2017    Rok Julitty Sleńdzińskiej
__________________________________________________________________________________________
 
 
Cykl koncertów
JULITTA SLEŃDZIŃSKA in memoriam
 
 
 
15 stycznia, godz. 12, Galeria, ul. Waryńskiego 24a
Bach i utwory starych mistrzów (XVI-XVIII w.)
– koncert inauguracyjny
 
Anna Urszula Kucharska – recital klawesynowy
(rekonstrukcja recitalu Julitty Sleńdzińskiej z 1968 roku)
 
 
Program
 
Baldassare GALUPPI (1706-1785) – Sonata per Cembalo C-dur op. 2 nr 6 (Allegro – Andantino – Presto)
Johann Philips KIRNBERGER (1721-1783) – Polonaise D-dur ENGK173
Johann Sebastian BACH (1685-1750) – Fantazja i fuga chromatyczna d-moll BWV 903
Tabulatura organowa Jana z Lublina (1537-1548) – Jeszcze Marcinie
Tabulatura lutniowa Mateusza Weisseliusa (1592) – Taniec Polski
Tabulatura lutniowa Joachima van den Hovego (1567?-1620)
Jakub POLAK (1545-1605) – Courante
François COUPERIN (1668-1733) – Les jongleurs, sauteurs et saltimbanques avec les ourset les singes
Carlos SEIXAS (1704-1742) – Menuete F-dur
Joao de Sousa CARVALHO (1745-1798) – Toccata g-moll (Allegro – Andante)
Padre Mateo António Perez de ALBENIZ (1755-1831)  Sonata D-dur
 
 
ANNA URSZULA KUCHARSKA – klawesynistka, doktor sztuk muzycznych, specjalizuje się w Wykonawstwie Historycznie Poinformowanym (HIP). Ukończyła londyńską Giuldhall School of Music and Drama (2003-2006, studia podyplomowe pod kierunkiem Nicholasa Perle’a) i warszawski Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina (1998-2003, klawesyn pod kierunkiem Leszka Kędrackiego). W 2012 otrzymała stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka (UMFC). Jej pasja do klawesynu i HIP-u inspirowana była przez udział w wydarzeniach muzyczno-edukacyjnych tj.: Letnia Akademia Muzyki Dawnej w Wilanowie (1999, 2001, 2002), EU Baroque Orchestra Course (Unhost 2004), gdzie uczestniczyła w kursach mistrzowskich gry solowej i basso continuo prowadzonych przez Christophera Hogwooda, Larsa Ulirka Mortensane, Petera Holmana, Agatę Sapiechę, Liliannę Stawarz, Władysława Kłosiewicza, Simone’a Standage.
Klawesynistka prowadzi działalność koncertową od 2002. Występowała jako solistka i kameralistka w Polsce, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Holandii, Włoszech. Obok wykonań Wariacji Goldbergowskich, udziału w Coperin Series i innych projektach organizowanych przez British Harpsichord Society, artystka szczególnym sentymentem darzy kompozycje J. J. Frobergera, muzyki francuskiej i angielskiej XVII wieku. Realizowała partie basso continuo w zróżnicowanych stylistycznie dziełach oratoryjnych i operowych: m.in. Judgment of Paris J. Ecclesa, La buona figliola N. Pucciniego, Golia Abbattuto A. Melaniego, Wielkiej Mszy h-moll J. S. Bacha, Sosarme J. F. Haendla. Jest także autorką spektakli z muzyką dawną (m.in. Musica Humana, Concerto delle Done, W służbie Jej Królewskiej Mości, Tombeau i Lamentacja, Wojownicy, dyplomaci i tancerze). Była kierownikiem muzycznym i autorem scenariusza adaptacji scenicznej pierwszej polskiej realizacji opery San Ignacio, unikalnego dzieła baroku jezuickiego.
Od 2006 artystka podejmuje regularną działalność pedagogiczną. W latach 2006-2008 prowadziła zajęcia klawesynu dodatkowego na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku, od 2006 jest pracownikiem ZPOSM nr 3 im. G. Bacewicz w Warszawie, gdzie prowadzi zajęcia klawesynu, basso continuo, zespołu kameralnego oraz prelekcje na temat zagadnień wykonawczych muzyki dawnej. Od 2016 współpracuje również ze ZSM im. I. J. Paderewskiego w Białymstoku.
Jest współinicjatorem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej w Białymstoku od jego pierwszej edycji w 2009.
 
___________________________________________________________________________________________________
 
 
 
12 lutego, godz. 12, Galeria, ul. Waryńskiego 24a
Dialogi na instrumenty klawiszowe
– koncert na klawesyn i fortepian
 
Duet Siostry Gajeckie:
Aleksandra Gajecka-Antosiewicz i Hanna Balcerzak
 
 
Program
 
Johann Christoph Friedrich BACH (1732-1795) – Sonata A-dur
na cztery ręce (Allegro con spirit – Rondo. Allegretto)
Johann Christoph Friedrich BACH (1732-1795) – Sonata C-dur
na cztery ręce (Allegro con brio – Andante – Allegretto, Rondo)
Domenico SCARLATTI (1685-1757) – Sonata d-moll K.9 L.413
Wolfgang Amadeusz MOZART (1756-1791) – Andante con variazioni G-dur KV 501
Fryderyk CHOPIN (1810-1849) – Wariacje D-dur na temat pieśni T. Moore’a
Wilhelm GANZ (1833-1914) – Grand Galop de Concert op. 12
 
