Paleta w czerni i bieli - wystawa archiwalna

Związku Polskich Artystów Plastyków w Białymstoku 1944-1983

 

 

czas trwania: 16 grudnia 2016 - 22 stycznia 2017

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorzy: Marta Pietruszko, Arkadiusz Puchalski

 

 

 

o wystawie:

Tytuł wystawy wyraznie podkresla główne załozenia prezentowanych na niej prac: opieraja sie one na matrycach, które zostały wielokrotnie powielone w róznych układach kompozycyjnych. W tak powstałych gra_kach, surowych i oszczednych w formie i kolorze, uwidacznia sie wnikliwa obserwacja otaczajacej nas natury. Marta Muszynska-Józefowicz oprócz pracy pedagogicznej jest bardzo
aktywna twórczo, bierze udział w warsztatach, przegladach i konkursach gra_cznych. Monochromat jest przestrzenia, w której czuje sie najlepiej, choc kolor uwielbia, ale stosuje go raczej oszczednie. W gra_ce najbardziej pociaga mnie sam proces tworzenia, nigdy nie wiadomo, jak dokładnie bedzie wygladała odbitka, a przypadkowe efekty stanowia swietny motyw do dalszej pracy. Matryc czesto uzywam wielokrotnie, jako modułów do tworzenia róznych kompozycji.
Ograniczenia warsztatu traktuje jako wyzwanie, które daje mi satysfakcje odkrywania nowych metod i sposobów realizacji.  Muszynska-Józefowicz
Paleta w czerni i bieli. Zwiazek Polskich Artystów Plastyków w Białymstoku 1944-1983 – wystawa
archiwalna dokumentujaca poczatki, rozwój i likwidacje w stanie wojennym białostockiego srodowiska
zawodowych plastyków. Obrazuje najwazniejsze przedsiewziecia i sukcesy białostockich twórców:
wystawy, plenery. Porzadkuje strukture srodowiska i chronologie artystycznych wydarzen. Składaja sie na
nia liczne dokumenty i fotograe ze zbiorów instytucji oraz osób prywatnych, a takze graczne portrety
Georgi Andreeva. Wystawa jest wizualnym dopełnieniem bedacego w przygotowaniu najnowszego
wydawnictwa Galerii „Historia Zwiazku Polskich Artystów Plastyków w Białymstoku w latach 1944-1983”
autorstwa Arkadiusza P uchalskiego, które ukaze sie w czasie trwania wystawy. Kuratorzy: Marta
Pietruszko, Arkadiusz Puchalski.Paleta w czerni i bieli. Zwiazek Polskich Artystów Plastyków w Białymstoku 1944-1983 – wystawa
 
Archiwalna dokumentująca początki, rozwój i likwidację w stanie wojennym białostockiego środowiska zawodowych plastyków. Obrazuje najważniejsze przedsięwzięcia i sukcesy białostockich twórców: wystawy, plenery. Porządkuje strukturę środowiska i chronologie artystycznych wydarzeń. Składają się na nią liczne dokumenty i fotografie ze zbiorów instytucji oraz osób prywatnych, a także graficzne portrety Georgi Andreeva. Wystawa jest wizualnym dopełnieniem będącego w przygotowaniu najnowszego wydawnictwa Galerii „Historia Zwiazku Polskich Artystów Plastyków w Białymstoku w latach 1944-1983” autorstwa Arkadiusza Puchalskiego, które ukaże się w czasie trwania wystawy.
 
___________________________________________________________________________________________________
 

czas trwania: 4 września-4 października 2015

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynatorka: Monika Samse

 

czas trwania: 4 września-4 października 2015

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynatorka: Monika Samse

 

Mariusz Woszczyński. Wizerunki pejzażu

 

 

czas trwania: 4 listopada-11 grudnia 2016

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynatorka: Katarzyna Hryszko

 

 

o wystawie:

 

Tytuł wystawy wyraznie podkresla główne załozenia prezentowanych na niej prac: opieraja sie one na matrycach, które zostały wielokrotnie powielone w róznych układach kompozycyjnych. W tak powstałych gra_kach, surowych i oszczednych w formie i kolorze, uwidacznia sie wnikliwa obserwacja otaczajacej nas natury. Marta Muszynska-Józefowicz oprócz pracy pedagogicznej jest bardzo
aktywna twórczo, bierze udział w warsztatach, przegladach i konkursach gra_cznych. Monochromat jest przestrzenia, w której czuje sie najlepiej, choc kolor uwielbia, ale stosuje go raczej oszczednie. W gra_ce najbardziej pociaga mnie sam proces tworzenia, nigdy nie wiadomo, jak dokładnie bedzie wygladała odbitka, a przypadkowe efekty stanowia swietny motyw do dalszej pracy. Matryc czesto uzywam wielokrotnie, jako modułów do tworzenia róznych kompozycji.
Ograniczenia warsztatu traktuje jako wyzwanie, które daje mi satysfakcje odkrywania nowych metod i sposobów realizacji.  Muszynska-Józefowicz
Malarska opowieść o Kresach Rzeczypospolitej. "Przejazdy przez Krzemieniec. Widoki na Liceum, dawne kolegium, dookoła mury, dwa dziedzińce, dwie, wysokie wieże kościoła, barokowa brama z ozdobnymi wazonami, stłuczone schody, w oddali widnieje spiętrzona skałą Góra Królowej Bony z ruiną zamku na szczycie. Wzniesienia, wzgórza, szare kamienie, Szwajcaria wołyńska, dawne pamiątki, siedem kameralnych cmentarzy ukrytych w zieleni. Kilka pozostałych dworków, willi. Gniazdo historii wypłukane, starte kataklizmami wojen, terroru, okupacji, represji. Wspomnienie Kresów w malarstwie i rysunku to jak dokumentalne kadry taśmy filmowej uruchomionej nagle, przyspieszonej. Fragmenty kamiennego nagrobka, z których już nie można odtworzyć pierwotnego wyglądu, a pozostałość stanowi nowy znak. Wiekowe drzewo. Głęboki las. Już nie rozumiemy mowy. Jest odczucie. Trwanie. Jak doświadczenie starszego człowieka. Starożytna Polska. Wołodyjowski z Ketlingiem na baszcie. „Jeździec Polski” Rembrandta. Powtórny pochówek królewski w Wilnie. Pogrzeb Serca Marszałka. Fotografie Jana Bułhaka. Melodia żołnierskiej pieśni „Ułani...”, czy „Bartoszu, Bartoszu...”. Zbigniew Herbert pisał o zachowaniu pamięci, o ruinach historii jako naszej tożsamości". (M. Woszczyński)
 
Tytuł wystawy wyraznie podkresla główne załozenia prezentowanych
na niej prac: opieraja sie one na matrycach, które zostały wielokrotnie
powielone w róznych układach kompozycyjnych. W tak powstałych
gra_kach, surowych i oszczednych w formie i kolorze, uwidacznia sie
wnikliwa obserwacja otaczajacej nas natury.
Marta Muszynska-Józefowicz oprócz pracy pedagogicznej jest bardzo
aktywna twórczo, bierze udział w warsztatach, przegladach i konkursach
gra_cznych. Monochromat jest przestrzenia, w której czuje sie najlepiej,
choc kolor uwielbia, ale stosuje go raczej oszczednie.
W gra_ce najbardziej pociaga mnie sam proces tworzenia, nigdy
nie wiadomo, jak dokładnie bedzie wygladała odbitka, a przypadkowe
efekty stanowia swietny motyw do dalszej pracy. Matryc czesto
uzywam wielokrotnie, jako modułów do tworzenia róznych kompozycji.
Ograniczenia warsztatu traktuje jako wyzwanie, które daje mi
satysfakcje odkrywania nowych metod i sposobów realizacji.
M. Muszynska-Józefowicz
 

o artyście:

 

