liceum Technik Plastycznych w Supraślu. Studiowała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Czesława Rzepińskiego. Od 1968 r. jest członkiem ZPAP, Oddział w Białymstoku. W latach 1981-1993 kierownik pracowni konserwacji dzieł sztuki PKZ w Białymstoku. Uczestniczka wielu plenerów malarskich w kraju i za granicą, komisarz plenerów malarskich m.in. w Białowieży (1987, 1991), Puciłkach (2016, 2017). Swoje prace prezentowała na blisko 20 wystawach indywidualnych oraz ponad 160 zbiorowych. 

_____________________________________________________________________________________________

 

 

 

Józef Zdziech. Milion myśli na sekundę

 

 

czas trwania: 10 listopada - 10 grudnia  2017

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka: Marta Pietruszko

 


 

 

o wystawie:

 

Monograficzny przegląd dorobku białostockiego artysty. Przekrój twórczości, począwszy od lat studenckich, kiedy to artysta nawiązywał do osiągnięć malarstwa lat 70., po prace namalowane tuż przed śmiercią. Kolejne dekady jego artystycznej aktywności, to niezwykle barwne i atrakcyjne wizualnie abstrakcje, pejzaże doprowadzane do skrajnej syntezy, a także obrazy o charakterze surrealistycznym z widocznym pierwiastkiem duchowości, wreszcie metaforyczne kompozycje figuralne o efektach fakturalnych nawiązujących do technik surrealistów. Wystawie towarzyszy obszerny katalog reprodukujący całość zachowanej po artyście spuścizny.

 

 

o artyście:

 

Józef Zdziech – absolwent Instytutu Wychowania Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, od 1981 r. członek Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Białostockiego, w latach 2002-2005 jako prezes. Od 1972 r. do 2001 r. nauczał plastyki w II Liceum Ogólnokształcącym w Białymstoku, energicznie działał też w Polskim Stowarzyszeniu Edukacji Plastycznej. Wykonał wiele realizacji pod mecenatem kościelnym, np. monumentalny wizerunek Matki Boskiej Ostrobramskiej do Ołtarza Papieskiego oraz wiele prac dla parafii pw. Niepokalanego Serca Maryi w Białymstoku. Miał w swoim dorobku dziewięć wystaw indywidualnych i ponad trzydzieści zbiorowych.

Twórczość i historia Bohle-Szackiej zinterpretowane zostały przez współczesne artystki: Zuzę Golińską i Darię Malicką. Instalacje można oglądać w dawnym butiku domu mody Telimena (czyli Galerii im. Sleńdzińskich przy ul. Legionowej 2), a także w zabytkowej, drewnianej willi na białostockich Bojarach (ul. Wiktorii 5). Obok willi powstał także przedstawiający artystkę mural, autorstwa Janusza Noniewicza i Dominiki Raczkowskiej. Wystawie towarzyszy książka poświęcona twórczości modowej i artystycznej Bohle-Szackiej. (według projektu studia NOVIKI).
Kurator wystawy: Marcin Różyc
Głównymi partnerami projektu MOSTY są: Stiftung Erinnerung, Verantwortung und Zukunft Berlin i Galeria im. Sleńdzińskich w Białymstoku. Projekt wsparli: Berliner Geschichtswerk-statt e.V Berlin; Klub der katholischen Intelligenz e.V. Berlin; Ergo Hestia/Fundacja Artystyczna Podróż Hestii; Białostocki Ośrodek Kultury.
Helena Bohle-Szacka – ur. 1928 roku w Białymstoku w polskiej rodzinie o niemiecko-żydowskich korzeniach. W czasie wojny trafiła do obozów koncentracyjnych Ravensbrück i Flossenbürg. Po wojnie powróciła do Polski, ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Łodzi (dziś ASP), wykładała i projektowała modę. Była kierowniczką artystyczną domu mody Telimena i dziennikarką mody „Dziennika Łódzkiego”; projektowała loga wielkich przedsiębiorstw, opakowania i reklamy kosmetyków, papierosów, tworzyła rysunek żurnalowy. Na początku lat 60. pracowała dla Mody Polskiej w Warszawie. W 1965 r. została kierowniczką artystyczną domu mody Leda, osiągnęła międzynarodowe sukcesy – pierwszy w historii pokaz polskiej marki w Berlinie Zachodnim, a w 1966 r. złoty medal na targach mody w Monachium. W 1968 roku wyemigrowała do Berlina Zachodniego. Była cenioną wykładowczynią kultury wizualnej na uczelni Lette Verein i projektantką mody. Tworzyła rysunki, kolaże, grafiki, projektowała książki; wystawiała w Berlinie, Dortmundzie, Paryżu, Londynie, Wiedniu, Kopenhadze, Warszawie, Krakowie, Łodzi. Była kuratorką i szefową galerii działającej przy Klubie Inteligencji Katolickiej w Berlinie. Prowadziła prywatny salon, skupiający polskich oraz międzynarodowych artystów i intelektualistów. Bywali u niej m.in.: Stanisław Lem, Ewa Lipska, Adam Zagajewski, Krystyna Janda, Ryszard Krynicki, Jacek Bocheński, Władysław Bartoszewski, Sławomir Mrożek, Jan Lenica oraz aktorzy i aktorki poznani w Łodzi.

czas trwania: 4 września-4 października 2015

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynatorka: Monika Samse

czas trwania: 4 września-4 października 2015

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynatorka: Monika Samse