 
Duet Siostry Gajeckie tworzą bliźniaczki ALEKSANDRA GAJECKA-ANTOSIEWICZ I HANNA BALCERZAK – zadebiutowały w 1992 wykonując Koncert podwójny Es-Dur W. A. Mozarta z towarzyszeniem Polskiej Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Andrzeja Affeltowicza, a także biorąc udział w koncercie transmitowanym przez TVP, prowadzonym przez cenionego krytyka muzycznego Jana Webera, podczas którego wykonały własne kompozycje w układzie na cztery ręce z improwizacjami wokalnymi Carlosa Malcolma. Dalsze lata owocowały poszerzaniem repertuaru duetu oraz doskonaleniem umiejętności pod kierunkiem znakomitego pianisty Marka Drewnowskiego.
Siostry naukę gry na fortepianie rozpoczęły w Państwowej Szkole Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Tarnowskich Górach, którą ukończyły w klasie Stefanii Muszyńskiej. Następnie uczęszczały do Państwowej Szkoły Muzycznej im. F. Chopina w Bytomiu, kontynuując naukę pod kierunkiem Barbary Stankiewicz. Studia pianistyczne i klawesynowe podjęły i ukończyły w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie fortepianu Marka Drewnowskiego oraz w klasie klawesynu Leszka Kędrackiego (Hanna) i Ewy Piaseckiej (Aleksandra).
Aleksandra Gajecka-Antosiewicz zainteresowania muzyką współczesną doskonaliła podczas studiów klawesynowych na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu w klasie Elżbiety Chojnackiej.
W duecie fortepianowym siostry zostały laureatkami V Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego im. J. Hofmanna i I. J. Paderewskiego w Nałęczowie (nagroda specjalna – cykl koncertów we Francji) oraz jako duet i solistki – stypendystkami Dartington International Summer School (Wielka Brytania) i The Ringve Museum (Norwegia).
Swoja grę doskonaliły pracując z wybitnymi artystami.: Elżbieta Stefańska, Leszek Kędracki, Czesław Stańczyk, Colin Tilney, Mark Kroll, Ketil Haugsand podczas kursów i festiwali muzycznych w Polsce, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Austrii i Norwegii.
W dorobku duetu znajdują się nagrania dla Polskiego Radia i Telewizji. Repertuar obejmuje szereg utworów na klawesyn i fortepian na cztery ręce oraz na dwa klawesyny i dwa fortepiany. Siostry współpracują z czołowymi kompozytorami muzyki współczesnej wzbogacając swój repertuar o pozycje muzyki najnowszej.
 
____________________________________________________________________________________________________
 
 
 
12 marca, godz. 12, Galeria , ul. Waryńskiego24a
Muzyka klawesynowa XVII i XVIII wieku:
Folia, Chaconna, Fandango
 
Elżbieta Stefańska – recital klawesynowy
 
 
Program
 
Jean-Henri D’ANGLEBERT (1629-1691) – Les folies d’Espagne;
Chaconne de Phaeton
Georg MUFFAT (1653-1704) – Chaconne
Georg Friedrich HAENDEL (1685-1759) – Chaconne G-dur
Carl Philipp Emanuel BACH (1714-1788) – 12 wariacji na temat folie d’Espagne
Domenico SCARLATTI (1685-1757) – Sonata f-moll; Sonata F-dur; Sonata D-dur; Sonata d-moll
Antonio SOLER (1729-1783) – Fandango
 
 
ELŻBIETA STEFAŃSKA – urodziła się w Krakowie jako córka słynnej pianistki Haliny Czerny-Stefańskiej i profesora fortepianu Ludwika Stefańskiego. Studia ukończyła w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem wybitnego klawesynisty niemieckiego, Hansa Pischnera z Berlina. Po uzyskaniu dyplomu swoje umiejętności wzbogacała na międzynarodowych kursach w Sienie i Weimarze, pod kierunkiem znakomitych europejskich klawesynistów Zuzanny Ruzickovej czy Ruggero Gerlina. W 1964 otrzymała dwie pierwsze nagrody na Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi za wykonanie utworów kompozytorów epoki baroku – na fortepianie i klawesynie. W 1965 została laureatką głównej nagrody Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Genewie, otrzymując równocześnie nagrodę specjalną im. Henri Ghez dla najlepszego klawesynisty konkursu.
Uczestniczyła wielokrotnie w krajowych i zagranicznych festiwalach jako solistka i kameralistka, m.in. w Hanowerze, Halle (Festiwal Haendlowski), Lipsku (Festiwal Bachowski), Shiraz (Iran), Orvieto, Interlaken (Szwajcaria), Gaming (Austria), Paryż.
W repertuarze E. Stefańskiej znajdują się dzieła muzyki solowej i kameralnej epoki renesansu, baroku, klasycznej, jak również XX-wiecznej, w tym także muzyki kompozytorów polskich dawnych i współczesnych. Artystka w swej wieloletniej karierze muzycznej dokonała licznych nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych dla Polskich Nagrań, Emil Elektroli, Decca, Fonit Cetra. W latach 1974-1982 była solistką Radia i Telewizji. Występowała jako juror w konkursach muzycznych krajowych i zagranicznych. Na szczególną uwagę zasługuje I Konkurs Klawesynowy im. Wandy Landowskiej, którego była organizatorem (Kraków 1985). Jest profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi klasę klawesynu. W latach 1981-1990 pełniła funkcję kierownika Katedry Klawesynu i Instrumentów Dawnych.
W latach 1990-2004 na szlakach jej koncertowych podróży pojawiała się wielokrotnie Japonia, Korea Południowa i Tajwan. Koncerty te zaowocowały wieloma nagraniami m.in. z okazji Roku Mozartowskiego w firmie fonograficznej Pony Canyon (Tokio) nagrała osiemnaście Sonat W. A. Mozarta (sześć płyt CD) na instrumencie pianoforte z czasów kompozytora i utwory J. S. Bacha na klawesynie.
Fascynacja tańcem barokowym i renesansowym zaowocowała współpracą z baletem „Ardente Sole”, specjalizującym się w kultywowaniu tańca historycznego. Klawesynistka tworzy z tym zespołem koncerty-spektakle tańców europejskich XVII, XVIII i XIX w. Współpracuje również ze skrzypaczkami Kają Danczowską i Agatą Sapiehą, flecistą Kazimierzem Moszyńskim, a także wiolonczelistką Dorotą Imiełowską.
____________________________________________________________________________________________________
 