Tytuł wystawy wyraznie podkresla główne załozenia prezentowanych
na niej prac: opieraja sie one na matrycach, które zostały wielokrotnie
powielone w róznych układach kompozycyjnych. W tak powstałych
gra_kach, surowych i oszczednych w formie i kolorze, uwidacznia sie
wnikliwa obserwacja otaczajacej nas natury.
Marta Muszynska-Józefowicz oprócz pracy pedagogicznej jest bardzo
aktywna twórczo, bierze udział w warsztatach, przegladach i konkursach
gra_cznych. Monochromat jest przestrzenia, w której czuje sie najlepiej,
choc kolor uwielbia, ale stosuje go raczej oszczednie.
W gra_ce najbardziej pociaga mnie sam proces tworzenia, nigdy
nie wiadomo, jak dokładnie bedzie wygladała odbitka, a przypadkowe
efekty stanowia swietny motyw do dalszej pracy. Matryc czesto
uzywam wielokrotnie, jako modułów do tworzenia róznych kompozycji.
Ograniczenia warsztatu traktuje jako wyzwanie, które daje mi
satysfakcje odkrywania nowych metod i sposobów realizacji.
M. Muszynska-Józefowicz
Tytuł wystawy wyraznie podkresla główne załozenia prezentowanych
na niej prac: opieraja sie one na matrycach, które zostały wielokrotnie
powielone w róznych układach kompozycyjnych. W tak powstałych
gra_kach, surowych i oszczednych w formie i kolorze, uwidacznia sie
wnikliwa obserwacja otaczajacej nas natury.
Marta Muszynska-Józefowicz oprócz pracy pedagogicznej jest bardzo
aktywna twórczo, bierze udział w warsztatach, przegladach i konkursach
gra_cznych. Monochromat jest przestrzenia, w której czuje sie najlepiej,
choc kolor uwielbia, ale stosuje go raczej oszczednie.
W gra_ce najbardziej pociaga mnie sam proces tworzenia, nigdy
nie wiadomo, jak dokładnie bedzie wygladała odbitka, a przypadkowe
efekty stanowia swietny motyw do dalszej pracy. Matryc czesto
uzywam wielokrotnie, jako modułów do tworzenia róznych kompozycji.
Ograniczenia warsztatu traktuje jako wyzwanie, które daje mi
satysfakcje odkrywania nowych metod i sposobów realizacji.
M. Muszynska-Józefowicz
Mariusz Woszczyński urodził się w 1965 r. w Warszawie. Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Warszawie. W latach 1985–1990 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom otrzymał w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego z aneksem z grafiki warsztatowej u prof. R. Strenta. W latach 1990–1994 był asystentem w pracowni malarstwa prof. Teresy Pągowskiej oraz w pracowniach rysunku (u prof. Z. Glazer-Rudzińskiej, prof. H. Borysa i prof. J. Raczko) i w pracowni rzeźby (u prof. Z. Chmielewskiego) na Wydziale Grafiki. Od 1996 r. pracuje na Wydziale Rzeźby w pracowniach rysunku prof. Zofii Glazer-Rudzińskiej oraz prof. Jacka Sienickiego. Od 2005 r. prowadzi pracownię rysunku i malarstwa. Profesor sztuk plastycznych (2015). Brał udział w wystawach zbiorowych i problemowych w kraju i za granicą (Luksemburg, Niemcy, USA, Belgia, Czechy, Węgry, Dania, Szwajcaria, Irlandia, Francja, Włochy, Finlandia, Litwa, Wielka Brytania, Słowacja). Wystawy indywidualne w Polsce (m.in. Galeria Dziekanka, Galeria Promocyjna, Galeria Piotra Nowickiego, Galeria Krytyków Pokaz, Galeria Kordegarda, Galeria Lufcik w Warszawie, Muzeum Kresów w Lubaczowie, Kasztel w Szymbarku, Galeria Strug w Zakopanem, Mała Galeria w Nowym Sączu) oraz Chile, Francji i Niemczech. Studia uzupełniał za granicą w Ecole d’Art et Architecture w Marsylii (1992–1993, stypendium rządu francuskiego), w Kunstakademie w Düsseldorfie (1994–1996, stypendium Fundacji Tempus i Fundacji DAAD) oraz w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych La Cambre i Wolnej Szkole RHoK w Brukseli (1998, staż rządu belgijskiego). Nagrody: Grand Concours Internationale de Peinture, Musée 2000, Luksemburg (1990); I nagroda w konkursie „Warszawska Grafika Miesiąca” (listopad 1994); wyróżnienie w XXXIII Ogólnopolskim Konkursie Malarstwa „Bielska Jesień”, Bielsko-Biała (1997); I nagroda w konkursie rysunkowym ZPAP, Warszawa (1997); nagroda kwartalnika „Exit”, Warszawa (2006).
 

czas trwania: 4 września-4 października 2015

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynatorka: Monika Samse

 

czas trwania: 4 września-4 października 2015

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynatorka: Monika Samse

____________________________________________________________________________________________________

 

 

Marta Muszyńska-Józefowicz. Części mają skłonności do całości

 

 

 

czas trwania: 7-30 października 2016

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynatorka: Katarzyna Siwerska

 

 

 

o wystawie:

 

Tytuł wystawy wyraznie podkresla główne załozenia prezentowanych na niej prac: opieraja sie one na matrycach, które zostały wielokrotnie powielone w róznych układach kompozycyjnych. W tak powstałych gra_kach, surowych i oszczednych w formie i kolorze, uwidacznia sie wnikliwa obserwacja otaczajacej nas natury. Marta Muszynska-Józefowicz oprócz pracy pedagogicznej jest bardzo
aktywna twórczo, bierze udział w warsztatach, przegladach i konkursach gra_cznych. Monochromat jest przestrzenia, w której czuje sie najlepiej, choc kolor uwielbia, ale stosuje go raczej oszczednie. W gra_ce najbardziej pociaga mnie sam proces tworzenia, nigdy nie wiadomo, jak dokładnie bedzie wygladała odbitka, a przypadkowe efekty stanowia swietny motyw do dalszej pracy. Matryc czesto uzywam wielokrotnie, jako modułów do tworzenia róznych kompozycji.
Ograniczenia warsztatu traktuje jako wyzwanie, które daje mi satysfakcje odkrywania nowych metod i sposobów realizacji.  Muszynska-Józefowicz
Tytuł wystawy wyraźnie podkreśla główne założenia prezentowanych na niej prac: opierają się one na matrycach, które zostały wielokrotnie powielone w różnych układach kompozycyjnych.
W tak powstałych grafikach, surowych i oszczednych w formie i kolorze, uwidacznia się wnikliwa obserwacja otacząjacej nas natury. Marta Muszynska-Józefowicz oprócz pracy pedagogicznej jest bardzo aktywna twórczo, bierze udział w warsztatach, przegladach i konkursach graficznych. Monochromat jest przestrzenia, w której czuję się najlepiej, choć kolor uwielbia, ale stosuje go raczej oszczędnie. W grafice najbardziej pociąga mnie sam proces tworzenia, nigdy nie wiadomo, jak dokładnie będzie wyglądała odbitka, a przypadkowe efekty stanowią świetny motyw do dalszej pracy. Matryc często używam wielokrotnie, jako modułów do tworzenia różnych kompozycji.Ograniczenia warsztatu traktuje jako wyzwanie, które daje mi satysfakcje odkrywania nowych metod i sposobów realizacji. Muszynska-Józefowicz.
 
Tytuł wystawy wyraznie podkresla główne załozenia prezentowanych
na niej prac: opieraja sie one na matrycach, które zostały wielokrotnie
powielone w róznych układach kompozycyjnych. W tak powstałych
gra_kach, surowych i oszczednych w formie i kolorze, uwidacznia sie
wnikliwa obserwacja otaczajacej nas natury.
Marta Muszynska-Józefowicz oprócz pracy pedagogicznej jest bardzo
aktywna twórczo, bierze udział w warsztatach, przegladach i konkursach
gra_cznych. Monochromat jest przestrzenia, w której czuje sie najlepiej,
choc kolor uwielbia, ale stosuje go raczej oszczednie.
W gra_ce najbardziej pociaga mnie sam proces tworzenia, nigdy
nie wiadomo, jak dokładnie bedzie wygladała odbitka, a przypadkowe
efekty stanowia swietny motyw do dalszej pracy. Matryc czesto
uzywam wielokrotnie, jako modułów do tworzenia róznych kompozycji.
Ograniczenia warsztatu traktuje jako wyzwanie, które daje mi
satysfakcje odkrywania nowych metod i sposobów realizacji.
M. Muszynska-Józefowicz
 

o artyście:

 

