BIA - GDA - BRU. Justyna Kuklo

 

wernisaż: 7 sierpnia 2015

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynatorki: Katarzyna Siwerska, Olga Pacewicz

 

Poruszam tematy społeczne dotyczące miast i jego mieszkańców w pracach „Bia-Gda-Bru„ i „pixel jako dekonstrukcja”, interesuje mnie zawsze wciagnięcie odbiorcy do środka dzieła sztuki, pozwolenie mu na uczestnictwo, na zaglądaniu, podglądaniu i podsłuchiwaniu, dlatego bardzo często wprowadzam głos i dźwięk do instalacji. Chcę zabierać widza w podróż może nie do końca biegnącą po jego myśli ale zaskakującą poruszającą zmysły.
 
Justa – JUSTYNA KUKLO – urodziła się na wschodzie Polski, w ludowej krainie, gdzie nauczyła się rzemiosła tkackiego. Potem poniosło ją nad morze, do malarstwa, do koloru, do sztuk pięknych. Z fachem malarza, ilustratora i pedagoga ruszyła dalej do centrum Europy, Brukseli, gdzie osiadła, umilając sobie czas robótkami belgijskich koronek. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Wydziału Malarstwa oraz Edukacji Artystycznej, a także Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Brukseli, Wydziału Art Textile. Pracuje jako grafik i animator między innymi przy festiwalu Brussels Babel Festival.
www.justynakuklo.eu
 
 
Justa – born in the East of Poland where she learnt the traditional craft of weaving. She was then seduced by the sea and moved to Gdańsk to discover painting, colours and fine arts. Having become a painter, an illustrator and a teacher, she travelled further to the center of Europe. She settled down in Brussels and is now whiling away her time on Belgian lace. She graduated from the Gdańsk Academy of Fine Arts (The Faculty of Painting and Artistic Education), as well as Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles (the Faculty of Textile Arts). She works as a graphic designer and an organizer of cultural activities e.g. at the Brussels Babel Festival. She is a part of KIWI - group who do artistic workshop for children with contemporary art. www.kiwi-art.be   Justyna Kuklo lives and works in Brussels...
 
Education
2009-2010   Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Master 2 Tapisserie / Art Textill
2003-2009   Academy of Fine Arts in Gdańsk, The Department of Painting Master 2
2002-2007   Academy of Fine Art in Gdańsk, Artistic Education
1997-2002   Artistic Highschool in Surpaśl, art textile
 
Exposition
2014   Participatation in the group exhibition “Au but du fil” Galerie du Beffroi, Namur, Belgium
2014   Participatation in the group exhibition “Local Line 16” in International Museum of Modern and Contemporary St. Etienne, France
2014   Participatation in the group exhibition “Inne” Galery Platon, Wrocław, Poland
2014   Parcours d'Artistes Molenbeek, Bruxelles, Belgium
2014   Participatation in Brussels Art Factory // Parcours d'Artistes Saint-Gilles / 2014 Bruxelles, Belgium
2014   Exhibition in ART CAFE “Lord Byron” Bruxelles, Belgium
2013   Participatation in the group exhibition Bordeline A la salle Fabry, Hôtel Communal, Bruxelles, Belgium
2012   Participatation in the group exhibition Artist for artists “Bath Ladies” in CSW Łaźnia, Gdańsk, Poland
2011   Participation In festival Tina.B The Prag Contemporary Art Festiwal, with project “The Pixel as a deconstructionof nature” Prag, Czeh Republic
2011   Organization and participation In festival Swelina Otwarty Kurort Kultury In Sopot, Poland with Project “Pixel as the deconstruction” during Polish Presidency in Europen Union, Poland
2011   Exhibition during open days in Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, with project «Bia-Gda-Bru» Belgium
2011   Participation with project «Bia-Gda-Bru» during open days in Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Belgium
2011   BIA-GDA-BRU Indyvidual exhibition In Zak Galery in Gdańsk, Poland
2011   Participatation in the group exhibition Artist for artists “Bath Ladies” in CSW Łaźnia, Gdańsk, Poland
2010   Individual exhibition In Nadbałtyckie Centrum Kultury “Internal Sanctuary”, Gdańsk, Poland
2009   Performance in Teatr w oknie Female crafts with Agnieszka Gajewska, Gdańsk, Poland
2009   Exhibition “Women” in OD CZASU DO CZASU galery in Gdynia (with A. Gajewska), Poland
2009   Participation In The Internacional Festival of Dance, Korporacja tańca, performance PLAJ, Gdańsk, Poland
2009   Performance „U TUBE PLAJ” In Teatr w Oknie Gdańsk, Gdańsk
2009   Street Waves Festiwal Performance PLAJ with Jacaszek, Gdańsk, Poland
2009   Galeria Refektarz w Kartuzach exhibition of a PLAJ group, Poland
2009   Participatation In Project Museums NightsTranskrypcje, Gdańsk, Poland
2008   Exhibition «Tapisseries conterporaines europeennes, 5 ecoles superieures des artes», Belgium
2008   Erasmus exhibition in Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Belgium
2007   Participation in the 2 Coast Triennial Artists “Prof. W. Cygan and students”, exhibition, Pałac Opatów Gdańsk, Poland
 