 
 
9 kwietnia, godz. 12, ul. Waryńskiego 24a
Fryderyk Julitty - ulubione utwory Fryderyka Chopina
 
Recital fortepianowy w wykonaniu mistrza i ucznia:
prof. Robert Marat i Cezary Karwowski
 
 
Program
 
Fryderyk CHOPIN (1810-1849) – Ballada f-moll op. 52; 4 Etiudy;
Polonez As-dur op. 53 – wykonanie Cezary Karwowski
Fryderyk CHOPIN (1810-1849) – Ballada g-moll op. 23; 4 Etiudy;
Scherzo b-moll op. 31 – wykonanie Robert Marat
 
 
ROBERT MARAT – pianista i pedagog. Wychowanek szkół muzycznych w Białymstoku, które ukończył pod kierunkiem Heleny Frankiewicz (uczennicy Aleksandra Michałowskiego). Dyplom pianistyczny uzyskał w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Andrzeja Jasińskiego (1988).
Jest laureatem konkursów pianistycznych m.in. Karola Szymanowskiego w Łodzi oraz wielu nagród w zakresie muzyki kameralnej. Prowadzi działalność koncertową w Polsce i za granicą. Podczas recitali fortepianowych chętnie prezentuje dzieła Bacha, Haydna, Beethovena, a także utwory kompozytorów polskich i rosyjskich. Od wielu lat towarzyszy wokalistom podczas recitali pieśniarskich.
Od 1989 pracuje w Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2012 otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych. Współpracował z Mozarteum w Salzburgu i UMFC w Warszawie. Jest nauczycielem Szkoły Muzycznej w Białymstoku.
Dokonał wielu nagrań dla radia i telewizji. Dla wytwórni Selene nagrał utwory Raula Koczalskiego i Aleksandra Michałowskiego, które ukazały się w serii „Wielka tradycja chopinowska”.
 
 
CEZARY KARWOWSKI – młody polski pianista (ur. 1998). Edukację muzyczną rozpoczął w klasie fortepianu w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. J. S. Bacha w Grajewie – Filia w Szczuczynie. Obecnie jest uczniem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku. Swoje umiejętności pianistyczne kształci pod kierunkiem wybitnego pianisty i pedagoga, profesora Roberta Marata. Doskonali się także w dziedzinie kameralistyki w klasie Stefana Macieja Krassowskiego.
Jest laureatem wielu nagród międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów zarówno jako solista, jak też w zespołach kameralnych. Do najważniejszych należą: III Międzynarodowy Syberyjski Konkurs Chopinowski w Tomsku, Rosja, 2016 (I miejsce, nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu Chopina oraz nagroda Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie); Międzynarodowy Konkurs Interpretacji Muzycznych „Premio Clivis” w Rzymie, 2015 (I miejsce); XIX Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny w Koninie, 2016 (I miejsce, nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu Chopina oraz nagroda Koła Towarzystwa im. F. Chopina w Żychlinie); II Ogólnopolski Konkurs Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem” w Krakowie, 2016 (I miejsce); XII Ogólnopolskie Forum Młodych Instrumentalistów w Rybniku, 2016 (I miejsce); Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Władysława Kędry w Łodzi, 2016 (I miejsce).
Swoje umiejętności pianistyczne i kameralne doskonalił na seminariach i kursach pod kierunkiem wybitnych profesorów tj.: Andrzej Jasiński, Maria Szwajger-Kułakowska, Piotr Banasik, Edward Wolanin, Marcin Sikorski.
Otrzymał stypendium Prezesa Rady Ministrów (2015), stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016), stypendium artystyczne Marszałka Województwa Podlaskiego (2016), a także jest stypendystą Krajowego Funduszu Na Rzecz Dzieci.
____________________________________________________________________________________________________
 
 
 
7 maja, godz. 12, Galeria, ul. Waryńskiego 24a
Barok po niemiecku - Georg Friedrich Haendel
 
Lilianna Stawarz – recital klawesynowy
 
 
Program
 
Georg Friedrich HAENDEL (1685-1759) – Preludium E-Dur nr 28 z IV Klavierwerke; Suita e-moll HWV 438 (Allemande – Sarabande – Gigue);
Suita d-moll HWV 428 (Prelude. Allegro – Allemande – Courante – Air – Double 1-5 Presto)
 