Tytuł wystawy wyraznie podkresla główne załozenia prezentowanych
na niej prac: opieraja sie one na matrycach, które zostały wielokrotnie
powielone w róznych układach kompozycyjnych. W tak powstałych
gra_kach, surowych i oszczednych w formie i kolorze, uwidacznia sie
wnikliwa obserwacja otaczajacej nas natury.
Marta Muszynska-Józefowicz oprócz pracy pedagogicznej jest bardzo
aktywna twórczo, bierze udział w warsztatach, przegladach i konkursach
gra_cznych. Monochromat jest przestrzenia, w której czuje sie najlepiej,
choc kolor uwielbia, ale stosuje go raczej oszczednie.
W gra_ce najbardziej pociaga mnie sam proces tworzenia, nigdy
nie wiadomo, jak dokładnie bedzie wygladała odbitka, a przypadkowe
efekty stanowia swietny motyw do dalszej pracy. Matryc czesto
uzywam wielokrotnie, jako modułów do tworzenia róznych kompozycji.
Ograniczenia warsztatu traktuje jako wyzwanie, które daje mi
satysfakcje odkrywania nowych metod i sposobów realizacji.
M. Muszynska-Józefowicz
Tytuł wystawy wyraznie podkresla główne załozenia prezentowanych
na niej prac: opieraja sie one na matrycach, które zostały wielokrotnie
powielone w róznych układach kompozycyjnych. W tak powstałych
gra_kach, surowych i oszczednych w formie i kolorze, uwidacznia sie
wnikliwa obserwacja otaczajacej nas natury.
Marta Muszynska-Józefowicz oprócz pracy pedagogicznej jest bardzo
aktywna twórczo, bierze udział w warsztatach, przegladach i konkursach
gra_cznych. Monochromat jest przestrzenia, w której czuje sie najlepiej,
choc kolor uwielbia, ale stosuje go raczej oszczednie.
W gra_ce najbardziej pociaga mnie sam proces tworzenia, nigdy
nie wiadomo, jak dokładnie bedzie wygladała odbitka, a przypadkowe
efekty stanowia swietny motyw do dalszej pracy. Matryc czesto
uzywam wielokrotnie, jako modułów do tworzenia róznych kompozycji.
Ograniczenia warsztatu traktuje jako wyzwanie, które daje mi
satysfakcje odkrywania nowych metod i sposobów realizacji.
M. Muszynska-Józefowicz
Marta Muszyńska-Józefowicz urodzona w 1978 r. w Białymstoku. Absolwentka Liceum Plastycznego w Supraślu. Dyplom
w Pracowni Litografi pod kier. prof. Piotra Lecha na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Od 2006 r. jest nauczycielką technik grafcznych w Liceum Plastycznym w Supraslu. Mieszka w Krynkach. Zajmuje sie grafką i rysunkiem.
 
WYSTAWY INDYWIDUALNE
2016 – Bezmiar dowolności, Pracownia R5/Białystok
2015 – Ilustracje do Filmu pt.: Konsul całego PRL-u, Miejski Dom Kultury/Gródek
2015 – Zwielokrotnienie możliwosci, Galeria elektor/Warszawa
 
WYSTAWY ZBIOROWE
2016 – Biennale Grafiki/Székelyföldi/Rumunia
2016 – Międzynarodowe Biennale Miniatury/Czestochowa
2016 – XIII Konkurs Graficzny im. Józefa Gielniaka/Kamienna Góra
2016 – XIII Konkurs Graficzny im. Józefa Gielniaka/Jelenia Góra
2015 – Międzynarodowe Biennale Grafiki/Varna/Bułgaria
2014 – Swoją drogą wystawa zbiorowa pedagogów LP w Supraślu/Galeria im. Sleńdzińskich w Białymstoku
2014 – Wystawa powarsztatowa Warsztaty graficzne Supraśl 2014/Supraśl
_________________________________________________________________________________________

 

 

 

Mariusz Wideryński. Powrót do niepamięci

 

 

 

czas trwania: 9 września - 2 października 2016

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka: Olga Pacewicz

 

 

 

 

o wystawie:

 

Wystawa cyklu fotografii. Obszarem zainteresowań twórczych Mariusza Wideryńskiego jest człowiek, jego sposób istnienia, relacje pomiędzy rzeczywistością i przemijaniem. Podróż do niepamięci to zestawienie fotograficznych obrazów – współczesnych i przywołanych z przeszłości. Lewa strona dyptyku zawiera sceny z życia codziennego, zdjęcia ukazujące różne momenty ludzkiej egzystencji – te niesłychanie ważne (jak narodziny czy ślub) i zupełnie prozaiczne. Ich dopełnieniem, po prawej stronie, są kontrastowe w nastroju obrazy opuszczonych cmentarzy, porastających trawą fragmentów nagrobków, zdewastowanych pomników…  Fotograficzne memento mori.

 

o artyście:

 

Mariusz Wideryński – fotograf, nauczyciel akademicki, animator i teoretyk fotografii. Doktor habilitowany sztuki (doktorat i habilitacja na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej w PWSFTViT im. L. Schillera w Łodzi). Członek Stowarzyszenia Autorów „ZAiKS” oraz Związku Polskich Artystów Fotografików (w l. 2005-2011 prezes Związku).Pomysłodawca i kurator ponad 100 wystaw fotografii w kraju oraz kilkunastu za granicą. Autor ponad trzydziestu publikacji albumowych. Współautor nowatorskiego cyklu koncertów Partytury Fotograficzne, poszukujących relacji pomiędzy obrazem, dźwiękiem, fotografią i muzyką współczesną. Swoje prace pokazywał podczas wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą.Zajmuje się też fotografią i grafiką użytkową.Prowadzi autorską Pracownię Alternatywnych Technik Fotografiina Wydziale Sztuki Mediów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.Uwielbia góry i podróżowanie. Od 1978 jest ratownikiem górskim GOPR i przewodnikiem beskidzkim. Wolne chwile spędza na wschodzie kraju, głównie na Podlasiu. 

_____________________________________________________________________________________________

 

 

 

Jerzy Lengiewicz (1931-2016). Ilustracje do życia po życiu

 

 

czas trwania: 5 sierpnia-4 września 2016

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka: Marta Pietruszko

 

 

 

 

Wystawa grafiki zasłużonego białostockiego artysty, którego pożegnaliśmy na początku czerwca tego roku. Prezentujemy prace najnowsze, nakreślone przez artystę w ciągu kilku ostatnich miesięcy życia.

 

o artyście:

 

Jerzy Lengiewicz (1931-2016) – urodził się w Sokółce, ukończył Liceum Sztuk Plastycznych

w Białymstoku, studiował na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od lat 50. współtworzył białostockie środowisko artystyczne przeszczepiając na lokalny grunt najnowsze prądy artystyczne. Organizował plenery białowieskie, pracował społecznie w białostockim Oddziale, potem Okręgu Związku Polskich Artystów Plastyków. Współpracował m.in. ze słynną Galerią „EL” w Elblągu, wystawiał wielokrotnie na Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego

w Szczecinie. Najgłośniejsze dokonania: wyróżnienie na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Współczesnej w Monte Carlo (1966), grupowy złoty medal na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Współczesnej w Juvisy-sur-Orge pod Paryżem (1969). Ponad 80 wystaw zbiorowych i indywidualnych. W latach 1957-92 redaktor graficzny Gazety Białostockiej, później Gazety Współczesnej.

 

 
__________________________________________________________________________________________
 
 

 

Jarek Piotrowski. Punch Drunk

 

 

 

czas trwania: 10 czerwca-31 lipca 2016

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

video: Jarek Piotrowski, Ayumi Sawa

koordynatorka: Katarzyna Siwerska

 

 

 

Tytuł wystawy odnosi się do stanu oszołomienia po serii ciosów w walce bokserskiej. Inspiracją do wystawy były ilustracje pochodzące z podręczników do samoobrony wydawane na przestrzeni kilkudziesięciu lat.  Wyłania się z nich pewna uniwersalna prawda o kondycji człowieka. Wystawę tworzą instalacje, video i rzeźby. Część prac powstało we współpracy z Ayumi Sawą.