Prizes and honours
2010   Prix du Legs Serrure for part of project «BIA-GDA-BRU» Brusseles, Belgium
2009   Nomination in the national competition for the best artistic Diploma work of the year in the painting category Poland
2009   Diploma with the honorary mention, Academy Of Fine Arts Gdańsk, The Department Of Painting
2007   First prize in the show category for a performance made by an artistic group Plaj in Poland and participation in The Biennale of Young Artists from Europe and Mediterranean Countries Barii Italy 2008
2006-2008   A scholarship from the Ministry Of Culture in Poland for best results
 
o wystawie
Złożona z trzech części instalacja poświęcona miastom, w których Justyna Kuklo spędziła swoje dotychczasowe życie. Są to: Białystok, Gdańsk i Bruksela. Obiektom towarzyszy dźwięk, który odnosi się do historyczno-kulturowego charakteru każdego z miast. "Poruszam tematy społeczne dotyczące miast i jego mieszkańców w pracach „Bia-Gda-Bru„ i „pixel jako dekonstrukcja”, interesuje mnie zawsze wciagnięcie odbiorcy do środka dzieła sztuki, pozwolenie mu na uczestnictwo, na zaglądaniu, podglądaniu i podsłuchiwaniu, dlatego bardzo często wprowadzam głos
i dźwięk do instalacji. Chcę zabierać widza w podróż może nie do końca biegnącą po jego myśli ale zaskakującą poruszającą zmysły". (JK)
 
BIA
Białystok, Polska – moje rodzinne miasto na północnym wschodzie kraju. Usytuowane w rolniczym regionie, zwanym „zielonymi płucami” Polski, otoczone puszczą. Jego mieszkańcy to wyznawcy kilku religii. Obok siebie mieszkają tu: katolicy, prawosławni, żydzi i muzułmanie pochodzenia tatarskiego. W warstwie dźwiękowej instalacji słychać ludzi modlących się w różnych obrządkach. Silne rytuały religijne dyktują sposób funkcjonowania miasta. Mieszkańcy Białegostoku są w przeważającej większości biali i deklarują się jako osoby wierzące. W instalacji kierunek złotej nici pokazuje dążenie do świętości. Wykorzystałam w niej mapę z czasów panowania Branickich. 
technika własna; materiały: jedwab, poliester, polistyren, plexi, złota nić
 