 
LILIANNA STAWARZ – klawesynistka i profesor Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina. Bierze udział w licznych kursach, zajęciach i seminariach poświęconych interpretacji muzyki baroku. Szczególnie była związana z Wydziałem Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku, gdzie w latach 2012-2016 pełniła funkcję Prodziekana i koordynatora Biura Koncertowego.
Aktualnie pracuje jako Kierownik Międzywydziałowego Zakładu Muzyki oraz współpracuje z warszawski Wydziałem Wokalnym, z którym corocznie organizuje koncerty i spektakle operowe jako kierownik artystyczny i dyrygent.
Od 1991 związana jest z Warszawską Operą Kameralną, zarówno jako klawesynistka-kameralistka, jak i dyrygent. Od 2015 pełni funkcję Kierownika Artystycznego Opery/Barok.
W ramach działalności artystycznej w Warszawskiej Operze Kameralnej prowadziła od klawesynu i pozytywu dzieła instrumentalne i wokalno-instrumentalne. Jako kierownik artystyczne nagrała sześć płyt kompaktowych z muzyką instrumentalną i wokalno-instrumentalną XVII wieku – Opera Omnia M. Mielczewskiego oraz płytę z dziełami kompozytora polskiego baroku D. Stachowicza.
W 2003 ukazała się jej pierwsza solowa płyta z utworami C. P. E. Bacha (wydana przez CD Accord), w 2007 podwójny album CD ze Suitami klawesynowymi HWV 426-433 G. H. Haendla (wydany przez Fundację Pro Musica Camerata), a 2012 płyta z Inwencjami i Sinfoniami J. S. Bacha wydana przez Polskie Radio (nominacja do Nagrody Fryderyka). Nagrała także dla PR materiał na płytę z Polonezami i Fantazjami W. F. Bacha (2014) oraz Koncerty W. A. Mozarta KV 107-D, Es G i koncert D-dur J. Haydna Hob. XVII:11 (2014) z Wrocławską Orkiestrą Barokową oraz koncert Tadeusza Paciorkiewicza z Orkiestrą PR (2016).
Lilianna Stawarz jest prezesem Stowarzyszenia Miłośników Sztuki Barokowej Dramma Per Musica. W 2014 Stowarzyszenie przy współpracy Łazienek Królewskich i Opery Kameralnej wystawiło prapremierę polską opery G. H. Haendla Agrippina. Przedsięwzięcie zostało utrwalone przez Instytut Sztuki Audiowizualnej i otrzymało nominację do nagrody Koryfeusza, jako wydarzenie roku 2015. Klawesynistka jest także współtwórczynią Festiwalu Oper Barokowych – drammapermusica.pl.
____________________________________________________________________________________________________
 
 
 
11 czerwca, godz. 12, Galeria, ul. Waryńskiego 24a
Klawesynowe silva rerum
 
Urszula Bartkiewicz – recital klawesynowy
 
 
Program
 
Adam z WĄGROWCA (zm. 1629) – Utwory z intawolatury żmudzkiej (Fantasia secunda – secundi toni; Fantasia secunda – sexti toni)
Johann KUHNAU (1660-1722) – Klavier-übung, cz. II; Pertie V in g (Preludium – Allemande – Courrante – Sarabande Double)
Marin MARAIS (1656-1728) – Pièces de clavecin tirées d’Alcide (1693) – akt 4 i 5 (Marche gay – Air doucement – Air doucement – Air gay – Air doucement – Rondeau Gavotte – Caprice)
Louis-Claude DAQUIN (1694-1772) – Suite nr 3 (1735) (Le Coucou – La Joyeuse, legerment – L’Amusante, tendrement cz. I – cz. II – La Tendre Silvie, tendrement)
Rękopis ze zbiorów Czartoryskich (koniec XVIII w.) – Sonata C-dur (Allegro – Minuetto, Trio – Rondo Allegro)
Rękopis Biblioteki Śląskiej w Katowicach (koniec XVIII w.)
Luiza SZEMBEK – Dwa Marsze in C
Józef ELSNER (1769-1854) – Rondo a la Mazurek g-moll; Polonez f-moll
Stanisław OSSOWSKI (zm. 1807) – Wariacje A-dur
 
 
URSZULA BARTKIEWICZ – ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie oraz z pierwszą lokatą studia podyplomowe w Paryżu. Stopień doktora sztuki (1992) oraz doktora habilitowanego (1996) uzyskała w toku przewodów przeprowadzonych w Akademii Muzycznej w Krakowie, tytuł profesora sztuk muzycznych (2003) w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Jest działalność artystyczna skupia się na wykonawstwie dzieł kompozytorów XVI-XVIII, XX oraz XXI wieku. Ma w swoim dorobku prawykonania utworów kompozytorów dawnych, m.in. Koncert na klawesyn z orkiestrą (1790) C. J. Birnbacha (2016) oraz Koncert na klawesyn i zespół smyczkowy Michała Zielińskiego (2008).
Od 1974 koncertuje w kraju i za granicą. Współpracuje z wieloma orkiestrami oraz wybitnymi artystami różnych specjalności, i.in. z tancerką i choreografką Romaną Agnel oraz Baletem Dworskim Cracovia Danza.
Brała udział w festiwalach i cyklach muzycznych, m.in. Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwal w Łańcucie, Vratislavia Cantas, Warszawska Jesień, Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Conversatorium Organowe w Legnicy, Festiwal Muzyki Dawnej w Lublinie, Warszawie, Gdańsku, Festiwal Radiowy „Szymanowski i jego Europa”, Festiwal Beethovenowski na Opolszczyźnie, Mazowiecki Festiwal Muzyczny, Festiwal „Tempus Paschale” w Lublinie, Bydgoskie Wtorki Muzyczne, Akademia w zabytkach Bydgoszczy, Dni Bachowskie w Krakowie, Biennale de Danse w Lyon (Francja). Ma w dorobku liczne nagrania radiowe oraz płytowe m.in. „Urszula Bartkiewicz, Dancing Baroque Music” (DUX 2014).
Badania naukowe i artystyczne prowadzi w obszarze muzyki wieku XVII i XVIII, ze szczególnym naciskiem na dziedzictwo polskiej kultury muzycznej. Ich owocem są publikowane artykuły i nagrania. Należy do nich m.in. publikacja „Polska muzyka klawiszowa z Wydawnictwa Józefa Elsnera”, Bydgoszcz (AMFN 2008) oraz „Polska Muzyka Klawesynowa” – opracowanie odkrytych dzieł i prawykonanie światowe (2 CD, DUX 2009), nominacja do nagrody Fryderyk 2010. Zainicjowała cykliczne projekty badawcze, którymi kieruje: Dni Muzyki Dawnej (od 2000) organizowane przez bydgoską Akademię Muzyczną oraz Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej (od 2007 w Bydgoszczy, od 2010 w Warszawie) organizowane przez Fundację Bednarska w Warszawie we współpracy ze Stowarzyszeniem Akademia Muzyki Dawnej w Bydgoszczy.
W Akademii Muzycznej w Bydgoszczy stworzyła i prowadzi klasę klawesynu (1998) oraz Katedrę Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej (od 2006), która kieruje.
____________________________________________________________________________________________________
 