 

 

o artyście:

 

Jarek Piotrowski urodził się w Białymstoku, Polska. Obecnie mieszka i pracuje w Londynie

Edukacja
2000 – Ukończył Akademię Sztuki, Monachium, Niemcy
1993 – Studiował Malarstwo na Akademi Sztuki, Monachium, Niemcy
1992 – Studiował Malarstwo na Akademi Sztuk Pięknych, Warszawa, Polska
1991 – Studiował Literaturę Polską na Prywatnym Uniwersytecie Jana Pawła II, Rzym, Włochy

Wystawy indywidualne
2015 – ‘Idiot’ Galeria Popy Arvani, Paryż, Francja
2014 – ‘Nullius In Verba III’ Funtimes, Londyn, UK
2014 – ‘Nullius in Verba II’ See Studio, Londyn, UK
2014 – ‘Nullius in Verba I’ Northside Studio, Londyn, UK
2012 – ‘Soft Machine’ Galerie8, Londyn, UK
2010 – ‘Alice Dans les Tenebres’, Galeria Popy Arvani, Paryż, Francja
2009 – ‘Dolls’ Galeria Popy Arvani, Paryż, Francja
1997 – ‘Piotrowski’ Traversale Gallery, Paryż, Francja

Wystawy zbiorowe
2014 – Galeria Popy Arvani, Paryż, Francja
2013 
 Art13, Londyn, UK
2012 – RAW Art Fair, Rotterdam, NL
2012 – Art Stage, Singapore
2010 – Andreas Höhne, Monachium, Niemcy
2010 – slick, Paryż, Francja
2010 – bimbobox3, Monachium, Niemcy
2009 – Mixkueche, Monachium, Niemcy
2009 – Galerie Popy Arvani, Paryż, Francja
2009 – Chart Gallery, Paryż, Francja
2009 – Gallery Leerebeutel, Regensburg, Niemcy
2008 – bimbobox1, Monachium, Niemcy
2008 – Kunstarkaden, Monachium, Niemcy
2007 – Chart Gallery, Paryż, Francja
2007 – Aenderei, Monachium, Niemcy
2005 – Grimm-Rosenfeld Gallery, Nowy Jork, USA
2004 – Grimm-Rosenfeld Gallery, Monachium, Niemcy
2001 – International Graphic Fair, Salzburg, Austria
2001 – Artists House, Monachium, Niemcy

Perrformance
2014 – ‘Icecream Boy’, Teatr The Yard , Londyn, UK
2012 – ‘Soft Machine’, Galerie8, Londyn, UK
2011 – ‘Divine Comedy’, Kirsch & Co, Monachium, Niemcy

Ilustracje i publikacje
2006 – Süddeutsche Zeitung, SZ Magazin
2002 – Nasch-Magazine, Moskwa
2001 – Süddeutsche Zeitung, jetzt-Magazin

Prasa
2012 – ‘The Enchantment of Jarek Piotrowski’ Catalogue essay by Francesca Gavin 

Jun 2012 – Nyx Nocturnal, Goldsmith’s journal Feature of Jarek Piotrowski drawings

Mar 2012 – Art Monthly ‘Jarek Piotrowski Soft Machine’ Review by Morgan Quaintance
Feb 2012 – Saatchi Online Magazine, ‘Top 10 shows to see for February ‘Soft Machine’ at Galerie8 selected by Paul Carey-Kent 
Jan 2012 – Dazed Digital ’Soft Machine’ feature and interview by Bruna Volpi

Oficjalna strona: 
www.jarekpiotrowski.com 

____________________________________________________________________________________________________

 

 

OSMO NADIR. Dziesięć utworów o kosmosie

 

czas trwania: 14 maja-5 czerwca 2016

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynatorka: Olga Pacewicz

 

 

Poruszam tematy społeczne dotyczące miast i jego mieszkańców w pracach „Bia-Gda-Bru„ i „pixel jako dekonstrukcja”, interesuje mnie zawsze wciagnięcie odbiorcy do środka dzieła sztuki, pozwolenie mu na uczestnictwo, na zaglądaniu, podglądaniu i podsłuchiwaniu, dlatego bardzo często wprowadzam głos i dźwięk do instalacji. Chcę zabierać widza w podróż może nie do końca biegnącą po jego myśli ale zaskakującą poruszającą zmysły.
 
Justa – JUSTYNA KUKLO – urodziła się na wschodzie Polski, w ludowej krainie, gdzie nauczyła się rzemiosła tkackiego. Potem poniosło ją nad morze, do malarstwa, do koloru, do sztuk pięknych. Z fachem malarza, ilustratora i pedagoga ruszyła dalej do centrum Europy, Brukseli, gdzie osiadła, umilając sobie czas robótkami belgijskich koronek. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Wydziału Malarstwa oraz Edukacji Artystycznej, a także Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Brukseli, Wydziału Art Textile. Pracuje jako grafik i animator między innymi przy festiwalu Brussels Babel Festival.
www.justynakuklo.eu
 
 
Justa – born in the East of Poland where she learnt the traditional craft of weaving. She was then seduced by the sea and moved to Gdańsk to discover painting, colours and fine arts. Having become a painter, an illustrator and a teacher, she travelled further to the center of Europe. She settled down in Brussels and is now whiling away her time on Belgian lace. She graduated from the Gdańsk Academy of Fine Arts (The Faculty of Painting and Artistic Education), as well as Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles (the Faculty of Textile Arts). She works as a graphic designer and an organizer of cultural activities e.g. at the Brussels Babel Festival. She is a part of KIWI - group who do artistic workshop for children with contemporary art. www.kiwi-art.be   Justyna Kuklo lives and works in Brussels...
 
Education
2009-2010   Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Master 2 Tapisserie / Art Textill
2003-2009   Academy of Fine Arts in Gdańsk, The Department of Painting Master 2
2002-2007   Academy of Fine Art in Gdańsk, Artistic Education
1997-2002   Artistic Highschool in Surpaśl, art textile
 
Exposition
2014   Participatation in the group exhibition “Au but du fil” Galerie du Beffroi, Namur, Belgium
2014   Participatation in the group exhibition “Local Line 16” in International Museum of Modern and Contemporary St. Etienne, France
2014   Participatation in the group exhibition “Inne” Galery Platon, Wrocław, Poland
2014   Parcours d'Artistes Molenbeek, Bruxelles, Belgium
2014   Participatation in Brussels Art Factory // Parcours d'Artistes Saint-Gilles / 2014 Bruxelles, Belgium
2014   Exhibition in ART CAFE “Lord Byron” Bruxelles, Belgium
2013   Participatation in the group exhibition Bordeline A la salle Fabry, Hôtel Communal, Bruxelles, Belgium
2012   Participatation in the group exhibition Artist for artists “Bath Ladies” in CSW Łaźnia, Gdańsk, Poland
2011   Participation In festival Tina.B The Prag Contemporary Art Festiwal, with project “The Pixel as a deconstructionof nature” Prag, Czeh Republic
2011   Organization and participation In festival Swelina Otwarty Kurort Kultury In Sopot, Poland with Project “Pixel as the deconstruction” during Polish Presidency in Europen Union, Poland
2011   Exhibition during open days in Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, with project «Bia-Gda-Bru» Belgium
2011   Participation with project «Bia-Gda-Bru» during open days in Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Belgium
2011   BIA-GDA-BRU Indyvidual exhibition In Zak Galery in Gdańsk, Poland
2011   Participatation in the group exhibition Artist for artists “Bath Ladies” in CSW Łaźnia, Gdańsk, Poland
2010   Individual exhibition In Nadbałtyckie Centrum Kultury “Internal Sanctuary”, Gdańsk, Poland
2009   Performance in Teatr w oknie Female crafts with Agnieszka Gajewska, Gdańsk, Poland
2009   Exhibition “Women” in OD CZASU DO CZASU galery in Gdynia (with A. Gajewska), Poland
2009   Participation In The Internacional Festival of Dance, Korporacja tańca, performance PLAJ, Gdańsk, Poland
2009   Performance „U TUBE PLAJ” In Teatr w Oknie Gdańsk, Gdańsk
2009   Street Waves Festiwal Performance PLAJ with Jacaszek, Gdańsk, Poland
2009   Galeria Refektarz w Kartuzach exhibition of a PLAJ group, Poland
2009   Participatation In Project Museums NightsTranskrypcje, Gdańsk, Poland
2008   Exhibition «Tapisseries conterporaines europeennes, 5 ecoles superieures des artes», Belgium
2008   Erasmus exhibition in Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Belgium
2007   Participation in the 2 Coast Triennial Artists “Prof. W. Cygan and students”, exhibition, Pałac Opatów Gdańsk, Poland
 
Prizes and honours
2010   Prix du Legs Serrure for part of project «BIA-GDA-BRU» Brusseles, Belgium
2009   Nomination in the national competition for the best artistic Diploma work of the year in the painting category Poland
2009   Diploma with the honorary mention, Academy Of Fine Arts Gdańsk, The Department Of Painting
2007   First prize in the show category for a performance made by an artistic group Plaj in Poland and participation in The Biennale of Young Artists from Europe and Mediterranean Countries Barii Italy 2008
2006-2008   A scholarship from the Ministry Of Culture in Poland for best resul

 

o wystawie:

 

Osmo Nadir to artystyczne wcielenie  Przemka Ostaszewskiego – białostoczanina, twórcy eksperymentalnych projektów audiowizualnych, kompozytora, projektanta grafiki i przedmiotów użytkowych. Prezentowaną w naszej Galerii wystawę tworzą instalacje kinetyczne i świetlno-dźwiękowe, podzielone na dwie części:
I. BAŚNIE
 oraz II. RYTMY. 