GDA
Gdańsk, Polska – polskie miasto na północy. Historycznie był to ważny punkt strategiczny z powodu dostępu do morza.
W przeszłości zamieszkany głównie przez Niemców i Polaków.
W latach 1920-1945 miał status Wolnego Miasta Gdańsk (Freie Stadt Danzig). Do instalacji użyto mapy miasta z 1920 r., która jest wyryta na plexi. Napięcia pomiędzy mieszkańcami Gdańska są pokazane za pomocą nici umieszczonych w różnych częściach miasta, które wraz ze zmianami politycznymi zamieniało się z polskiego w niemieckie i na odwrót. Drogi dwóch narodów rozpraszają się jak nici w instalacji. Historia Gdańska/Danzig wciąż jest wyczuwalna w architekturze i atmosferze miasta. Instalacji towarzyszy nagranie wspomnień o przeszłości miasta w dwóch językach – polskim i niemieckim. Opowieści nie są identyczne ani obiektywne.
technika własna; materiały: plexi, bawełniane nici
 
BRU
Bruksela, Belgia – stolica Europy to tygiel różnych narodowości. Linie metra dzielą i łączą miasto. Na pierwszy rzut oka Belgowie (Waloni i Flamandowie), imigranci z Europy i z innych kontynentów, żyją oddzielnie podtrzymując swoje narodowe tradycje. Jednak kiedy zagłębimy się w strukturę miasta, dostrzeżemy między nimi sieć powiązań. W mojej instalacji nadaję jej kształt olbrzymiej 1-metrowej belgijskiej koronki. Kolory nici symbolizują kolor skóry oraz kolory belgijskiej flagi. Podczas swojej codziennej drogi do pracy nagrałam dźwięki z metra, pomieszane rozmowy ludzi zamieszkałych w mieście i mówiących w różnych językach. 
technika własna; materiały: plexi, recyklingowy materiał, bawełniane nici.
 
Dźwięk: Justyna Kuklo, Maciek Wojcieszkiewicz, Tom Kraus
 
 
o autorce
Justyna Kuklo – urodzona w północno-wschodniej Polsce. Ukończyła Liceum Sztuk Plastyczych w Supraślu, Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku Wydział Malarstwa i Wydział Edukacji Artystycznej oraz Królewską Akademię Sztuk Pięknych w Brukseli Wydział Tkaniny Artystycznej-Tapiserii. Pracuje jako malarz i grafik oraz animator aktywności kulturalnej m.in. podczas Festiwalu Babel w Brukseli.
Działa w grupie KIWI, która organizuje warsztaty artystyczne dla dzieci dotyczące sztuki współczesnej (www.kiwi-art.be). Mieszka i pracuje w Brukseli.
www.justynakuklo.eu
 
 
 
 
Justa – born in the East of Poland where she learnt the traditional craft of weaving. She was then seduced by the sea and moved to Gdańsk to discover painting, colours and fine arts. Having become a painter, an illustrator and a teacher, she travelled further to the center of Europe. She settled down in Brussels and is now whiling away her time on Belgian lace. She graduated from the Gdańsk Academy of Fine Arts (The Faculty of Painting and Artistic Education), as well as Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles (the Faculty of Textile Arts). She works as a graphic designer and an organizer of cultural activities e.g. at the Brussels Babel Festival. She is a part of KIWI - group who do artistic workshop for children with contemporary art. www.kiwi-art.be   Justyna Kuklo lives and works in Brussels...
 
Education
2009-2010   Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Master 2 Tapisserie / Art Textill
2003-2009   Academy of Fine Arts in Gdańsk, The Department of Painting Master 2
2002-2007   Academy of Fine Art in Gdańsk, Artistic Education
1997-2002   Artistic Highschool in Surpaśl, art textile
 