 
 
30 lipca, godz. 12, Galeria, ul. Waryńskiego 24a
Imieniny Julitty
 
Anna Krzysztofik-Buczyńska, Amadeusz Buczyński & familia – Ilustrowany recital na klawesyn i skrzypce
 
 
Program
 
Antonio SOLER (1729-1783) – Sonata klawesynowa nr 74 D-dur (Andante)
François COUPERIN (1668-1733) – Les Folies françoises ou Les Dominos z XIII Ordre na klawesyn solo:
  •                     *  La Virginité sous le Domino couleur d’invisible / Dziewictwo w niewidzialnym dominie
  •                     *  La Pudeur sous le Domino couleur de Roze / Wstydliwość oblewająca się rumieńcem w kolorze różowym
  •                     *  L’Ardeur sous le Domino incarnat / Zapał w dominie czerwonym – kolorze ciała
  •                     *  L’Espérance sous le Domino Vert / Nadzieja w dominie zielonym
  •                     *  La Fidelite sous le Domino Bleu / Wierność nosi domino niebieskie
  •                     *  La Persévérance sous le Domino Gris de lin / Wytrwałość w dominie z szarego (srebrnego) lnu
  •                     *  La Langueur sous le Domino Violet / Tęsknota w dominie fioletowym
  •                     *  La Coquéterie sous diférens Dominos / Kokieteria w różnych dominach
  •                     *  Les Vieux galans et les Trésorieres Suranée sous les Dominos Pourpres, et feuilles mortes / Starzy galanci
  •                         i emerytowani dworacy kuśtykają w purpurowych dominach i patynie (feuilles mortes – tł. dosł.
  •                         w zwiędłych liściach)
  •                     *  Les Cocous Bénévoles sous les Dominos jaunes / Dobrotliwi rogacze w żółtych dominach
  •                        (gra słów coucou – kukułka, cocu – rogacz, żółty to kolor zazdrości)
  •                     *  La Jalousie Taciturne sous le Domino Gris de Maure / Milcząca Zazdrość nosi domino w mauretańskim
  •                        kolorze ciemno-szarym (co jest aluzją do legendarnej zazdrości mauretańskich porywaczy wobec
  •                        europejskich dziewcząt)
  •                     *  La Frénésié, uo le Désespoir sous le Domino Noir / Wszystko kończy się Szaleństwem i Desperacją
  •                        w kolorze czarnym
François COUPERIN (1668-1733) – XIV Ordre na klawesyn solo:
  •                     *  La Rossignol-en-amour, Double du Rossignol / Zakochany słowik
  •                     *  La Linote-éfarouchée / Spłoszona makolągwa
  •                     *  Les Fauvétes Plaintives /Płaczliwe piegże-gajówki
  •                     *  Le Rossignol-Vainqueur / Słowik zwycięski
  •                     *  La Julliet / Lipiec
  •                     *  Le Carillon de Cithére / Cytera wyspą miłości
  •                     *  Le Petit-Rien / Drobiażdżek, prezencik, błahostka
Jean-Marie LECLAIR (1697-1764) – Sonata skrzypcowa A-dur op.9 nr 1 (Adagio – Allegro assai – Menuetto. Allegro moderato)
 
 
ANNA KRZYSZTOFIK-BUCZYŃSKA – ukończyła z wyróżnieniem PSM I st. Im. I. J. Paderewskiego w Tarnowskich Górach w klasie fortepianu H. Gacki-Krzysztofik, OSM I i II st. W Bytomiu w klasie M. Zegalskiej oraz studia magisterskie i podyplomowe w Filii AMFC w Białymstoku w klasie J. Kadłubiskiego.
Naukę gry na klawesynie rozpoczęła w Filii AMFC w Białymstoku pod kierunkiem P. Wilczyńskiego, a następnie u E. Adamczyk. W 2008 ukończyła z wyróżnieniem studia na UMFC Wydział w Białymstoku w klasie L. Stawarz. Jako pianistka i klawesynistka pracuje na stanowisku adiunkta na UMFC w Warszawie – Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku.
Jest współzałożycielką Zespołu Muzyki Dawnej Consort 415, z którym występuje jako solistka i kameralistka, wykonując partie basso continuo na klawesynie i pozytywie.
Jako muzyk orkiestrowy pracuje w Orkiestrze Symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, realizując tam partie fortepianu, klawesynu, czelesty i organów.
Jako korepetytor pracowała w OIFP-ECS w Białymstoku przy realizacji oper: S. Moniuszko „Straszny Dwór”, G. Verdi „Traviata”, A. A. Mozart „Czarodziejski Flet”, G. Ph. Telemann „Pimpinone”, G. Bizet „Carmen”, J. Strauss „Zemsta Nietoperza”, a także musicali Ch. Williams „Korczak”, A. L. Weber „Upiór w operze”, J. Bock „Skrzypek na dachu”.
Dzięki grze na kilku instrumentach wykonuje muzykę od XVI-wiecznej do współczesności.
 
 
AMADEUSZ MICHAŁ BUCZYŃSKI – urodził się w Elblągu. Tam ukończył PSM w klasie skrzypiec M. Wójcickiego oraz Liceum Muzyczne w klasie J. Hazuki. Następnie studiował w Filii AMFC w Białymstoku w klasie Stanisława Kuka. Jest laureatem wielu konkursów skrzypcowych, m.in. II nagroda na Pomorskich Spotkaniach Muzycznych w Szczecinie, III nagroda na Ogólnopolskich Przesłuchaniach w Elblągu. Uczestniczył też w kursach skrzypcowych u wybitnych profesorów m.in. Mirosława Ławrynowicza, Jadwigi Kaliszewskiej, Krzysztofa Węgrzyna, Wolfganga Marschnera, Ariane Mathaus. Przez wiele lat był koncertmistrzem w orkiestrze szkolnej, a następnie akademickiej. Aktualnie jest członkiem Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej. W trakcie studiów zaczął rozwijać swoje zamiłowanie do muzyki dawnej w różnych zespołach, pracując z Bożenną Sawicką, Agatą Sapiechą, Lilianną Stawarz, Cezarym Szyfmanem, Markiem Toporowskim, Piotrem Wilczyńskim.
Jest koncertmistrzem założonego przez siebie w 2002 zespołu muzyki dawnej Consort 415, który obecnie funkcjonuje w ramach OiFP.
Amadeusz Buczyński gra na skrzypcach będących kopią instrumentu Stradivariusa z 1715, będącego własnością OiFP.
____________________________________________________________________________________________________
 
 
 
17 września, godz. 12, ul. Waryńskiego 24a
Ortodoksja i fantazja, czyli klawiatura jako wehikuł czasu
 
Marcin Zgliński – Koncert mówiony
 
 
Program
 
Postaram się podzielić refleksjami wykonawstwa muzyki pisanej na instrumenty klawiszowe, z punktu widzenia melomana i kolekcjonera. Zastanowimy się nad kwestią w jaki sposób przynależność do określonej generacji determinować może zakodowanie „Idealnej” koncepcji wykonawczej pewnych kategorii dzieł lub też konkretnych utworów oraz na ile „Autentyczne” reguły wykonawcze są produktem swojej epoki. W jakim stopniu jest to uwarunkowane przez postęp technologiczny w budowie i konstrukcji instrumentów, w jakim zaś – od ponad stulecia – jest pochodną rozwoju fotografii. Rozważymy problem „postępu” w wykonawstwie – czy proces ten ma charakter liniowy, czy też w istocie wykazuje funkcje cykliczne, z występującymi naprzemiennie tendencjami, oczywiście każdorazowo przyobleczonymi w „kostium” zaktualizowanych uwarunkowań. Postaram się na wybranych przykładach wskazać jak wykonawcy outsiderzy i eksperymentatorzy tworzą tendencję z czasem nadające koloryt nurtowi wykonawczemu i jak owe eksperymenty czasami przeradzają się w swoistą sztywną ortodoksję i ulegają skostnieniu. Obok oczywistych dla każdego melomana wykonawców muzyki klawiszowej na zróżnicowanym instrumentarium, zwłaszcza na klawesynie i fortepianie, jak Wanda Landowska czy Glen Gould (a także nieco zapomniana dziś Julitta Anna Sleńdzińska), postaram się przywołać – także poprzez odtworzenie fragmentów wykonań – artystów mniej znanych, choć fascynujących.
 
 
MARCIN ZGLIŃSKI – urodzony 1972. Historyk sztuki, absolwent Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, adiunkt w Instytucie Sztuki PAN, gdzie doktoryzował się i gdzie kieruje Zakładem Zadań Podstawowych Historii Sztuki oraz pełni funkcję redaktora naczelnego Katalogu Zabytków Sztuki w Polsce. Jednocześnie nieprzerwanie od 1996 wykłada na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w katedrze Historii Sztuki i Teorii Kultury Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną. Wykładał także w Collegium Civitas, a obecnie w ramach Studiów Podyplomowych IS PAN.
Zajmuje się badaniami nad sztuką nowożytną oraz XX w., zwłaszcza na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, od 1994 bierze udział w badaniach terenowych, dokumentacji i inwentaryzacji kościołów oraz klasztorów na terenie Białorusi, a także Litwy i Ukrainy, za co w 2015 odznaczony został odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Wielokrotnie występował jako ekspert i rzeczoznawca (m.in. MKiDN) w Polsce i na dawnych ziemiach wschodnich Rzeczypospolitej. Ostatnio przygotował obszerną rozprawę dotyczącą dyskursu o przestrzeni, urbanistyce i architekturze na Kresach doby dwudziestolecia międzywojennego.
Jest miłośnikiem Białegostoku i Podlasia, pod jego współredakcją ukazały się tomy „Katalogu Zabytków Sztuki w Polsce”: :Miasto Białystok: i „Powiat białostocki”, obecnie wraz z Zespołem pracuje nad tomem „Powiat bielskopodlaski”.
Jednocześnie zajmuje się problematyką szeroko pojętej ikonografii muzycznej oraz związków muzyki i sztuk plastycznych. Od początku kariery naukowej ogłosił liczne artykuły dotyczące historycznych organów i prospektów organowych, tym zagadnieniom poświęcił pracę magisterską i doktorską, opublikował m.in. książkę „Nowożytny prospekt organowy i jego twórcy” (Warszawa 2012). Zajmuje się też zagadnieniami wpływu uwarunkowań politycznych i konfesyjnych na ikonografię muzyczną.
Od 14 roku życia jest kolekcjonerem nagrań płytowych, posiada zbiór kilkudziesięciu tysięcy płyt kompaktowych i winylowych. Interesują go zwłaszcza problemy wykonawstwa z zakresu pianistyki i wiolinistyki oraz zapomniany repertuar z XVIII-XX w., zwłaszcza nieznana muzyka polska. Od kilku lat regularnie jest gościem audycji „Duża czarna” (red. Przemysław Psikuta) w Programie 2 PR, skierowanej do miłośników nagrań z czarnych płyt analogowych.
____________________________________________________________________________________________________
 
 
 
15 października, godz. 12, Galeria, ul. Waryńskiego 24a
Le Clavecin Moderne - współczesna polska muzyka klawesynowa
 
Alina Ratkowska – recital klawesynowy
 
 
Program
 
Bartosz KOWALSKI-BANASEWICZ (ur. 1977) – Klawitiuda
Dariusz PRZYBYLSKI (ur. 1984) – Toccata
Marian SAWA (1937-2005) – RAF
Paweł ŁUKASZEWSKI (ur. 1968) – Souvenir IV
Jacek GRUDZIEŃ (ur. 1961) – Turdus Musicus
Anna IGNATOWICZ-GLIŃSKA (ur. 1968) – Poza ciszą
Miłosz BEMBINOW (ur. 1978) – Seven Gates To Wildness
 
 
ALINA RATKOWSKA – urodziła się w 1976 w Gdyni, klawesynistka, pedagog, producent muzyczny, animatorka życia muzycznego. Laureatka I nagrody Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Paoli Bernardi w Bolonii (2005). Pedagog UMFC w Warszawie, gdzie prowadzi klasę klawesynu, a na lata 2016-2020 została mianowana na stanowisko Kierownika Katedry Organów i Klawesynu tej uczelni.
W 1999 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie UMFC), w klasie Leszka Kędrackiego. W 2002 uzyskała dyplom Scholi Cantorum Basiliensis – Wyższej Szkoły Muzyki Dawnej w Bazylei w klasie, którą prowadził Andrea Marcon. Kształciła się także pod kierunkiem Jörga Andreasa Böttichera, Jespera B. Christensena (Generalbass) i Johanna Sonnleitnera (gra na pianoforte/kameralistyka).
Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich, które prowadzili: Jaques Ogg, Nicholas Parle, Peter Holman, Mark Kroll, Ketil Haugsand, Christiane Jaccotett, Kenneth Gilbert, Jos van Immersel, Andreas Staier. Brała także udział w kursie pianistycznym w Wesleyan University (USA), w klasie fortepianu prof. Donalda Curriera z Yale School of Music, a także w kursach gry na pianoforte Geoffre’ya Lancastera. Miała też okazję uczyć się prywatnie u Gustava Leonhardta. W 2009 otrzymała stopień doktora sztuki muzycznej przyznany przez Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W latach 2009 i 2013 została wyróżniona przez czytelników Gazety Wyborczej nagrodą „Sztorm Roku”. W 2008 otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury i wielu innych zagranicznych fundacji. W 2003 uzyskała III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej Van Vlaanderen w Brugii (Begia), z kierowanym przez siebie zespołem Esperanto.
Współpracowała z Goldberg Baroque Ensemble, specjalizującym się w wykonawstwie muzyki zachowanej w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN. Z zespołem tym dokumentuje muzykalia w serii „Muzyczne dziedzictwo Miasta Gdańska” (DUX, Sarton). W latach 2011-2014 prowadziła poznański zespół wokalno-instrumentalny „Musica Maxima”.
Duża część działalności poświęca również wykonawstwu współczesnej muzyki pisanej na klawesyn, prezentując niejednokrotnie premierowe utwory solowe i kameralne współczesnych polskich twórców. W 2010 ukazała się jej debiutancka solowa płyta z „Wariacjami Goldbergowskimi” J. S. Bacha (Sarton), która w 2011 otrzymała dwie nominacje do nagrody fonograficznej Fryderyk. W 2012 ukazała się jej płyta z trzema koncertami klawesynowymi Johanna Jeremiasa du Graina, zmarłego w 1756 gdańskiego kompozytora i organisty, a rok później poświęcona im książka wydana przez UMFC w Warszawie.
W 2006 zainicjowała Festiwal Goldbergowski w Gdańsku, który w ciągu dekady stał się jednym z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Polsce.
____________________________________________________________________________________________________
 
 
 
19 listopada, godz. 12, ul. Waryńskiego 24a
Jesienna podróż po barokowej Europie
 
Ewa Mrowca – recital klawesynowy
 
 
Program
 
Louis MARCHAND (1669-1732) – Suite en re mineur (Prelude – Allemande – Courante – Courante – Sarabande – Gigue – Chaconne – Gavotte en Rondeau – Menuet)
Johann Sebastian BACH (1685-1750) – Partita I B-dur BWV 825 (Praeludium – Allemande – Corrente – Sarabande – Menuet I – Menuet II – Gigue); Fantazja chromatyczna i Fuga d-moll BWV 903
Domenico SCARLATTI (1685-1757) – Sonata d-moll K. 1; Sonata A-dur K. 24
 
 
EWA MROWCA – urodziła się w Krakowie. Naukę gry na klawesynie rozpoczęła w wieku 12 lat. Z wyróżnieniem ukończyła studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie Elżbiety Stefańskiej. Jest absolwentką Guildhall School of Music&Drama w Londynie w klasie Nicholasa Parle oraz Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei w klasie Jörga Andreasa Böttichera.
Została wyróżniona w 2003 w VI Konkursie Klawesynowym im. J. Broadwooda w Londynie, organizowanym na historycznych instrumentach. W 1999 uzyskała Diploma di Merito Accademii Musicale Chigiana w Sienie. Jest laureatką nagrody Łódzkie Eureka 2012.
Stypendystka Ministerstwa Kultury, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Accademii Musicale Chigiana, Rządu Szwajcarii oraz Guildhall School of Music&Drama.
Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Kennetha Gilberta (Accademia Musicale Chigiana), Christopha Rousseta, Elisabeth Joye, Pierra Hantai oraz Jespera Christensena.
Ze szczególną pasją poświęca się wykonawstwu muzyki na instrumentach oryginalnych, a także realizacji basso continuo. Jej działalność koncertowa obejmuje recitale solowe oraz występy z zespołami muzyki dawnej. Koncertuje w Europie, Azji oraz USA. Występowała realizując basso continuo pod kierunkiem Jordi Savalla, Simona Standage’a, Katherine McGilivray, jako solistka pod kierunkiem Joshuy Rifkina.
Na stałe współpracuje z zespołem Nova Casa, z którym wraz z Olgą Pasiecznik została przygotowana premiera spektaklu „Tre Donne Tre Destini” opartego na kantatach G. F. Haendla dla Warszawskiej Opery Kameralnej (2009). Jej recital z Germanisches National Museum w Norymberdze był retransmitowany na antenie Bayerische Rundfunk (2015).
Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Akademii Muzycznej w Krakowie.
W 2009 uzyskała stopień doktora sztuki przedstawiając pracę wraz z nagraniem „Różnorodność stylów w praktyce wykonawczej basso continuo na klawesynie w świeckiej muzyce niemieckiej pierwszej połowy XVIII wieku”. W 2014 otrzymała stopień doktora habilitowanego.
W ostatnich latach w zakresie jej zainteresowań znajduje się klawesynowa muzyka francuska XVII w. ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Jeana Nicolasa Geoffroy (1633?-1694), co zaowocowało publikacją „Jean Nicolas Geoffroy i jego Pièces de clavessin z paryskiego manuskryptu Rés. 475” (UNUM 2013).
Jej pierwszy solowy album z „Pièces de clavessin” Jeana Nicolasa Geoffroy (Dux 0137) zyskał znakomite recenzje w Polsce, Luxemburgu, Francji i Niemczech, a także został nominowany do prestiżowej nagrody International Classical Music Awards 2013. W marcu 2014 otrzymała wyróżnienie 5 Diapason.
____________________________________________________________________________________________________
 
 
 
10 grudnia, godz. 12, Galeria, ul. Waryńskiego 24a
Dedykuję Julitcie
 
Recital klawesynowy Władysława Kłosiewicza, najwybitniejszego ucznia z klasy prof. Julitty Sleńdzińskiej
 
 
WŁADYSŁAW KŁOSIEWICZ – klawesynista, dyrygent i pedagog. Urodzony w 1955 w Warszawie. W 1979 ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie klawesynu Julitty Sleńdzińskiej. Studiował także w Accademia Musicale Chigiana w Sienie (dyplom honorowy w 1978) pod kierunkiem Ruggero Gerlina, którego następnie (do 1983) był prywatnym uczniem w Paryżu. Jest laureatem głównych nagród w kategorii interpretacji, realizacji basso continuo i wykonawstwa współczesnych utworów klawesynowych na międzynarodowych konkursach klawesynowych w Paryżu (1981) i Dijon (1983). W 1984 otrzymał I nagrodę (II i III nie przyznano) na Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium.
Koncertuje we wszystkich krajach Europy. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej, jest doskonałym interpretatorem utworów Johanna Jacoba Frobergera i muzyki klawesynistów francuskich.
Dokonał ponad 100 nagrań muzyki klawesynowej dla rozgłośni radiowych, telewizyjnych i firm płytowych, zrealizowanych w Polsce oraz za granicą. Wśród jego najważniejszych nagrań są wszystkie dzieła François Couperina, Jeana Philippe’a Rameau, partity i Wariacje Goldbergowskie Johanna Sebastiana Bacha, sonaty Domenico Scarlattiego, utwory Frobergera i Louisa Couperina.
Od 1978 współpracował z Polską Orkiestrą Kameralną, w 1984 założył (wspólnie z Andrzejem Mysińskim) zespół Concerto Avena, w którym w latach 1984-195 pełnił funkcję kierownika artystycznego. Współpracuje również z Warszawską Operą Kameralną – jest autorem opracowania i kierownikiem artystycznym pierwszej polskiej realizacji wszystkich dzieł scenicznych oraz nieszporów Vespro della Beata Vergine Claudio Monteverdiego, jak również wielu innych dzieł operowych, w tym opery Euridice Jacopa Periego z 1600. Od 1993 prowadzi orkiestrę barokową „Musicae Antiquae Collegium Varsoviense” przy Warszawskiej Operze Kameralnej. Od 2004 kieruje własnym międzynarodowym zespołem muzyki dawnej „Narol Baroque”.
Od 1981 prowadzi klasę klawesynu w Akademii Muzycznej w Warszawie. W latach 1987-1989 był profesorem gościnnym, a od 1989 do 2004 profesorem zwyczajnym w Iniversität fär Musik und darstellende Kunst w Grazu (klawesyn i interpretacja muzyki baroku). Od 2000 w ramach Akademii Narolskiej, prowadzi coroczne międzynarodowe kursy mistrzowskie klawesynu w pałacu w Narolu. Zasiadał w Jury I i II Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im Wandy Landowskiej.
Władysław Kłosiewicz w 2007 został nagrodzony przez Fundację Popierania Niezależnej Kultury Polskiej POLCUL im. Jerzego Bonieckiego.
____________________________________________________________________________________________________
 
 
 
30 lipca – 6 sierpnia 2017
9. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej
 
Inauguracja festiwalu: koncert plenerowy łączący muzykę dawną ze współczesną muzyką elektroniczną. Wykonawcy m.in.: Anna Urszula Kucharska - klawesyn, Przemek Ostaszewski (Osmo Nadir) - efekty audiowizualne, instrumenty elektroniczne.