 

 

o artyście:

 

Przemek Ostaszewski/Osmo Nadir  – ur. 1985 r. w Białymstoku. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie mieszka

i prowadzi studio projektowe. Od 2008 roku współpracuje z muzykami i organizatorami wydarzeń muzycznych.

Jego audiowizualne eksperymenty przybierają formę instalacji, kompozycji muzycznych, video artu i widowiskowych performansów. Na ich użytek artysta  tworzy  innowacyjne instrumenty muzyczne i kontrolery. W listopadzie 2015 roku ukazał się jego debiutancki album muzyczny Singularity, uznany przez francuski blog muzyczny Tartine de Contrebasse za jedno z najważniejszych niezależnych wydawnictw muzycznych. 

__________________________________________________________________________________________

 

Autorzy prac:Paulina Horba, Małgorzata Józefowicz, Marta Mariańska, Marta Muszyńska-Józefowicz, Urszula Nagórna, Małgorzata Niedzielko, Kacper Pawluk, Monika Sienkiewicz, Zbigniew Wasiluk, Agnieszka Waszczeniuk, Beata Wilczyńska, Honorata Wincenciak-Zamostna, Urszula Wyrzykowska, Stefan Wyszkowski, Katarzyna Zabłocka.
 
 
 
Ekspozycja w Galerii im. Sleńdzińskich zamyka cykl prezentacji zorganizowanych z okazji 70-lecia Liceum Plastycznego w Supraślu/Z ARCHIWUM, GRAFIA/FOTO, 70X70.
 
 
 
 
 
PAULINA HORBA
 
Drogi w życiu nie da się ominąć, nawet stojąc – zmierzamy. Cele osiągamy sumą poczynionych kroków . Nigdy nie otrzymałam do niej mapy, więc poruszam się intuicyjnie, obserwując i analizując rzeczywistość. W pracach, które wykonuję zawiera się pierwiastek napotkanego świata przetworzony w procesie poznania i odbioru. Jest to nieustający proces zachodzący wciąż bez wyczerpania, droga bez niego nie ma dla mnie sensu.
 
 
 
 
 
MARTA MARIAŃSKA
 
„ ZERO“
 
(…) Przewrotnośćstrategii Marty Mariańskiej może uwieść. Może sprowokować w nas chęć wejścia w mrok. Może także okazać się, że ten mrok nie pochodzi ze sfery danse macabre, ale z tzw. twist ending, filmowej prostej sztuczki mającej na celu zmylenie widza. Proszę pomyśleć, o czym to jest. O lesie? Księżycu? Świetle? Pulsowaniu? Przemianie? Przenikaniu? Iluzji? Czy aby na pewno? Może o wszystkim? Można mówić o wszystkim na raz?
 
Intencją Marty, było wygenerowanie ulotnego przeczucia, że wszystko zawiera w sobie potencjał wyjątkowości i piękna. Jednak symultanicznie rzuca kłodę pod nogi estetycznej koncepcji piękna. Przenosi ciężar z celebrowania gotowego dzieła, jako produktu estetycznego, na przeżywanie go. Sugeruje, że bohaterem jest coś większego i nieograniczonego(…). /Iza Tarasewicz/
 
 
 
 
 
MARTA MUSZYŃSKA-JÓZEFOWICZ
 
Parafrazując Franza Kafkę: Tworzenie jest proste jak pojazd. Problemy stwarza tylko kierowca, pasażerowie i droga.
 
 
 
MAŁGORZATA JÓZEFOWICZ
 
Swoją drogą… czy to krętą, pustą, prostą, z zakrętami, z inspiracjami, byle z miłymi niespodziankami i … z ziomeczkami, łzami i nie łzami, krejzolami i innymi bajerami… O o to to : )
 
 
 
 
 
URSZULA NAGÓRNA
 
Natura to wielki „KOBIERZEC”. Bogactwo form, faktur, kształtów. Niewyczerpane źródło inspiracji. Analizując interesujące mnie zjawiska, skupiam się na badaniu struktur i materii. Interesują mnie ich cechy fizyczne: miękkość, sprężystość, ugięcie. Transponuję swoje spostrzeżenia na materiał biodegradowalny, np. papier, odpady z wełny itp. Konstruuję formy przyścienne, przestrzenne, bryły, szukając analogii w naturze.
 
 
 
 
 
MAŁGORZATA NIEDZIELKO
 
Twórczość, a za taką można uznać nasze życie, jest kłonnością do poznawania. Cel twórczości-życia jest ciągłym podążaniem, ciągłą DROGĄ, w nadziei na zobaczenie tego, do czego dążymy. To POZNANIE nadaje sens życiu, które „ samo w sobie wartością nie jest, jest czymś pozawartościowym i pozaracjonalnym, jest absurdem“.
 
 
 
 
 
KACPER PAWLUK
 
Pamiętam, że od zawsze uwielbiałem podróże. Prawie każdy weekend spędzałem poza miejscem zamieszkania i nie wyobrażałem sobie, by mogło być inaczej. Owe zamiłowanie do odkrywania nowych miejsc przeniosłem chyba na inne sfery życia, bo do dziś próbuję swoich sił w wielu dziedzinach –od filmu, muzyki, sztuki, grafiki projektowej, po budowę wzmacniaczy lampowych… Moja wędrówka pomiędzy nimi nieustannie trwa. Znajduję coraz więcej rzeczy, które łączą te wszystkie tematy i cały czas zadaję sobie pytanie, czym skończy się ta podróż?... i czy w ogóle się skończy? Wydaję mi się, że gdyby nawet nastąpił jej koniec, moja natura każe mi wyruszyć w kolejną podróż. Dokąd? Tego sam jestem ciekaw.
 
 
 
 
 
MONIKA SIENKIEWICZ
 
Równowaga i spokój, a co najważniejsze: pozostać wiernym własnym wartościom, nie zabijać w sobie dziecka, tchnąć ciepłem i zaufaniem, ukazywać to, wciągnąć widza we własny świat;
 
 
 
 
 
ZBIGNIEW WASILUK
 
Granit polny zwany ,,polniakiem” jest magmową skałą głębinową, zlepkiem różnych minerałów, jest materiałem twardym, trudnym do szybkiego modelunku, do bezpośredniego przeistaczania. Pierwszą swoją formę – rzeźbę w granicie nazwałem trochę przekornie ,,Impresja”. To twórcze działanie stało się fundamentem moich poczynań, gdzie bezpośrednie wrażenie zmysłowe nie dotyczy utrwalenia ulotnej obserwacji, występuje tu raczej jako moment narodzin tematu, jako chwila skojarzenia pierwotnej formy kamienia i dostrzeżenia w jego wnętrzu przyszłego wizerunku. To niełatwe przekształcanie tej opornej, nieożywionej materii jest dla mnie rodzajem radosnego uniesienia, coś jakby symbolicznym aktem prokreacji, tworzeniem nowego życia, a swoją drogą jest to dla mnie osobiście działanie bardzo bliskie beztroskiemu robieniu babki z piasku.
 
 
 
 
 
AGNIESZKA WASZCZENIUK
 
Moja droga jest prosta i przejrzysta. Podobno najpierw zaczęłam rysować, dopiero później mówić. Także rysuję dalej - nieraz setki podobnych do siebie rysunków - czyli robię to, co lubię najbardziej i z czego mam największą frajdę. I chyba już wiem, co w trawie piszczy, która rośnie obok tej mojej drogi.
 
 
 
 
 
BEATA WILCZYŃSKA
 
Ziemia, piasek, błoto, kamienie, kałuże, trawa, mech.
 
Wydeptywanie ścieżek, tysiące kroków codziennie, chodzenie po swoich własnych wczorajszych śladach, Błądzenie i odnajdywanie się. Spokój.
 
Zapach mgły, siana, dojrzewającego zboża, butwiejących liści, zaoranego pola.
 
Poznawanie, cykliczność, powracanie.
 
Kontakt ze światem, kontakt z samym sobą.
 
Droga mnie zmienia, ja tworzę drogę.
 
 
 
 
 
URSZULA WYRZYKOWSKA
 
Wpracy malarskiej inspiracją jest dla mnie natura obserwowana bezpośrednio (plenery, nie malowanie ze zdjęć), gdyż można, np. siedząc w lesie, przelać na płótno to, co odbierają wszystkie zmysły. Poszukuję motywów powtarzalnych, tworzących raporty (np. połacie trawy, mchu, zielska na łąkach, nasturcje itp.). Najbardziej interesuje mnie kolor i światło.
 
 
 
 
 
STEFAN WYSZKOWSKI
 
(***)
 
 
 
KATARZYNA ZABŁOCKA
 
Z tylu różnych dróg przez życie, każdy ma prawo wybrać źle. /Stanisław Staszewski/
Anna Beata Wasilewicz urodziła się w Białymstoku. Dyplom z malarstwa uzyskała w pracowni prof. Ryszarda Winiarskiego w Instytucie Wychowania Artystycznego na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Pochodzi z rodziny artystycznej, ojciec Włodzimierz Wasilewicz był znanym białostockim portrecistą, malarzem kościelnych i cerkiewnych polichromii. Jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą.

czas trwania: 4 września-4 października 2015

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynatorka: Monika Samse

 

czas trwania: 4 września-4 października 2015

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

koordynatorka: Monika Samse

 

PASTELIŚCI. Elżbieta Grzybek, Marta Andała, Marek Andała

 

czas trwania: 8 kwietnia-8 maja 2016

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka: Katarzyna Hryszko

 

 

 

Poruszam tematy społeczne dotyczące miast i jego mieszkańców w pracach „Bia-Gda-Bru„ i „pixel jako dekonstrukcja”, interesuje mnie zawsze wciagnięcie odbiorcy do środka dzieła sztuki, pozwolenie mu na uczestnictwo, na zaglądaniu, podglądaniu i podsłuchiwaniu, dlatego bardzo często wprowadzam głos i dźwięk do instalacji. Chcę zabierać widza w podróż może nie do końca biegnącą po jego myśli ale zaskakującą poruszającą zmysły.
 
Justa – JUSTYNA KUKLO – urodziła się na wschodzie Polski, w ludowej krainie, gdzie nauczyła się rzemiosła tkackiego. Potem poniosło ją nad morze, do malarstwa, do koloru, do sztuk pięknych. Z fachem malarza, ilustratora i pedagoga ruszyła dalej do centrum Europy, Brukseli, gdzie osiadła, umilając sobie czas robótkami belgijskich koronek. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Wydziału Malarstwa oraz Edukacji Artystycznej, a także Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Brukseli, Wydziału Art Textile. Pracuje jako grafik i animator między innymi przy festiwalu Brussels Babel Festival.
www.justynakuklo.eu
 
 
Justa – born in the East of Poland where she learnt the traditional craft of weaving. She was then seduced by the sea and moved to Gdańsk to discover painting, colours and fine arts. Having become a painter, an illustrator and a teacher, she travelled further to the center of Europe. She settled down in Brussels and is now whiling away her time on Belgian lace. She graduated from the Gdańsk Academy of Fine Arts (The Faculty of Painting and Artistic Education), as well as Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles (the Faculty of Textile Arts). She works as a graphic designer and an organizer of cultural activities e.g. at the Brussels Babel Festival. She is a part of KIWI - group who do artistic workshop for children with contemporary art. www.kiwi-art.be   Justyna Kuklo lives and works in Brussels...
 
Education
2009-2010   Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Master 2 Tapisserie / Art Textill
2003-2009   Academy of Fine Arts in Gdańsk, The Department of Painting Master 2
2002-2007   Academy of Fine Art in Gdańsk, Artistic Education
1997-2002   Artistic Highschool in Surpaśl, art textile
 
Exposition
2014   Participatation in the group exhibition “Au but du fil” Galerie du Beffroi, Namur, Belgium
2014   Participatation in the group exhibition “Local Line 16” in International Museum of Modern and Contemporary St. Etienne, France
2014   Participatation in the group exhibition “Inne” Galery Platon, Wrocław, Poland
2014   Parcours d'Artistes Molenbeek, Bruxelles, Belgium
2014   Participatation in Brussels Art Factory // Parcours d'Artistes Saint-Gilles / 2014 Bruxelles, Belgium
2014   Exhibition in ART CAFE “Lord Byron” Bruxelles, Belgium
2013   Participatation in the group exhibition Bordeline A la salle Fabry, Hôtel Communal, Bruxelles, Belgium
2012   Participatation in the group exhibition Artist for artists “Bath Ladies” in CSW Łaźnia, Gdańsk, Poland
2011   Participation In festival Tina.B The Prag Contemporary Art Festiwal, with project “The Pixel as a deconstructionof nature” Prag, Czeh Republic
2011   Organization and participation In festival Swelina Otwarty Kurort Kultury In Sopot, Poland with Project “Pixel as the deconstruction” during Polish Presidency in Europen Union, Poland
2011   Exhibition during open days in Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, with project «Bia-Gda-Bru» Belgium
2011   Participation with project «Bia-Gda-Bru» during open days in Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Belgium
2011   BIA-GDA-BRU Indyvidual exhibition In Zak Galery in Gdańsk, Poland
2011   Participatation in the group exhibition Artist for artists “Bath Ladies” in CSW Łaźnia, Gdańsk, Poland
2010   Individual exhibition In Nadbałtyckie Centrum Kultury “Internal Sanctuary”, Gdańsk, Poland
2009   Performance in Teatr w oknie Female crafts with Agnieszka Gajewska, Gdańsk, Poland
2009   Exhibition “Women” in OD CZASU DO CZASU galery in Gdynia (with A. Gajewska), Poland
2009   Participation In The Internacional Festival of Dance, Korporacja tańca, performance PLAJ, Gdańsk, Poland
2009   Performance „U TUBE PLAJ” In Teatr w Oknie Gdańsk, Gdańsk
2009   Street Waves Festiwal Performance PLAJ with Jacaszek, Gdańsk, Poland
2009   Galeria Refektarz w Kartuzach exhibition of a PLAJ group, Poland
2009   Participatation In Project Museums NightsTranskrypcje, Gdańsk, Poland
2008   Exhibition «Tapisseries conterporaines europeennes, 5 ecoles superieures des artes», Belgium
2008   Erasmus exhibition in Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Belgium
2007   Participation in the 2 Coast Triennial Artists “Prof. W. Cygan and students”, exhibition, Pałac Opatów Gdańsk, Poland
 
Prizes and honours
2010   Prix du Legs Serrure for part of project «BIA-GDA-BRU» Brusseles, Belgium
2009   Nomination in the national competition for the best artistic Diploma work of the year in the painting category Poland
2009   Diploma with the honorary mention, Academy Of Fine Arts Gdańsk, The Department Of Painting
2007   First prize in the show category for a performance made by an artistic group Plaj in Poland and participation in The Biennale of Young Artists from Europe and Mediterranean Countries Barii Italy 2008
2006-2008   A scholarship from the Ministry Of Culture in Poland for best resul

 

o wystawie:

 

Wystawa trójki współczesnych artystów, których łączą te same pasje: aktywne uprawianie sztuki i prowadzenie autorskich artystycznych galerii, bądź w Białymstoku, bądź w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą. Swoje prace wykonane w technice malarstwa pastelowego prezentują: Elżbieta GrzybekMarta Andała iMarek Andała. Różnorodność środków artystycznych: świat "wypleciony grafitami" kredek, magiczne, kolorowe pejzaże, czy tajemnicze detale architektoniczne, pozwolą nam dostrzec różnicę pomiędzy lekkością i jedwabistością śladu pozostawionego przez suchą pastelę, a aksamitnością i świetlistością pasteli olejnej. 

 

o artystach:

 

Elżbieta Grzybek – artysta plastyk, projektantka mody, twórczyni Galerii sztuki e-la montparnasse w Białymstoku, wieloletni nauczyciel plastyki. Absolwentka PLSP w Supraślu, kierunek tkactwo artystyczne. W 2011 roku uzyskała dyplom z arteterapii

i terapii zajęciowej przyznany przez MKiDN. Należy do Związku Artystów Plastyków – Polska Sztuka Użytkowa, a także Stowarzyszenia na rzecz Muzeum Mody i Tekstyliów „ITE". Stypendystka Marszałka Województwa Podlaskiego (2003) oraz Prezydenta Miasta Białegostoku (2015). Tworzy w tradycyjnych technikach plastycznych: pasteli, malarstwa sztalugowego oraz gwaszy. Nie stroni od nowatorskich środków ekspresji plastycznej: tkanina eksperymentalna, ubiór unikatowy.

 

Marta Weronika Andała – urodzona w 1955 r. w Chełmie Lubelskim. Jest absolwentką PLSP w Zamościu. Ukończyła Wydział Artystyczny na UMCS w Lublinie w pracowni malarstwa pod kierunkiem prof. Mariana Stelmasika. Zajmuje się malarstwem pastelowym olejnym i rysunkiem. Jest członkiem założycielem Stowarzyszenia Pastelistów Polskich,  Kazimierskiej Konfraterni Sztuki

i Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Plastyków.

 

Marek Andała – urodzony w 1957 w Ostrowi Mazowieckiej.  Absolwent PLSP w Supraślu (1977). Studiował w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie: malarstwo w pracowniach profesorów Andrzeja Kołodziejka, Jana Popka

i Ryszarda Winiarskiego oraz  grafikę w pracowni prof. Maksymiliana Snocha. Dyplom z malarstwa uzyskał w pracowni prof. Ryszarda Lisa (1984). Członek ZPAP, współzałożyciel Stowarzyszenia Pastelistów Polskich z siedzibą w Nowym Sączu oraz Kazimierskiej Konfraterni Sztuki w Kazimierzu Dolnym n/Wisłą gdzie prowadzi autorską galerię sztuki. W 2007 roku nagrodzony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.

__________________________________________________________________________________________

 

LEON SZAŁKOWSKI. Fotografia

 

czas trwania: 11 marca-3 kwietnia 2016

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka: Elżbieta Korol

 

 

 

Poruszam tematy społeczne dotyczące miast i jego mieszkańców w pracach „Bia-Gda-Bru„ i „pixel jako dekonstrukcja”, interesuje mnie zawsze wciagnięcie odbiorcy do środka dzieła sztuki, pozwolenie mu na uczestnictwo, na zaglądaniu, podglądaniu i podsłuchiwaniu, dlatego bardzo często wprowadzam głos i dźwięk do instalacji. Chcę zabierać widza w podróż może nie do końca biegnącą po jego myśli ale zaskakującą poruszającą zmysły.
 
Justa – JUSTYNA KUKLO – urodziła się na wschodzie Polski, w ludowej krainie, gdzie nauczyła się rzemiosła tkackiego. Potem poniosło ją nad morze, do malarstwa, do koloru, do sztuk pięknych. Z fachem malarza, ilustratora i pedagoga ruszyła dalej do centrum Europy, Brukseli, gdzie osiadła, umilając sobie czas robótkami belgijskich koronek. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Wydziału Malarstwa oraz Edukacji Artystycznej, a także Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Brukseli, Wydziału Art Textile. Pracuje jako grafik i animator między innymi przy festiwalu Brussels Babel Festival.
www.justynakuklo.eu
 
 
Justa – born in the East of Poland where she learnt the traditional craft of weaving. She was then seduced by the sea and moved to Gdańsk to discover painting, colours and fine arts. Having become a painter, an illustrator and a teacher, she travelled further to the center of Europe. She settled down in Brussels and is now whiling away her time on Belgian lace. She graduated from the Gdańsk Academy of Fine Arts (The Faculty of Painting and Artistic Education), as well as Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles (the Faculty of Textile Arts). She works as a graphic designer and an organizer of cultural activities e.g. at the Brussels Babel Festival. She is a part of KIWI - group who do artistic workshop for children with contemporary art. www.kiwi-art.be   Justyna Kuklo lives and works in Brussels...
 
Education
2009-2010   Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Master 2 Tapisserie / Art Textill
2003-2009   Academy of Fine Arts in Gdańsk, The Department of Painting Master 2
2002-2007   Academy of Fine Art in Gdańsk, Artistic Education
1997-2002   Artistic Highschool in Surpaśl, art textile
 
Exposition
2014   Participatation in the group exhibition “Au but du fil” Galerie du Beffroi, Namur, Belgium
2014   Participatation in the group exhibition “Local Line 16” in International Museum of Modern and Contemporary St. Etienne, France
2014   Participatation in the group exhibition “Inne” Galery Platon, Wrocław, Poland
2014   Parcours d'Artistes Molenbeek, Bruxelles, Belgium
2014   Participatation in Brussels Art Factory // Parcours d'Artistes Saint-Gilles / 2014 Bruxelles, Belgium
2014   Exhibition in ART CAFE “Lord Byron” Bruxelles, Belgium
2013   Participatation in the group exhibition Bordeline A la salle Fabry, Hôtel Communal, Bruxelles, Belgium
2012   Participatation in the group exhibition Artist for artists “Bath Ladies” in CSW Łaźnia, Gdańsk, Poland
2011   Participation In festival Tina.B The Prag Contemporary Art Festiwal, with project “The Pixel as a deconstructionof nature” Prag, Czeh Republic
2011   Organization and participation In festival Swelina Otwarty Kurort Kultury In Sopot, Poland with Project “Pixel as the deconstruction” during Polish Presidency in Europen Union, Poland
2011   Exhibition during open days in Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, with project «Bia-Gda-Bru» Belgium
2011   Participation with project «Bia-Gda-Bru» during open days in Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Belgium
2011   BIA-GDA-BRU Indyvidual exhibition In Zak Galery in Gdańsk, Poland
2011   Participatation in the group exhibition Artist for artists “Bath Ladies” in CSW Łaźnia, Gdańsk, Poland
2010   Individual exhibition In Nadbałtyckie Centrum Kultury “Internal Sanctuary”, Gdańsk, Poland
2009   Performance in Teatr w oknie Female crafts with Agnieszka Gajewska, Gdańsk, Poland
2009   Exhibition “Women” in OD CZASU DO CZASU galery in Gdynia (with A. Gajewska), Poland
2009   Participation In The Internacional Festival of Dance, Korporacja tańca, performance PLAJ, Gdańsk, Poland
2009   Performance „U TUBE PLAJ” In Teatr w Oknie Gdańsk, Gdańsk
2009   Street Waves Festiwal Performance PLAJ with Jacaszek, Gdańsk, Poland
2009   Galeria Refektarz w Kartuzach exhibition of a PLAJ group, Poland
2009   Participatation In Project Museums NightsTranskrypcje, Gdańsk, Poland
2008   Exhibition «Tapisseries conterporaines europeennes, 5 ecoles superieures des artes», Belgium
2008   Erasmus exhibition in Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Belgium
2007   Participation in the 2 Coast Triennial Artists “Prof. W. Cygan and students”, exhibition, Pałac Opatów Gdańsk, Poland
 
Prizes and honours
2010   Prix du Legs Serrure for part of project «BIA-GDA-BRU» Brusseles, Belgium
2009   Nomination in the national competition for the best artistic Diploma work of the year in the painting category Poland
2009   Diploma with the honorary mention, Academy Of Fine Arts Gdańsk, The Department Of Painting
2007   First prize in the show category for a performance made by an artistic group Plaj in Poland and participation in The Biennale of Young Artists from Europe and Mediterranean Countries Barii Italy 2008
2006-2008   A scholarship from the Ministry Of Culture in Poland for best results

 

o wystawie:

Wernisaż połączony ze spotkaniem z artystą. Wystawa zdjęć współczesnego wileńskiego fotografa, prezentująca Wilno z lat 80. I 90. XX wieku – malownicze uliczki i zaułki, zabytki architektury, współczesne budynki, przyciągające uwagę detale. Artyście udało się uchwycić niezwykłą atmosferę miejsca, scen

z życia codziennego, których nastrojowość dopełnia kolorystyka sepii. 

Wystawa w ramach XVII Dni Kultury Kresowej.

 

o autorze:

Leon Szałkowski – ur. w 1959 roku w podwileńskiej wsi Bojary. Fotografią interesuje się od szkoły podstawowej. Absolwent Wileńskiego Technikum Technologicznego (specjalizacja fototechnika). Zafascynowanie pracami Jana Bułhaka, Józefa Czechowicza, Stanisława Fleury sprawiło, że sam rozpoczął wycieczki po uliczkach

i podwórkach starówki wileńskiej, zaczął utrwalać je na kliszy fotograficznej.

__________________________________________________________________________________________

 

ŻÓŁTY OBRZĘD. Mateusz Wolfram

 

czas trwania: 5 lutego-6 marca 2016

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2

kuratorka: Katarzyna Hryszko

 

 

Poruszam tematy społeczne dotyczące miast i jego mieszkańców w pracach „Bia-Gda-Bru„ i „pixel jako dekonstrukcja”, interesuje mnie zawsze wciagnięcie odbiorcy do środka dzieła sztuki, pozwolenie mu na uczestnictwo, na zaglądaniu, podglądaniu i podsłuchiwaniu, dlatego bardzo często wprowadzam głos i dźwięk do instalacji. Chcę zabierać widza w podróż może nie do końca biegnącą po jego myśli ale zaskakującą poruszającą zmysły.
 
Justa – JUSTYNA KUKLO – urodziła się na wschodzie Polski, w ludowej krainie, gdzie nauczyła się rzemiosła tkackiego. Potem poniosło ją nad morze, do malarstwa, do koloru, do sztuk pięknych. Z fachem malarza, ilustratora i pedagoga ruszyła dalej do centrum Europy, Brukseli, gdzie osiadła, umilając sobie czas robótkami belgijskich koronek. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Wydziału Malarstwa oraz Edukacji Artystycznej, a także Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Brukseli, Wydziału Art Textile. Pracuje jako grafik i animator między innymi przy festiwalu Brussels Babel Festival.
www.justynakuklo.eu
 
 
Justa – born in the East of Poland where she learnt the traditional craft of weaving. She was then seduced by the sea and moved to Gdańsk to discover painting, colours and fine arts. Having become a painter, an illustrator and a teacher, she travelled further to the center of Europe. She settled down in Brussels and is now whiling away her time on Belgian lace. She graduated from the Gdańsk Academy of Fine Arts (The Faculty of Painting and Artistic Education), as well as Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles (the Faculty of Textile Arts). She works as a graphic designer and an organizer of cultural activities e.g. at the Brussels Babel Festival. She is a part of KIWI - group who do artistic workshop for children with contemporary art. www.kiwi-art.be   Justyna Kuklo lives and works in Brussels...
 
Education
2009-2010   Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Master 2 Tapisserie / Art Textill
2003-2009   Academy of Fine Arts in Gdańsk, The Department of Painting Master 2
2002-2007   Academy of Fine Art in Gdańsk, Artistic Education
1997-2002   Artistic Highschool in Surpaśl, art textile
 
Exposition
2014   Participatation in the group exhibition “Au but du fil” Galerie du Beffroi, Namur, Belgium
2014   Participatation in the group exhibition “Local Line 16” in International Museum of Modern and Contemporary St. Etienne, France
2014   Participatation in the group exhibition “Inne” Galery Platon, Wrocław, Poland
2014   Parcours d'Artistes Molenbeek, Bruxelles, Belgium
2014   Participatation in Brussels Art Factory // Parcours d'Artistes Saint-Gilles / 2014 Bruxelles, Belgium
2014   Exhibition in ART CAFE “Lord Byron” Bruxelles, Belgium
2013   Participatation in the group exhibition Bordeline A la salle Fabry, Hôtel Communal, Bruxelles, Belgium
2012   Participatation in the group exhibition Artist for artists “Bath Ladies” in CSW Łaźnia, Gdańsk, Poland
2011   Participation In festival Tina.B The Prag Contemporary Art Festiwal, with project “The Pixel as a deconstructionof nature” Prag, Czeh Republic
2011   Organization and participation In festival Swelina Otwarty Kurort Kultury In Sopot, Poland with Project “Pixel as the deconstruction” during Polish Presidency in Europen Union, Poland
2011   Exhibition during open days in Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, with project «Bia-Gda-Bru» Belgium
2011   Participation with project «Bia-Gda-Bru» during open days in Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Belgium
2011   BIA-GDA-BRU Indyvidual exhibition In Zak Galery in Gdańsk, Poland
2011   Participatation in the group exhibition Artist for artists “Bath Ladies” in CSW Łaźnia, Gdańsk, Poland
2010   Individual exhibition In Nadbałtyckie Centrum Kultury “Internal Sanctuary”, Gdańsk, Poland
2009   Performance in Teatr w oknie Female crafts with Agnieszka Gajewska, Gdańsk, Poland
2009   Exhibition “Women” in OD CZASU DO CZASU galery in Gdynia (with A. Gajewska), Poland
2009   Participation In The Internacional Festival of Dance, Korporacja tańca, performance PLAJ, Gdańsk, Poland
2009   Performance „U TUBE PLAJ” In Teatr w Oknie Gdańsk, Gdańsk
2009   Street Waves Festiwal Performance PLAJ with Jacaszek, Gdańsk, Poland
2009   Galeria Refektarz w Kartuzach exhibition of a PLAJ group, Poland
2009   Participatation In Project Museums NightsTranskrypcje, Gdańsk, Poland
2008   Exhibition «Tapisseries conterporaines europeennes, 5 ecoles superieures des artes», Belgium
2008   Erasmus exhibition in Academie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Belgium
2007   Participation in the 2 Coast Triennial Artists “Prof. W. Cygan and students”, exhibition, Pałac Opatów Gdańsk, Poland
 
Prizes and honours
2010   Prix du Legs Serrure for part of project «BIA-GDA-BRU» Brusseles, Belgium
2009   Nomination in the national competition for the best artistic Diploma work of the year in the painting category Poland
2009   Diploma with the honorary mention, Academy Of Fine Arts Gdańsk, The Department Of Painting
2007   First prize in the show category for a performance made by an artistic group Plaj in Poland and participation in The Biennale of Young Artists from Europe and Mediterranean Countries Barii Italy 2008
2006-2008   A scholarship from the Ministry Of Culture in Poland for best results

 

o wystawie:

 

Jak w wypadku wielu ludzi sztuki śmietnika, pomysły moich prac rodzą się w trakcie konfrontacji wyobraźni z tworzywem, jakie mam do dyspozycji. Będąc nieuleczalnym surrealistą nie poprzestaję na eksponowaniu przedmiotów znalezionych dla samej ich urody, a staram się je wkomponować w zamknięte, doprecyzowane formy przestrzenne, tworzone w duchu realizmu magicznego.

 
Tryptyk „Żółty obrzęd” jest właśnie realizacją takiej metaforycznej, narracyjnej, podzielonej na trzy warianty formy rzeźbiarskiej, z użyciem przedmiotów znalezionych, mówiąc wprost – śmieci.
 
W ogóle trudno jest mi mówić, skąd biorę pomysły swoich prac. W wypadku „Żółtego obrzędu” na pewno ważną inspiracją są obrazy Hieronima Boscha, tego akurat jestem pewien, oraz Little People z powieści „1Q84” Harukiego Murakamiego. Little People przyoblekli kształty kapłanów i akolitów, odprawiają żółtą ceremonię w trzech odsłonach. W pracach zamontowałem żółte oświetlenie, żółć malarskich faktur skontrastowałem z czernią i odcieniami rdzy.
Dlaczego żółć? Diabli wiedzą.
 
Może dlatego, że żółty jest w moim mniemaniu dwuznacznym kolorem – przyjazną, ciepłą barwą, a zarazem jednym
z przejawów upływu czasu i dążenia do entropii i śmierci – żółkną liście, strony gazet, czy białe niegdyś zęby…
 
Urodziłem się w roku 1970 – należę do ostatniego pokolenia PRL-u, być może ma to jakiś wpływ na moją sztukę. W 1990 skończyłem LSP w Supraślu, a w 1996 Wydział Grafiki ASP w Warszawie.
Mimo że tych jedenaście lat uważam za magiczny i inspirujący okres w moim życiu, to w obu przybytkach sztuki pozostawałem raczej obserwatorem niż uczestnikiem artystycznych działań. Bezczelnie uważam się za samouka. Dopiero gdy znienacka znalazłem się w wieku średnim, zyskałem jasność, czym chcę się zajmować i niezbędną ku temu przestrzeń – w wymiarze fizycznym i mentalnym. /Mateusz Wolfram/
 
 
o artyście:
 
Mateusz Wolfram – artysta plastyk, grafik, malarz, nauczyciel rysunku, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Praktykę zawodową zdobywał wykładając w supraskim liceum plastycznym i Wyższej Szkole Artystycznej i Aktywnym Studium Technik Teatralno-Filmowych w Warszawie. Kompilator symboli, badacz treści znaczeń i kontekstów – zagorzały czytelnik H. Murakamiego, S. Lema, J. L. Borgesa, zainspirowany estetyką realizmu magicznego i art macabre.