Exposition
2014   Participatation in the group exhibition “Au but du fil” Galerie du Beffroi, Namur, Belgium
2014   Participatation in the group exhibition “Local Line 16” in International Museum of Modern and Contemporary St. Etienne, France
2014   Participatation in the group exhibition “Inne” Galery Platon, Wrocław, Poland
2014   Parcours d'Artistes Molenbeek, Bruxelles, Belgium
2014   Participatation in Brussels Art Factory // Parcours d'Artistes Saint-Gilles / 2014 Bruxelles, Belgium
2014   Exhibition in ART CAFE “Lord Byron” Bruxelles, Belgium
2013   Participatation in the group exhibition Bordeline A la salle Fabry, Hôtel Communal, Bruxelles, Belgium
2012   Participatation in the group exhibition Artist for artists “Bath Ladies” in CSW Łaźnia, Gdańsk, Poland
2011   Participation In festival Tina.B The Prag Contemporary Art Festiwal, with project “The Pixel as a deconstructionof nature” Prag, Czech Republic
2011   Organization and participation In festival Swelina Otwarty Kurort Kultury In Sopot, Poland with Project “Pixel as the deconstruction” during Polish Presidency in Europen Union, Poland
2011   Exhibition during open days in Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, with project «Bia-Gda-Bru» Belgium
2011   Participation with project «Bia-Gda-Bru» during open days in Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Belgium
2011   BIA-GDA-BRU Indyvidual exhibition In Zak Galery in Gdańsk, Poland
2011   Participatation in the group exhibition Artist for artists “Bath Ladies” in CSW Łaźnia, Gdańsk, Poland
2010   Individual exhibition In Nadbałtyckie Centrum Kultury “Internal Sanctuary”, Gdańsk, Poland
2009   Performance in Teatr w oknie Female crafts with Agnieszka Gajewska, Gdańsk, Poland
2009   Exhibition “Women” in OD CZASU DO CZASU galery in Gdynia (with A. Gajewska), Poland
2009   Participation In The Internacional Festival of Dance, Korporacja tańca, performance PLAJ, Gdańsk, Poland
2009   Performance „U TUBE PLAJ” In Teatr w Oknie Gdańsk, Gdańsk
2009   Street Waves Festiwal Performance PLAJ with Jacaszek, Gdańsk, Poland
2009   Galeria Refektarz w Kartuzach exhibition of a PLAJ group, Poland
2009   Participatation In Project Museums NightsTranskrypcje, Gdańsk, Poland
2008   Exhibition «Tapisseries conterporaines europeennes, 5 ecoles superieures des artes», Belgium
2008   Erasmus exhibition in Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Belgium
2007   Participation in the 2 Coast Triennial Artists “Prof. W. Cygan and students”, exhibition, Pałac Opatów Gdańsk, Poland
 
Prizes and honours
2010   Prix du Legs Serrure for part of project «BIA-GDA-BRU» Brusseles, Belgium
2009   Nomination in the national competition for the best artistic Diploma work of the year in the painting category Poland
2009   Diploma with the honorary mention, Academy Of Fine Arts Gdańsk, The Department Of Painting
2007   First prize in the show category for a performance made by an artistic group Plaj in Poland and participation in The Biennale of Young Artists from Europe and Mediterranean Countries Barii Italy 2008
2006-2008   A scholarship from the Ministry Of Culture in Poland for best results
 
 
Autorzy prac:Paulina Horba, Małgorzata Józefowicz, Marta Mariańska, Marta Muszyńska-Józefowicz, Urszula Nagórna, Małgorzata Niedzielko, Kacper Pawluk, Monika Sienkiewicz, Zbigniew Wasiluk, Agnieszka Waszczeniuk, Beata Wilczyńska, Honorata Wincenciak-Zamostna, Urszula Wyrzykowska, Stefan Wyszkowski, Katarzyna Zabłocka.
 
 
 
Ekspozycja w Galerii im. Sleńdzińskich zamyka cykl prezentacji zorganizowanych z okazji 70-lecia Liceum Plastycznego w Supraślu/Z ARCHIWUM, GRAFIA/FOTO, 70X70.
 
 
 
 
 
PAULINA HORBA
 
Drogi w życiu nie da się ominąć, nawet stojąc – zmierzamy. Cele osiągamy sumą poczynionych kroków . Nigdy nie otrzymałam do niej mapy, więc poruszam się intuicyjnie, obserwując i analizując rzeczywistość. W pracach, które wykonuję zawiera się pierwiastek napotkanego świata przetworzony w procesie poznania i odbioru. Jest to nieustający proces zachodzący wciąż bez wyczerpania, droga bez niego nie ma dla mnie sensu.
 
 
 
 
 
MARTA MARIAŃSKA
 
„ ZERO“
 
(…) Przewrotnośćstrategii Marty Mariańskiej może uwieść. Może sprowokować w nas chęć wejścia w mrok. Może także okazać się, że ten mrok nie pochodzi ze sfery danse macabre, ale z tzw. twist ending, filmowej prostej sztuczki mającej na celu zmylenie widza. Proszę pomyśleć, o czym to jest. O lesie? Księżycu? Świetle? Pulsowaniu? Przemianie? Przenikaniu? Iluzji? Czy aby na pewno? Może o wszystkim? Można mówić o wszystkim na raz?
 
Intencją Marty, było wygenerowanie ulotnego przeczucia, że wszystko zawiera w sobie potencjał wyjątkowości i piękna. Jednak symultanicznie rzuca kłodę pod nogi estetycznej koncepcji piękna. Przenosi ciężar z celebrowania gotowego dzieła, jako produktu estetycznego, na przeżywanie go. Sugeruje, że bohaterem jest coś większego i nieograniczonego(…). /Iza Tarasewicz/
 
 
 
 
 
MARTA MUSZYŃSKA-JÓZEFOWICZ
 
Parafrazując Franza Kafkę: Tworzenie jest proste jak pojazd. Problemy stwarza tylko kierowca, pasażerowie i droga.
 
 
 
MAŁGORZATA JÓZEFOWICZ
 
Swoją drogą… czy to krętą, pustą, prostą, z zakrętami, z inspiracjami, byle z miłymi niespodziankami i … z ziomeczkami, łzami i nie łzami, krejzolami i innymi bajerami… O o to to : )
 
 
 
 
 
URSZULA NAGÓRNA
 
Natura to wielki „KOBIERZEC”. Bogactwo form, faktur, kształtów. Niewyczerpane źródło inspiracji. Analizując interesujące mnie zjawiska, skupiam się na badaniu struktur i materii. Interesują mnie ich cechy fizyczne: miękkość, sprężystość, ugięcie. Transponuję swoje spostrzeżenia na materiał biodegradowalny, np. papier, odpady z wełny itp. Konstruuję formy przyścienne, przestrzenne, bryły, szukając analogii w naturze.
 
 
 
 
 
MAŁGORZATA NIEDZIELKO
 
Twórczość, a za taką można uznać nasze życie, jest kłonnością do poznawania. Cel twórczości-życia jest ciągłym podążaniem, ciągłą DROGĄ, w nadziei na zobaczenie tego, do czego dążymy. To POZNANIE nadaje sens życiu, które „ samo w sobie wartością nie jest, jest czymś pozawartościowym i pozaracjonalnym, jest absurdem“.
 
 
 
 
 
KACPER PAWLUK
 
Pamiętam, że od zawsze uwielbiałem podróże. Prawie każdy weekend spędzałem poza miejscem zamieszkania i nie wyobrażałem sobie, by mogło być inaczej. Owe zamiłowanie do odkrywania nowych miejsc przeniosłem chyba na inne sfery życia, bo do dziś próbuję swoich sił w wielu dziedzinach –od filmu, muzyki, sztuki, grafiki projektowej, po budowę wzmacniaczy lampowych… Moja wędrówka pomiędzy nimi nieustannie trwa. Znajduję coraz więcej rzeczy, które łączą te wszystkie tematy i cały czas zadaję sobie pytanie, czym skończy się ta podróż?... i czy w ogóle się skończy? Wydaję mi się, że gdyby nawet nastąpił jej koniec, moja natura każe mi wyruszyć w kolejną podróż. Dokąd? Tego sam jestem ciekaw.
 
 
 
 
 
MONIKA SIENKIEWICZ
 
Równowaga i spokój, a co najważniejsze: pozostać wiernym własnym wartościom, nie zabijać w sobie dziecka, tchnąć ciepłem i zaufaniem, ukazywać to, wciągnąć widza we własny świat;
 
 
 
 
 
ZBIGNIEW WASILUK
 
Granit polny zwany ,,polniakiem” jest magmową skałą głębinową, zlepkiem różnych minerałów, jest materiałem twardym, trudnym do szybkiego modelunku, do bezpośredniego przeistaczania. Pierwszą swoją formę – rzeźbę w granicie nazwałem trochę przekornie ,,Impresja”. To twórcze działanie stało się fundamentem moich poczynań, gdzie bezpośrednie wrażenie zmysłowe nie dotyczy utrwalenia ulotnej obserwacji, występuje tu raczej jako moment narodzin tematu, jako chwila skojarzenia pierwotnej formy kamienia i dostrzeżenia w jego wnętrzu przyszłego wizerunku. To niełatwe przekształcanie tej opornej, nieożywionej materii jest dla mnie rodzajem radosnego uniesienia, coś jakby symbolicznym aktem prokreacji, tworzeniem nowego życia, a swoją drogą jest to dla mnie osobiście działanie bardzo bliskie beztroskiemu robieniu babki z piasku.
 
 
 
 
 
AGNIESZKA WASZCZENIUK
 
Moja droga jest prosta i przejrzysta. Podobno najpierw zaczęłam rysować, dopiero później mówić. Także rysuję dalej - nieraz setki podobnych do siebie rysunków - czyli robię to, co lubię najbardziej i z czego mam największą frajdę. I chyba już wiem, co w trawie piszczy, która rośnie obok tej mojej drogi.
 
 
 
 
 
BEATA WILCZYŃSKA
 
Ziemia, piasek, błoto, kamienie, kałuże, trawa, mech.
 
Wydeptywanie ścieżek, tysiące kroków codziennie, chodzenie po swoich własnych wczorajszych śladach, Błądzenie i odnajdywanie się. Spokój.
 
Zapach mgły, siana, dojrzewającego zboża, butwiejących liści, zaoranego pola.
 
Poznawanie, cykliczność, powracanie.
 
Kontakt ze światem, kontakt z samym sobą.
 
Droga mnie zmienia, ja tworzę drogę.
 
 
 
 
 
URSZULA WYRZYKOWSKA
 
Wpracy malarskiej inspiracją jest dla mnie natura obserwowana bezpośrednio (plenery, nie malowanie ze zdjęć), gdyż można, np. siedząc w lesie, przelać na płótno to, co odbierają wszystkie zmysły. Poszukuję motywów powtarzalnych, tworzących raporty (np. połacie trawy, mchu, zielska na łąkach, nasturcje itp.). Najbardziej interesuje mnie kolor i światło.
 
 
 
 
 
STEFAN WYSZKOWSKI
 
(***)
 
 
 
KATARZYNA ZABŁOCKA
 
Z tylu różnych dróg przez życie, każdy ma prawo wybrać źle. /Stanisław Staszewski/
Anna Beata Wasilewicz urodziła się w Białymstoku. Dyplom z malarstwa uzyskała w pracowni prof. Ryszarda Winiarskiego w Instytucie Wychowania Artystycznego na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Pochodzi z rodziny artystycznej, ojciec Włodzimierz Wasilewicz był znanym białostockim portrecistą, malarzem kościelnych i cerkiewnych polichromii. Jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą.