PAWEŁ ŻAK "Ćwiczenia obowiązkowe i inne martwe natury" - INTERPHOTO BIAŁYSTOK

 
czas trwania:  25.09-31.10.2021

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

koordynator wystawy: Magdalena Świątczak

 

 

Czyste, jednolite, minimalistyczne tło, stanowiące bazędla całego cyklu martwych natur skomponowanych przez Pawła Żaka z niezwykłąstarannością, potęguje siłęwyrazu tych wysmakowanych fotografii. Najczęściej głównymi punktami sąpojedyncze przedmioty – różowe baloniki, kwitnąca gałązka, bochenek chleba, muszelki, flaga. Te wyalienowane z kontekstów, z czasu i przestrzeni przedmioty dająogromne pole do indywidualnych interpretacji. Bo w fotografiach Pawła Żaka z cyklu „Ćwiczenia obowiązkowe i inne martwe natury” każdy najmniejszy detal ma znaczenie i urzeka wieloznacznością. Istotęmartwej natury w fotografiach Pawła Żaka zdaje sięstanowićwarstwa symboliczna, starannie podkreślona poprzez zastosowanie minimum środków. Autor, od wielu lat tworzący cykle martwych natur, jest doskonale zorientowany w historii sztuki i czerpie z najlepszych wzorów – malarstwa holenderskiego, sztuki japońskiej, sztuki abstrakcyjnej i, będąc niezwykle wrażliwym twórcą, kreuje własne, pełne odniesieńfotografie, dopracowane w każdym detalu. Bowiem w tym procesie twórczym najpierw powstająprecyzyjne szkice na papierze, następnie tworzone sąkompozycje, które PawełŻak rejestruje aparatem fotograficznym i nie ma tu miejsca na żadnąpomyłkę, bo każde zdjęcie to jedna klatka, bez ingerencji w samąfotografię.

Oglądanie zdjęćz tego cyklu daje jednocześnie ukojenie i pobudzenie. Ukojenie od natłoku bodźców wizualnych, którego każdy z nas doświadcza codziennie. Pobudzenie, bo nasz umysłdostaje impuls do kreowania własnych interpretacji, pozbawionych literalnego przekazu.

 

Paweł Żak – studiowałnauki społeczne na Uniwersytecie Warszawskim. Absolwent Wydziału Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Wykłada fotografięna Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego i w Wyższym Studium Fotografii ZPAF. Laureat m.in. Prix de la Lumierre w European Photography Contest- Vevey, Szwajcaria 1998. W jego twórczości można wyróżnićdwa nurty: fotografii inscenizowanej o charakterze symbolicznym i minimalistycznej kompozycyjnie fotografii będącej studiami z natury najczęściej roślin, owoców, czasem pejzażu . Wiele jego prac powstaje przy użyciu nietypowych technik kopiowania dających w rezultacie unikatowe odbitki. Najbardziej znane serie jego prac to „Opowieści” i „Bez tytułu” – fotografie martwych natur i kwiatów. Szczególnie ważnym w twórczości artysty byłcykl „Bliski znajomy” – cykl zdjęćautoportretowych. Prezentowane na wystawie prace sączęściąpowstającego od 2008 roku obszernego cyklu wydanego w 2017 roku pod postaciąalbumu. Od 1994 roku brałudziałw kilkudziesięciu wystawach zbiorowych, miałkilkadziesiąt wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, m.in na festiwalu w Arles w 2004 roku. Jego prace znajdująsięw kolekcjach: Bibliotheque Nationale w Paryżu, Muzeum Narodowego w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce, Francji, Norwegii, Danii, Holandii, Belgii, Niemczech, Brazylii, Wielkiej Brytanii i USA. Reprezentowany przez 6x7 Leica Gallery Warszawa.

www.pawelzak.com

 

_______________________________________________________________________________________________

 

KRZYSZTOF GOŁUCH "Hotel"

 
czas trwania:  12.07-19.09.2021

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

koordynator wystawy: Anna Sierko-Szymańska

 

 

Fotografie z cyklu „Hotel” autorstwa Krzysztofa Gołucha przedstawiają pracę osób niepełnosprawnych, będąc jednocześnie refleksją nad przeznaczeniem człowieka. Statyczne postacie ze zdjęć zdają się być zatrzymane w czasie. Nikt tutaj nie biegnie, nie spieszy się, nie walczy z upływającym czasem. Niespieszna praca, otoczona barwą i oblana światłem, nie ma końca. Nie znajdziemy w nich nic zbytecznego, a czystą kompozycję buduje barwa. By przyciągnąć naszą uwagę do świata niepełnosprawności, autor stosuje szereg formalnych zabiegów, wśród których odnajdziemy czytelne nawiązania do twórczości Edwarda Hoppera. Hopperowski realizm zanurzony w czystą barwę wypełniającą dużą przestrzeń obrazu oddziałuje w fotografii Krzysztofa Gołucha równie intensywnie. Wszystko to wydaje się być umiejscowione w terytorium, w którym czas stracił jakiekolwiek znaczenie. Jak opisuje fotografie z cyklu „Hotel” profesor Vladimír Birgus, autor zdjęć poprzez czyste, przemyślane kompozycje balansuje na pograniczu między klasycznym dokumentem a inscenizowaną twórczością. /Michał Szalast/

 

Krzysztof Gołuch – polski fotograf i pedagog urodzony w Rudzie Śląskiej na Górnym Śląsku. Jest absolwentem Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Insrtutu tvůrčí fotografie w Slezské univerzity v Opavě. Obecnie student studiów doktoranckich opawskiej uczelni. W swojej twórczości zajmuje się fotografią dokumentalną, realizując tematy w cyklach długoterminowych projektów. Jego twórczość oscyluje wokół problemów ludzkiej egzystencji, zwłaszcza życia osób niepełnosprawnych. Mieszka i tworzy w Knurowie na Górnym Śląsku oraz od kilkudziesięciu lat pracuje z osobami niepełnosprawnymi w tamtejszym ośrodku „Caritas“.

_______________________________________________________________________________________________

 

 

 

KAROL GRYGORUK. I Love You Dad

 

czas trwania:  22.05-27.06.2021

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

koordynator wystawy: Arkadiusz Puchalski

 

 

 

Wystawa fotografii Karola Grygoruka nie jest „wykupioną wycieczką do Tajlandii". To reportaż o Państwie pełnym paradoksów, stojącym na skraju wielkich zmian ustrojowych, spowodowanych śmiercią króla. Władcy, który został wykreowany przez tradycję i ustrój na bóstwo.

 

„Chociaż fotograf urodził się w Warszawie, to jak najbardziej czuje się białostoczaninem. A skąd? Z Piasta – centrum miasta. No dobrze – to taki osiedlowy żart, ale już całkiem poważnie – Karol Grygoruk wspomina sobie położoną całkiem niedaleko bloku przy Chrobrego Szkołę Podstawową nr 19, a później czasy licealne. Uczył się w trzecim liceum, a że było to jakiś czas temu, wspomina że idąc z Chrobrego na skróty przez Bojary miał z tyłu głowy myśl, że to jednak lekko szemrana dzielnica. Tym bardziej był zaskoczony i zadziwiony metamorfozą, jaką przeszła klasyczna bojarska chata przy Wiktorii 5. Przypomnę, że powstała około 1912 roku, a w 2016 roku, już jako własność naszego miasta wyremontowana, rok później stała się jedną z czterech siedzib Galerii im. Sleńdzińskich – przede wszystkim przeznaczoną na wystawy fotografii.

Karol Grygoruk przywiózł do Białegostoku wystawę, która w Polsce i w świecie zrobiła prawdziwą furorę. Formalnie to opowieść o Tajlandii, tylko dlaczego nosi tytuł „I Love You Dad”? Ano właśnie. Otóż mieszkańcy tego wakacyjnego raju mogą trafić za kratki na długich 15 lat odsiadki za zniesławienie bądź obrazę króla, królowej, czy następcy tronu. Dlatego wszystkie zdjęcia zostały opatrzone etykietą, iż sfotografowane osoby absolutnie kochają swojego władcę. Coś Wam to przypomina? Grygoruk przez lata współpracował z organizacjami pozarządowymi, w tym z Helsińską Fundacją Praw Człowieka oraz Greenpeace. Jego Tajlandia to kraj wyjątkowych kontrastów, ale przede wszystkim smutny kraj ludzi żyjących w nędzy, w zakłamaniu, w kulcie jednostki. Trudno nie wzdrygnąć się widząc zdjęcie gościa obsługującego M-16 w otoczeniu wymalowanych rybek w jakimś dziecięcym pokoiku. Są umęczeni robotnicy, zastygła ze zmęczenia pracownica seksualna i inna, prowadzona za rękę w ciemność wielkiego miasta przez wyraźnie starszego, otyłego mężczyznę. Są młodzi skaterzy, fani hip hopu, graffiti, są i generałowie i mnisi. Wielkie centra handlowe i slumsy. Czy tak wyobrażamy sobie Tajlandię? Karol Grygoruk rozwiewa złudzenia o wakacyjnym raju. Przybysze z Europy czują się tam komfortowo, ale czy wiedzą kto rządzi krajem? Jaką władzę ma wojsko? Warto zobaczyć tę wystawę, szczególnie, że już samo zestawienie kolorowych zdjęć z czarno-białymi nie jest przypadkowe.” Jerzy Doroszkiewicz

_______________________________________________________________________________________________

 

 

KARNY&NOAK. Wystawa fotografii

 

czas trwania:  13.03.2021- 16.05.2021

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kurator wystawy: Grzegorz Dąbrowski

 

 

 

Alfons Karny, białostoczanin, artysta, rzeźbiarz. Jerzy Noak, poliglota, podróżnik, miłośnik sztuki, fotografik. Co łączy tych dwóch panów? Wspólnie poznajemy sekrety powstawania portretów jednego z najwybitniejszych rzeźbiarzy XX wieku. Do obejrzenia niecodzienne, intrygujące, zaskakujące i pełne ekspresji fotografie.

 

_____________________________________________________________________________________________

 

IGA DROBISZ. Index

 

czas trwania:  2.02-7.03.2021

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

koordynatorka wystawy: Kamila Daniela Byculewicz

 

Iga Drobisz wraz z projektem INDEX powraca do medium natychmiastowych zdjęć – jego prostoty i specyficznego uroku rysowanego miękkim światłem. Zaproszone przez fotografkę kobiety są przede wszystkim sobą, a wiemy o nich tyle, ile same zechcą pokazać. Istnieją gdzieś obok wizerunków idealnych, wykreowanych przez bezlitosne tempo współczesnej nadprodukcji obrazów i poddanych rygorowi wyśrubowanych kanonów urody. Pochodzą z różnych stron świata, są w różnym wieku, noszą w sobie odmienne doświadczenia. W tym intymnym świecie kobiecego oka odwzajemniają nasze spojrzenie na własnych zasadach.

 

 

Iga Drobisz, rocznik 1991, urodzona w Białymstoku. Debiutowała jako ośmiolatka wystawą rysunków w Galerii Obuch.W dziedzinie fotografii jest samoukiem, przez co może pozwolić sobie na swobodny eksperyment z formą. Korzystając z tej wolności tworzy zdjęcia zupełnie obok trendów i czasów, korzystając z szerokiego spektrum artystycznego wyrazu, jakie oferuje medium fotograficzne. Mieszka w Berlinie i Sztokholmie.

________________________________________________________________________________

 

JANUSZ SZCZUCKI. Perspektywa wielokrotna. Wybór prac z lat 1974-2020

 

czas trwania:  17 października-24 grudnia  2020

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kurator wystawy: Marek Grygiel

 

Zanim odwiedzicie wystawę "Perspektywa wielokrotna", warto zapoznać się ze słowami kuratora ekspozycji Marka Grygiela. 

Wystawa Janusza Szczuckiego pt. „Perspektywa wielokrotna. Wybór prac z lat 1974-2020” jest próbą syntetycznego podsumowania jego wieloletniej działalności w obszarze sztuk wizualnych. Fotografia odegrała w tej twórczości rolę decydującą, ale również wyznaczyła pola zainteresowania poszukiwań artystycznych autora. Jego prace od początku skupiały się na analizowaniu możliwości medium i wpisane były w wiodące nurty ówczesnej sztuki, takie jak konceptualizm czy minimalizm. 

W okresie późniejszym Janusz Szczucki skierował swoje zainteresowania również w stronę społecznych aspektów jakie twórczość artystyczna wywiera na otoczenie. Stąd akcje o charakterze happeningowo-eksperymentalnym in situ np. w Mielniku nad Bugiem w połowie lat osiemdziesiątych. Ostatni okres to koncentracja na projektach wynikających z refleksji nad szybko zmieniająca się rzeczywistością, także w obszarze natury, klimatu czy ekologii.

______________________________________________________________________________________________

DAWID KLEPADŁO. Times new romantic

 

Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
 
czas trwania: 5 września -  11 października 2020

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

koordynatorka wystawy: Kamila Byculewicz

 

Wystawa jednego z najlepszych, polskich fotografów młodego pokolenia - Dawida Klepadło. Fotograf wychował się i studiował w Białymstoku. Aktualnie mieszka w Warszawie.

Dawid Klepadło na co dzień współpracuje z największymi europejskimi tytułami modowymi : Elle, L’Officiel, Marie Claire, Vogue, Harper’s Bazaar czy Fashion Magazine (patron medialny wydarzenia). To właśnie dla nich wykonuje sesje fotograficzne m.in. w Mediolanie, Berlinie, Rzymie, Barcelonie. Oprócz działań dla magazynów modowych, Dawid zajmuje się współpracą z gwiazdami polskiej estrady. Teledysk Ani Karwan do piosenki "Słucham Cię w Radiu Co Tydzień"(14 240 011 wyświetleń na kanale YouTube) czy też okładka płyty „Doda Dorota" są właśnie jego autorstwa.

„Times New Romantic - tak nazywałby się font, którym opisywałbym historie zapisane na obrazkach - pisze Dawid Klepadło. Pozy zatrzymane w pół drogi między sentymentem i melancholią, naiwnością a bezwstydem, wyuzdaniem a powściągliwością - a na końcu - między bezlitosną starością a temperamentem młodości. Wśród zapachu lateksu mieszającego się z kwitnącymi kwiatami. Język literacki zastępuję językiem wizualnym. Moi bohaterowie poddają się tej konwencji, jakby zdawali sobie sprawę, że ta kreacja zatrzymuje nas oboje po dwóch stronach. Jesteśmy tak samo romantyczni, jak i przeklęci przez czas. Tu i teraz. Na chwilę i na zawsze. Wyobraziłem sobie romantyczność wśród ciał, dotyków świateł i w smugach mroku.

_______________________________________________________________________________________________

ŻYWIOŁY / WODA. Wystawa zbiorowa fotografów National Geographic

 

Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
 
czas trwania: 4 lipca-10 sierpnia 2020

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kuratorka wystawy: Joanna Kinowska

 

W 2019 r. Światowa Organizacja Zdrowia opublikowała raport, z którego wynikło, że ponad połowa ludzkości nie ma dostępu do wody pitnej i żyje w skrajnym ubóstwie. Problem ten dotyczy szczególnie terenów: Afryki, Ameryki Południowej i Azji i to właśnie ten ostatni kontynent odwiedził z aparatem Marcin Zaborowski Photography. W kadr złapał emocje: tak wielkie jak ocean, ale ocean bez wody.

Z resztą zobaczcie sami. Przyjdźcie na wystawę fotografów współpracujących z National Geographic Polska. Najlepsze zdjęcia, najlepszych polskich fotografów.
 
Położona na granicy Odra, jest jedną z trzech najdłuższych rzeki Polski. Przez lata stanowiła barierę, chroniła i dawała życie. Dawniej, będąc szlakiem handlowym, łączyła południe z północą. Można powiedzieć, że graniczna Odra, nie ma granic.
 
A tu Odra w obiektywie jednego z fotografów National Geographic Magazine Poland - Mikołaja Nowackiego.
 
"Abstrakcyjne formy lodu na rzece. Jezioro, zatoka, w końcu i morze. A wtedy łodzie i plaże, a z nimi turyści i uchodźcy. Przyroda i człowiek, w nierównej walce. Woda. Jeden z czterech żywiołów. W różnych stanach skupienia, wielkości. Przez jednych pożądana, przez innych przeklinana. I tak od zarania. Woda, która dzieli i łączy. Daje życie i pożywienie, ale potrafi też niszczyć. Jak to żywioł. "/ Joanna Kinowska
_______________________________________________________________________________________________

 

Prolog. ULA ŚLESZYŃSKA I KAMIL ŚLESZYŃSKI

 

Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
 
czas trwania: 13 czerwca-28 czerwca 2020

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

koordynatorka wystawy: Anna Sierko-Szymańska

 

Delikatna i przezroczysta. Wrażliwa na dotyk - skóra noworodka. W fotograficznym zbliżeniu Kamila Sleszynskiego.

Przyszłość to stos pytań ułożonych na górze dni. Niesie ze sobą niepewność i nadzieję. Przyszłość dziecka jest dla matki najważniejszym elementem jej życia. Czy będzie dobra? Kim będzie i jakie będzie jej dziecko? Czy matczyna troska i miłość sprawi, że człowiek, którego wychowa będzie odwzajemniał jej uczucia?
Tyle pytań pozostaje bez szybkiej odpowiedzi.
"Ciąża pojedyncza, żywa. Zarodek, płód, poronienie zagrażające. Fasolka, mały motyl o łaskoczących skrzydłach, dziecko, człowiek. Twoje serce biło tak mocno, że czułam je w pulsujących skroniach."
Takie wspomnienia niesienie historia "Prologu" Uli i Kamila Śleszyńskich, którzy dzielą się nią z nami w postaci wystawy i fotograficznej książki. 
_______________________________________________________________________________________________
 

Kwintesencja. CZESŁAW ZDANOWICZ

 

Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
 
czas trwania: 4 kwietnia - 7 czerwca 2020

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kurator wystawy: Bogusław Florian Skok

 

Zbiór fotografii czesława Zdanowicza przedstawiająca obraz świata, a w nim człowieka. Przestrzeń, w której porusza się autor to wizja obrazu, koloru i technik współczesnej technologii zapisu. tego co można utrwalić za pomocą kamery fotograficznej. Możliwość współdziałania z naturalnymi warynkami światła oraz widzianym kolorem i perspektywą tworzą niepowtarzalne zapisy motywów fotograficznych. Ekspresja koloru odwołująca się do świata emocji jest swoistą estetyką i intrpretacją autorską postrzeganego otoczenia. W pracach monochromatycznych dostrzegamy inny świadomy wizerunek autora. Tu spotykamy czysty, świadomy, symboliczny, wysublimowany i harmonijny efekt zabiegów wizualnych. Fotografia jest idealnym narzędziem do zatrzymywania obrazu w konkretnym czasie, najlepszym narzędziem do zarejestrowania danego momentu i sytuacji. Autor doskonale wykorzystuje ten aspekt sztuki. Stwarza to możliwość przetwarzania obrazu za zgodą wyobraźni autora. Tajemnica osobliwych kadrów nie zakłóca ani przyrody, ani innych ważnych wątków istnienia człowieka. Tajemnica widzenia rzeczywistości jest sprawą osobistą autora. droga obrana przez artystę prowadzi do wyobraźni i przedstawienia go w nowoczesnym i nierozwodnionym świecie fotografii masowej, która zaistniała na początku XXI wieku.

Czesław Zdanowicz pełni funkcję prezesa Białostockiego Towarzystwa Fotograficznego. Należy do Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenia twórców. Posiada tytuł Artist FIAP.

_______________________________________________________________________________________________

Subiektywnie. PIOTR SAWICKI

 

Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
 
czas trwania: 29 lutego - 29 marca 2020

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kuratorka wystawy: Jolanta Szczygieł-Rogowska

 

Piotr Sawicki, nestor białostockiego środowiska fotograficznego, zaprezentuje portrety mieszkańców Białegostoku. Są wśród nich osoby powszechnie znane, związane z elitą kulturalną miasta, m.in. ostatni prezydent na uchodźstwie, Ryszard Kaczorowski, malarz Aleksander Wells, a także anonimowi obywatele. Niektórzy sfotografowani zostali w ich środowisku zawodowym, a inni w prywatnym. Dzięki temu będzie można obserwować realia życia w Białymstoku w czasach PRL-u.

Piotr Sawicki – urodzony w Białymstoku fotograf, syn zasłużonego dla miasta Piotra Sawickiego seniora, twórcy Teatru Lalek w Białymstoku i fotoreportera II Korpusu gen W. Andersa. Pracował jako reporter w Centralnej Agencji Fotograficznej, w miesięczniku „Kontrasty”, a także na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej. Działa jako społecznik: jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików Okręg Północno-Wschodni oraz Białostockiego Towarzystwa Fotograficznego, w ramach tych organizacji współorganizował plenery fotograficzne. Ma na swoim koncie wiele wystaw, a także publikacji albumowych jak np. „Białystok moje miasto”, „Białystok na progu XXI wieku".

____________________________________________________________________________________

Out of season. MICHAŁ HELLER

 

Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
 
czas trwania: 25 stycznia - 23 lutego 2020

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kurator wystawy: Radosław Krupiński

 

Kiedy dwa lata temu Michał Heller rozpoczął pracę nad swoją nową wystawą, świadomie porzucił precyzyjne czynności profesjonalnego fotografa – nie opracowywał scenariusza pracy, nie tworzył szkiców, nie rozrysowywał planów zdjęć. Rzucił się w wir żywiołu fotoreportera i pozwolił oddać się swojej intuicji. Na początku 2018 roku uzbrojony w aparat z jedną lampą błyskową wyruszył w zimowy plener. Niczym myśliwy wiedziony nieomylnym instynktem wynajdował opuszczone przez ludzi miejsca, które były letnimi kurortami i odkrywał je na nowo. Ta podróż zaowocowała zestawem wielkoformatowych prac zatytułowanych „Out of season” (Poza sezonem).

Michał Heller jest na co dzień fotografem teatralnym, a także komercyjnym fotografem reklamowym, który głównie fotografuje ludzi oraz miejsca zaludnione. Tym razem otworzył się na świat ich nieobecności, świat pustki i ciszy, świat śniegu i lodu, chłodu zimowych plaż, w ich mroczny czas, tuż po zachodzie słońca. I do takiego świata zapraszają nas jego fotografie. Jednak nie tylko po to, by znaleźć w nich zimowe opowieści o resztkach przeszłych dni czy wspomnień minionego lata, lecz także po to, by w przedziwny sposób spróbować również opowiedzieć coś o nas samych.

______________________________________________________________________________________________

Kółko Krzyżyk. MACIEJ GIEDROJĆ JURAHA

Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
 
czas trwania: 14 grudnia 2019 - 19 stycznia 2020

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

koordynator wystawy: Arkadiusz Puchalski

 

Kółko i krzyżyk to najstarsza gra na świecie. Reguły są bardzo proste, stawką jest pasja, efektem twórczość. Do wyboru mamy „o" albo „x". Nikt nie przegrywa! Można wygrać lub zremisować. „Kółko i krzyżyk" – właśnie w taką starą zabawę grają bohaterowie portretów artysty. Czy poznamy odpowiedź na pytanie, jak się gra?

Maciej Giedrojć Juraha – Białostoczanin, fotografuje od 20 lat, łączy swoją pasję z pracą. Ulubione przestrzenie twórcze to portret, taniec i architektura oraz fotografia koncepcyjna.

_______________________________________________________________________________________________

"Wigry nasze Wigry". KRZYSZTOF GIERAŁTOWSKI

Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
 
czas trwania: 9 listopada - 8 grudnia 2019

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kurator wystawy: Krzysztof Gierałtowski

 

Suwalszczyzna, ziemia gdzie z Podlasia na stanowisko bakałarzewskiego organisty przywędrował w 1904 dziadek Kazimierz, stała się dla mojej rodziny prawdziwą małą ojczyzną.

Wystawa składa się z 53 czarno-białych zdjęć, 20 panoramicznych w formacie 33x71cm i 33 w formacie 33,5x46cm. Powstały one w latach 1978/1979 na obszarze dzisiejszego Wigierskiego Parku Narodowego. Fotografie pokazują różne stany jeziora, pagórkowaty pejzaż ukształtowany przez lodowiec i ludzi, którzy tam wówczas mieszkali.

(...) Kiedy po latach patrzę na historyczne dziś zdjęcia, które wpisują się w modny dziś trend archeologii fotografii, widzę ich naiwność, która ostro kontrastuje z moim opartym na międzynarodowym doświadczeniu tworzeniu portretów, ale stanowi to być może o ich wartości.

Widzę jednocześnie, że fotografie te są bliskie idei »Fotografii ojczystej« Jana Bułhaka, której 60. rocznicę powstania będziemy obchodzić w 2018. /Krzysztof Gierałtowski/

Krzysztof Gierałtowski

_______________________________________________________________________________________________

Cytaty z jednej rzeczywistości. ANDRZEJ JERZY LECH

 

„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
Białystok INTERPHOTO 2019
 
czas trwania: 27 września - 3 listopada 2019

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

aranżacja wystawy: Andrzej Jerzy Lech

 

 

Jersey City, New Jersey. Czwartek, 15 czerwca 2000 roku

Drogi Roberto,

Właśnie przed chwilą zapaliłem Buddzie trociczka. W pracowni unosi się zapach mojej chałupy w Starym Gierałtowie. Dzisiaj jest tu wielka mgła. Otwieram okno i widzę Mały Staw. Gdzieś zapodział mi się Empire State Building. Nie widać też Hudson River, przez którą przepływam promem dwa razy dziennie. Karkonosze, „Samotnia” i pokój numer siedemnaście. Dobry papieros i na stole obok łóżka zbyt mocna herbata. Nowe zdjęcia... Wcześniej w poklejonym plastrem radiu, w którym od czasu do czasu „zwiewają” fale, histerycznie nostalgiczne Yesterday. Moja fotografia. Pokój z widokiem na Mały Staw. Czy powinienem? Okno z dużymi uszami. I ten śmieszny haczyk pod staroświecką zasłoną z frędzelkami. Ależ to ładnie się wszystko ułożyło. Jedni mówią „fotograficzne widzenie”. Ale są to bzdury oczywiście. A ja tylko pomyślałem o nadchodzącej podroży, o uczuciu jakiejś pustki, oderwania. Idę tak jak chciałeś. Cinema Paradiso… 

– Twój Andrzej

Andrzej Jerzy Lech – urodził się Wrocławiu (Polska). Od ponad 30 lat pracuje i mieszka w rejonie Zatoki Nowojorskiej. Jest fotografem podróżującym, pracującym wyłącznie w czarno-białej technice klasycznej. Wystawiał swoje zdjęcia na arenie międzynarodowej, w tym na Fotokinie w Kolonii, na PhotoPlus Exhibition w Nowym Jorku, na FotoFest Houston, w Teksasie; na IV Międzynarodowym Biennale Sztuki Nowoczesnej we Florencji - za swoją prezentację otrzymał Medal Medici. W 2005 roku otrzymał nagrodę Jersey City Landmarks Conservancy the J. Owen Grundy History Award. Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych, galeriach i muzeach, takich jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Łodzi, Muzeum Narodowe we Wrocławiu czy w kolekcji Icon Pictures Collection and the Pfizer Collection of Art on Paper w Nowym Yorku.

_______________________________________________________________________________________________

Rzecz ujmując. Katarzyna Zabłocka

 

„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
czas trwania: 7-22 września 2019

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

koordynatorka wystawy: Martyna Štěpán-Dworakowska

 

„Rzecz ujmując” jest próbą „ujęcia rzeczywistości”, jej fragmentów, z różnymi zdarzeniami, refleksjami  i stanami. Niezauważone, pomijane lub przeoczone w oglądzie i odbiorze rzeczywistości dnia codziennego gesty, relacje i sytuacje umykają bezpowrotnie. Problematyka prac dotyczy otaczającej nas rzeczywistości, pamięci i emocji. Kondycji

i uważności w przeżywaniu codzienności.

„Rzecz ujmując” odnosi się także do formalnego zabiegu ujmowania rzeczy czyli sytuacji, w której symbole, skróty, odjęcie, brak, eliminacja tworzą nową jakość. Owe „ujęcie” staje się być precyzyjniejsze, dokładniejsze i pełniejsze w późniejszym odczytywaniu realizacji przez swą „ażurowość”. Jest to też próba zdefiniowania poprzez „rejestr” uważności przeżywania, refleksji im towarzyszących oraz pełni ważną rolę w  ocalaniu „mojej pamięci codzienności”.

Zapis został poddany różnego rodzaju zabiegom i ingerencjom. Projekt inspirowany jest lekturą pt. „Przygody plastyczne fotografii” Urszuli Czartoryskiej. 

„W swoich pracach, bez względu na medium, staram się być skupiona na człowieku. Odkrywanie emocji, zachowań i relacji jest dla mnie bardzo istotne. Działania dokamerowe i inscenizacje są pretekstem do opowieści o uchwytnej części istoty człowieczeństwa. Realizacje są lustrem mojej samoświadomości, będącej w ciągłym procesie, poszukującej odpowiedzi i stawiającej coraz to nowe pytania. Często pracuję cyklami zestawów fotograficznych i dyptykami, wynika to z pewnego niedosytu i głodu, a może pewnych ograniczeń i niezadowolenia. Potrafię wpadać w szczery zachwyt, obserwując ludzi i sytuacje, bądź tworzyć je na potrzeby wzbudzania zachwytu u innych. Jest we mnie ciągła potrzeba kreacji i jeśli nawet nie dochodzi do powstania pracy, to już sam koncept mnie zadowala. Człowiek, sacrum i fenomen przyrody, to główne tematy moich realizacji. Równie ważny jak proces rejestru jest moment weryfikacji, edycji, montażu. Zdarza mi się uciekać do gestów malarskich w fotografii na etapie edycji. Studiuję materię rejestru i staram się ją czynić poprzez edycję i zabiegi plastyczne uległym materiałem do wyrażania wyobrażeń o świecie, próbując poszerzyć granice fotografii i rzeczywistości w celu rzeczy ujęcia”. [KZ]

Katarzyna Zabłocka – absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu / Wydział Sztuk Pięknych / Specjalizacja Plastyka Intermedialna. Nauczyciel w macierzystej placówce Liceum Plastycznym im. A. Grottgera w Supraślu / prowadzi autorską Pracownię Realizacji Intermedialnych. Współpracuje z Filmoteką Narodową – Instytut Audiowizualny jako Lider i Trener Programu Filmoteka Szkolna. Autorka wystaw indywidualnych i zbiorowych. Realizuje projekty z zakresu sztuk wizualnych oraz warsztaty z zakresu edukacji kulturalnej dzieci, młodzieży i dorosłych. Stypendystka Prezydenta Miasta Białegostoku i Marszałka Województwa Podlaskiego. Laureatka: Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej 2015, Nagrody indywidualnej Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie 2015 oraz Wyróżnienia „Za naprawianie świata” im. Ireny Sendlerowej 2015.

Wystawa realizowana jest w ramach Stypendium Prezydenta Miasta Białegostoku

_____________________________________________________________________________________________

Spotkania Fotograficzne - Bialystok 2018

 

„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
czas trwania: 27 lipca-1 września 2019

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kurator wystawy: Bogusław Florian Skok

 

Prezentacja prac trzeciej edycji pleneru fotograficznego realizowanego wspólnie przez Galerię im. Sleńdzińskich oraz Okręg Północno-Wschodni Związku Polskich Artystów Fotografików. Spotkanie odbyło się między 2 a 5 września 2018 r.

______________________________________________________________________________________________

WYJEDŹ ZOSTAŃ. Wystawa Rafała Siderskiego

 

„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
czas trwania: 5-21 lipca 2019

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

koordynator wystawy: Arkadiusz Puchalski

 

 

„Wyjedź Zostań” to osobisty materiał Rafała Siderskiego. Składa się na niego ponad 100 zdjęć, w których artysta podejmuje próbę poznania przedwcześnie zmarłego ojca. Wykorzystuje do tego dokumenty archiwalne, fotografie przedmiotów oraz portrety osób, które znały jego ojca. Autor zadaje uniwersalne pytania o tęsknotę, stratę i pamięć. W Galerii im. Sleńdzińskich oprócz premiery książki będzie też miała miejsce wystawa pod tym samym tytułem. 
 
 
„30 sierpnia 1992 roku wracaliśmy z niedzieli nad wodą. Ktoś z domowników otwierał właśnie drzwi, gdy usłyszałem dzwonek telefonu. Pobiegłem odebrać. Myślałem, że dzwoni Tata ze Stanów. Zamiast Taty usłyszałem kobiecy głos proszący kogoś dorosłego. Miałem 8 lat, a pani po drugiej stronie linii przekazała nam wiadomość, że mój Tata nie żyje. Wyjechał do Ameryki kilka lat wcześniej i znałem go tylko z kilku zdjęć i głosu w słuchawce.
Teraz, prawie trzydzieści lat później, zdałem sobie sprawę, że nie wiem, kim był mój Tata. Staram się go poznać, a moi bliscy – matka, brat, babcia i wujek – mi w tym pomagają. Pokazują mi pamiątki po ojcu i oglądając stare zdjęcia opowiadają historie z nim związane. Pozwalają mi fotografować się w miejscach, w których przeżyli z moim ojcem ważne chwile. Mimo że starania te skazane są na porażkę, to i tak je podejmuję.” [Rafał Siderski]
 
„Wyjedź Zostań” to opowieść o stracie, tęsknocie, emigracji i pamięci. Na ponad 100 zdjęciach autor w eklektyczny sposób opowiada o swoim nieznanym ojcu. Przedstawia go z perspektywy bliskich osób, które miały okazję go poznać. Zadaje pytania, na które wie, że nie uzyska odpowiedzi. Jak sam mówi w wywiadzie będącym integralną częścią wystawy, „ociera się tylko” o wyobrażenie tego, kim był jego ojciec. 
 
Wystawa jest wydarzeniem towarzyszącym promocji książki pod tym samym tytułem, wydanej przez Galerię im. Sleńdzińskich. Mała, intymna i skrupulatnie zaprojektowana, pozwala jeszcze pełniej zanurzyć się w tej osobistej historii. Wydrukowana została tylko w 500 egzemplarzach, z czego 400 przeznaczone jest do sprzedaży (150 w wersji polskiej, 250 w wersji angielskiej). Każdy tom numerowany jest przez autora, co pozwala traktować każdy egzemplarz jako niepowtarzalny obiekt artystyczny.
 
 
Rafał Siderski – fotograf ur. w 1984 r. w Białymstoku, od dekady związany zawodowo z Warszawą. Jak sam mówi, zajmuje się przede wszystkim opowiadaniem prawdziwych historii za pomocą zdjęć. Student studiów doktoranckich na Uniwersytecie Śląskim w Opavie w Republice Czeskiej. Wykładowca fotografii w Akademii Fotografii w Warszawie.

________________________________________________________________________________________________

ROWER POD LASKI. Wystawa rowerów Adama Zdanowicza

 

„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
czas trwania: 15 czerwca -  14 lipca 2019

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

koordynatorka wystawy: Kamila Byculewicz

 

Czy w futurystycznym rowerze da się przemycić wycinanki podlaskie? Czy rower elektryczny może mieć wzory z drewnianych chat? Czy można zrobić rower z podlaskiej wody? Rowery, które powstają w pracowni artystycznej Adama Zdanowicza, mają jedną wspólną cechę: nie znają ograniczeń. Autorska wystawa „Rower Pod Laski” redefiniuje przynależność roweru do przestrzeni miejskiej i genezę jego powstania. Ideą przewodnią nie jest tu komunikacja, z którą jednoślad się kojarzy, ale ekspresja. Podczas wystawy zaprezentowane zostaną m.in. rowery, które powstały w ramach stypendiów Prezydenta Miasta Białegostoku i Marszałka Województwa Podlaskiego.

Adam Zdanowicz – urodzony w Białymstoku (1989), twórca marki Mad Bicycles. Laureat tegorocznej nagrody Podlaska Marka Roku, oraz zdobywca głównej nagrody na międzynarodowej wystawie rowerów customowych w Las Vegas.

_______________________________________________________________________________________________

ANDRZEJ GÓRSKI. Transport dóbr i obrazów

 

„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
czas trwania: 11 maja -  30 czerwca 2019

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kuratorka wystawy: Joanna Kinowska

 

 

Zapraszamy do wizualnej podróży w czasie. Przenosimy się do drugiej połowy XIX wieku. Żaglowce, balony, czasy powstania styczniowego. Niezmienna przyroda. Wątki związane z religią, kapliczki, obrządki. Ludzie ze zdjęć spoglądają na nas przenikliwie. Jest coś uniwersalnego i ponadczasowego w tych obrazach. Pozwalają się zgubić w czasie. Zacieki, zatarcia i drobne niedoskonałości sugerują, że patrzymy na stare zdjęcia.
 
Andrzej Górski od ośmiu lat eksperymentuje w mokrym kolodionie, XIX-wiecznej technice fotografii. Precyzyjnie dobiera tematy tak, by pasowały wiekiem do techniki. Przeniesienie w czasie staje się tym samym wręcz namacalne. Pojawiają się w kadrach rekonstruktorzy działań powstania styczniowego, czy też odpowiednio ubrani pracownicy muzeum morskiego. Przyroda zawsze pozostaje niezmienna. Resztę wrażenia dopełnić musi wyobraźnia widza. 
Wystawie towarzyszy książka fotograficzna, w której znalazło się ponad 50 prac oraz wywiad z autorem na temat używania techniki kolodionowej współcześnie.

_______________________________________________________________________________________________

TU I TAM. Fotografie Jerzego Chaberka


„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
czas trwania: 9 marca -  5 maja 2019

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

koordynatorka wystawy: Anna Sierko-Szymańska

 

Wystawa Jerzego Chaberka przedstawia specyficzną przestrzeń. Zdjęcia artysty to spotkanie duchowości z materią, szczególna forma zapisu jego własnych przeżyć i doświadczeń. Złożone historie zostały tu sprowadzone do najprostszych symboli, a formy geometryczne oraz światło i ciemność nabrały głębokiego znaczenia. Większość prezentowanych fotografii powstała w tradycyjnej ciemni fotograficznej. Zdjęcia Jerzego Chaberka prezentowane na wystawie „Tu i Tam" są szczególne, zarówno ze względu na treść, jak i sposób obrazowania. Artysta znalazł indywidualne środki  wyrazu do przedstawienia niewyrażalnego – spotkania duchowości z materią, zapisu własnych przeżyć i doświadczeń. Do stworzenia zdjęć zastosował niezwykle wyrafinowane tonacje kolorystyczne. W procesie tworzenia wykorzystał pseudosolaryzację, montaż pozytywowy, rysowanie negatywu, wielokrotne kopiowanie i wiele innych starych technik związanych z fotografią analogową. Równie często używa też kamer otworkowych, które sam wykonuje.

Jerzy Chaberek – członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Ukończył Studium Fotograficzne w Katowicach. Mieszka w Łomży. Uprawia różne gatunki fotografii – od czystej formy krajobrazu, po fotografię inscenizowaną i kreacyjną. Fascynuje go fotografia analogowa. Laureat kilkudziesięciu konkursów fotografii artystycznej i przyrodniczej, m.in. główna nagroda Konfrontacji Polskiej Fotografii Artystycznej w Gorzowie Wielkopolskim oraz Grand Prix i medal im. Włodzimierza Puchalskiego. Publikował swoje prace m.in. na łamach „Fotografii”, „Exitu”, „Foto”, ”Formatu”, prezentował  na kilkudziesięciu wystawach zbiorowych i indywidualnych, m.in. „Foto - Medium - Art”, „2 πr2”, czy w Starej Galerii ZPAF.

_______________________________________________________________________________________________

MIJAM. Fotografie Mai Zińczuk


„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
czas trwania: 19 stycznia -  3 marca 2019

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kurator wystawy: Martyna Štěpán-Dworakowska

 

 

Prezentacja poszukiwań artystki młodego pokolenia debiutującej w roli fotografki. Pierwsza indywidualna wystawa zawierająca prace, które powstały na przestrzeni kilku lat. Obrazy zarejestrowane spontanicznie: pod wpływem impulsu, zauroczenia światłem lub obiektem, jak i bardzo przemyślane – aranżowane,  poprzedzone doborem kostiumów, wyszukiwaniem odpowiedniego pleneru. „Zamknięte w kadrze” wizerunki miejsc i ludziPrezentacja poszukiwań artystki młodego pokolenia debiutującej w roli fotografki. Pierwsza indywidualna wystawa zawierająca prace, które powstały na przestrzeni kilku lat. Obrazy zarejestrowane spontanicznie: pod wpływem impulsu, zauroczenia światłem lub obiektem, jak i bardzo przemyślane – aranżowane,  poprzedzone doborem kostiumów, wyszukiwaniem odpowiedniego pleneru. „Zamknięte w kadrze” wizerunki miejsc i ludzi.
 
Maja Zińczuk urodziła się w Białymstoku w 1985 roku. Pasję do tworzenia obrazu rozwijała w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi, gdzie ukończyła Wydział Operatorski. Ma na swoim koncie publikacje w Photo Vogue Italy oraz Art & Commerce (Photo Vogue Collection). W swojej fotografii często sięga po motywy filmowe, w których widać wpływ surrealizmu i oniryzmu. Na jej portretach zostały uchwycone twarze modelek, nieco odrealnione, niekiedy melancholijne i nieokreślone. „Malarskość”  prac osiąga dzięki miłości do klasycznej fotografii analogowej oraz specjalnej metodzie postprodukcji. Dzięki naturalnemu oświetleniu filmowe kadry nabierają specyficznej atmosfery, i to właśnie na operowaniu światłem artystka skupia największą uwagę. Na wystawie obejrzymy jej portrety oraz pejzaże.

_______________________________________________________________________________________________

STĄPANIE. Wystawa fotografii Marzanny Morozewicz


„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
czas trwania: 15 grudnia 2018 - 13 stycznia 2019

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kurator wystawy: Martyna Štěpán-Dworakowska

 

Projekt artystyczny o charakterze autobiograficznym, zrealizowany w 2018 roku w Białymstoku, w kilku miejscowościach na Podlasiu oraz na Lagunie Weneckiej. Jego istotą jest „pokazanie” wybranych miejsc jako obrazów tworzonych poprzez pryzmat doświadczenia indywidualnego: emocjonalnego i sensualnego jednocześnie, przez intymny „filtr” biograficzny, wpisujący się we współczesne narracje artystyczne sztuki kobiet. Zrealizowane w ramach stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku.

Marzanna Morozewicz – urodzona 21 kwietnia 1965 r. w Białymstoku. Zajmuje się twórczością artystyczną w zakresie malarstwa (obrazy, obiekty malarskie), tkaniny, rysunku i fotografii. W latach 1984–1989 studiowała w Instytucie Wychowania Artystycznego na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W 1998 r. obroniła doktorat, a w 2007 habilitację na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Obecnie pracuje na stanowisku profesora w Zakładzie Edukacji Wizualnej Międzywydziałowego Instytutu Kulturoznawstwa i Sztuki na Uniwersytecie w Białymstoku. W swojej twórczości podkreśla motywy autobiograficzne, wątki odnoszące się do własnej cielesności, wskazuje na znaczenie płci w sztuce: opiera się na kategorii kobiecości jako doświadczenia wewnętrznego. Istotę tego doświadczenia stanowią emocje, intymny świat wewnętrzny, a także świat zewnętrzny, który odbierany jest sensualnie.

Autorska strona artystki:www.mamo.art.pl

_______________________________________________________________________________________________

Perfekcja i światło. Fotografie Czesława Olszewskiego


„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
czas trwania: 27 października - 9 grudnia 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kurator wystawy: Sebastian Wicher

 

Na wystawie zaprezentowane zostaną stare zdjęcia Warszawy i okolic, których autorem jest Czesław Olszewski (1894–1969), jeden z największych perfekcjonistów w historii polskiej fotografii. Prace pochodzą z rodzinnych zbiorów. Ich głównym tematem są dwie największe pasje artysty: architektura i pejzaż.

Czesław Olszewski(1894–1969) urodził się w Grójcu, porzucił studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej, by oddać się fotografii. Największy rozkwit kariery fotograficznej Olszewskiego przypada na okres międzywojenny. Zawodowo związany z Warszawą. Odniósł duży sukces w fotograficznej dokumentacji architektury. Stawiany obok Henryka Poddębskiego jako główny fotograf stolicy. Jego prace pojawiały się od początku lat 30. w docenianych tytułach: „Arkady” oraz „Architektura i Budownictwo”. Środowisko fotograficzne wysoko ceniło warsztat Olszewskiego, czego odzwierciedleniem było reprodukowanie jego zdjęć do katalogów i czasopism. Współpracował z Muzeum Narodowym przy wystawie „Warszawa Wczoraj, Dziś i Jutro”, jednej z najważniejszych ekspozycji okresu międzywojennego.

______________________________________________________________________________________________

Spotkania Fotograficzne – Sokole 2017


„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
czas trwania: 1 września - 21 paździrnika 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kurator: Bogusław Florian Skok

 

Prezentowane prace powstały w czasie drugiej edycji „Spotkań Fotograficznych”. Tym razem plener odbył się we wsi Sokole położonej w gminie Michałowo na skraju Puszczy Knyszyńskiej, w obszarze „Natura 2000”. Jest to miejsce szczególne, ponieważ tam ma początek Szlak Wzgórz Świętojańskich wiodący przez Park Krajobrazowy Puszczy Knyszyńskiej. Impreza została zorganizowana przez Galerię im. Sleńdzińskich w Białymstoku, Gminny Ośrodek Kultury w Michałowie oraz Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Północno-Wschodni. Celem pleneru było spopularyzowanie walorów estetycznych terenu oraz przedstawienie aktualnych problemów ludzi funkcjonujących na tym terenie. Dziewięciu fotografików skupiało się na fotografii krajobrazowej, eksperymentalnej oraz reporterskiej. Niesprzyjające warunki świetlne oraz pogodowe nie przeszkodziły w powstaniu wystawy prezentującej różne techniki fotograficzne.

Fotograficy: Marek „Mak” Gołowacz (Blanki koło Lidzbarka Warmińskiego), Andrzej Górski (Białystok), Jarek Łukaszewicz (Kielce), Jakub Ostałowski (Warszawa), Anna Sierko-Szymańska (Białystok), Bogusław Florian Skok (Białystok), Andrzej Stachurski (Olsztyn), Mieczysław Wieliczka (Olsztyn), Anna Worowska (Białystok)

_______________________________________________________________________________________________

Antoni Anatol Węcławski (1891-1985)

Między fotografią zawodową a artystyczną

 


„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
czas trwania: 7 lipca - 26 sierpnia 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kuratorka: Magdalena Durda-Dmitruk

 

Wystawa wybitnego polskiego fotografa międzywojnia urodzonego w Białymstoku, Antoniego Anatola Węcławskiego, stanowi przekrojowy pokaz jego twórczości. Prezentowanych jest ponad 70 zdjęć tego wybitnego piktorialisty, estety, nokturnisty, charyzmatycznego pedagoga i kolekcjonera.

Wystawa fotografii Antoniego Anatola Węcławskiego (1891-1985) to przypomnienie twórczości wybitnego, aczkolwiek funkcjonującego na uboczu polskiego i warszawskiego środowiska fotograficznego XX wieku, fotografa. Zaprezentujemy ponad 70 prac głównie z okresu międzywojennego. Od zdjęć ukazujących jego zainteresowania fotografią zawodową – z początków twórczości (1926 r.), kiedy to w Druskienikach prowadził sezonowy zakład fotograficzny i miał okazję fotografować m.in. marszałka Józefa Piłsudskiego, poprzez motywy charakterystyczne dla polskich piktorialistów, utrzymane w duchu romantyzmu oraz „fotografii ojczystej”, po najbardziej znane „vintage prints”. Są to prace niejednokrotnie nagradzane w konkursach fotografii artystycznej, pokazujące wielki szacunek autora dla artystycznej tradycji i klasycznego piękna (np. „Kamienne schodki czy Droga na Wiśle w nocy”).

Wystawa odsłania wielowymiarowy obraz wyróżniającego się piktorialisty, nokturnisty, estety, wirtuoza techniki bromowej i entuzjasty technik szlachetnych, kolekcjonera zdjęć i wyszukanego sprzętu fotograficznego, charyzmatycznego pedagoga, megalomana, indywidualisty. Autora posługującego się bardzo szerokim repertuarem motywów jak: portrety, akty, martwe natury, sceny rodzajowe, folklorystyczne, etnograficzne, marynistyczne, pejzaże miejskie, nokturny. Twórcy przywiązanego do tradycji, ale też momentami na wskroś nowoczesnego, ulegającego wpływom konstruktywizmu. Wystawie towarzyszy publikacja/monografia artysty zawierająca materiały pochodzące głównie z unikatowej rodzinnej kolekcji, wzbogaconego o tematyczne, polskie i zagraniczne publikacje.

______________________________________________________________________________________________

Adam Tuchliński "I Love You All the Time"

 


„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
czas trwania: 12 maja - 1 lipca 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kuratorka: Joanna Kinowska

 

„I Love You All the Time” to wybór najciekawszych portretów, które Adam Tuchliński wykonał przez ostatnie sześć lat. Same twarze, bez tekstów, wypowiedzi. Widz/czytelnik ma przed sobą portrety – osoby. Większość patrzy prosto na nas. Są tacy jak my. Jak w tej piosence: „patrzysz i wszystko co widzisz, to inny gość. Kocham cię cały czas”. (You’re looking and all you see is another guy (…) I love you all the time). Tacy jak my. Tak jak my, kochający i chcący być kochanymi.

Portrety najczęściej ukazywały się w prasie obok słów wypowiadanych przez bohaterów zdjęć.

„Spójrz mi w oczy” to słowa, od których zaczyna się sesja fotograficzna. Spójrz mi w oczy. Trochę, żeby przełamać lody. Żeby się poznać. Zobacz kim jestem. Popatrz dokąd dotarłem. O co walczę. Co osiągnąłem.

Każda sesja to spotkanie. Dwie osoby patrzą na siebie. Jedna „pozuje”. Daje z siebie wszystko. Musi zaufać. Druga osoba – fotograf – uważnie obserwuje. Poznaje i utrwala to, co zostaje dla niego odkryte.

http://www.adamtuchlinski.pl

Wystawy indywidulane
2008 - Parlament Europejski, Sztrasburg, Francja
2007 - Galeria Opera; Ostrawa, Czechy
2007 - Galeria Obok ZPAF; Warszawa, Polska
2006 - Galeria Jubileuszowa Pałacu Kultury i Nauki; Warszawa, Polska
Wystawy grupowe
2011 - Centrum Łowicka; Warszawa Polska
2009 - Galeria Ateneu; Warszawa, Polska
2008 - MKUH, Uherské Hradiště, Czechy
2007 - Centrum Kongresowe Narodowego Banku Czeskiego; Praga, Czechy
2007 - Willa Decjusza; Kraków, Polska
2006 - Dom Umeni; Opava, Czechy
2006 - Galeria Fama; Białystok, Polska
2006 - Photokina; Kolonia, Niemcy
2004 - Galeria Arsenał ; Białystok, Polska
2004 - Galeria Domu Pracy Twórczej; Wigry, Polska
Nagrody
2013 - Narew Ludzie Przyroda Kultura  pierwsza nagroda
2010 - Grand Press Photo – druga nagroda za reportaż w kategorii “Ludzie”
2010 - BZWBK Press Photo – trzecia nagroda za zdjęcie pojedyncze w kategorii “Wydarzenia”
Informacje osobiste
Fotograf, portrecista, dokumentalista. Pracuje na zlecenia takich magazynów jak Newsweek Polska, Forbes. 
 
_____________________________________________________________________________________________

 

Bartek Warzecha. Pierwsza generalna

 


„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
czas trwania: 10 marca - 6 maja 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kuratorka: Martyna Štěpán-Dworakowska

 

 

„Świat, a razem z nim wszystkie próby opowiadania o nim i pokazywaniago, wymaga od nas komunikowania i odczytywania pewnych kodów, które pozwalają nam zrozumieć jego zawiłości. Bartek Warzecha jest precyzyjnym reżyserem i scenografem; konstruując obrazy stawia nas, jako odbiorców, w roli teatralnego widza stojącego przed szeregiem jednoaktowych sztuk, których początków i końców możemy się jedynie domyślać. Teatr kompresuje się do ułamków sekundy, które jednak wystarczą, żeby ułożyć z tych kawałków całą historię”. (Paweł Starzec)

Bartek Warzecha, fotograf pochodzący z Białegostoku, znany z działalności dokumentującej spektakle teatralne, odkrywa przed nami swoją twórczość autorską. Prezentowane na wystawie zdjęcia powstały w różnych miejscach i warunkach, a ich założeniem było zatrzymanie w kadrze intuicyjnie wybranych obrazów. Ujawniają one wrażliwy i wnikliwy sposób obserwowania codzienności, niepozbawiony też dystansu i humoru, co wpływa na niepowtarzalny styl artysty.

 

Bartek Warzecha (ur. 1984) – jeden z najbardziej znanych polskich fotografów specjalizujących się w tematyce teatralnej. Autor sesji portretowych oraz zdjęć do plakatów teatralnych, sfotografował blisko 300 spektakli. W 2017 roku został laureatem ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Teatralnej, którego wcześniej był dwukrotnym finalistą. Jest autorem projektu dokumentującego kulisy Festiwalu „Metamorfozy Lalek”. W 2016 roku w Baku, w Azerbejdżanie w ramach Festiwalu Młodej Polskiej Fotografii odbyła się wystawa jego zdjęć́ z cyklu „Monumentalne”, za który otrzymał nagrodę Klubu Twórców Reklamy (KTR). Jest laureatem konkursu dla debiutujących fotografów DEBUTS 2014, organizowanego przez „doc! Photo Magazine”.

______________________________________________________________________________________________

 

Zofia Chomętowska. Drobiazgi

 


„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
czas trwania: 20 stycznia-4 marca 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kurator: Maciej Turczyniak

 

 

Archiwum Zofii Chomętowskiej, jednej z ważniejszych fotografek dwudziestolecia międzywojennego, od 2010 roku znajduje się w opracowaniu Fundacji Archeologia Fotografii. W ogromnym zbiorze liczącym blisko 6500 klatek negatywów i 4500 pozytywów – zachowały się tylko nieliczne odbitki o charakterze wystawowym. Ekspozycja „Drobiazgi” prezentuje wybór kilkudziesięciu z nich. Fotografie z lat 1928-1933 pokazują rodzinny majątek artystki w Porochońsku. W zbiorze znalazły się też liczne zdjęcia krajobrazowe w estetyce piktorialnej, wykonane małoobrazkową Leicą, oraz fotografie dokumentujące życie okolicznych mieszkańców.

Prezentacji towarzyszy pokaz filmu „Ja kinuję”. To unikatowy materiał gromadzący fragmenty filmów Chomętowskiej z końca lat 20., odsłaniający prywatne życie artystki, jej rodziny i przyjaciół. Komentarz do filmu napisał Mikołaj Łoziński, tekst przeczytała Julia Staniszewska.

 

Zofia Chomętowska  (1902, Porochońsk – 1991, Buenos Aires) – jedna z najważniejszych fotografek dwudziestolecia międzywojennego. Córka Bronisławy z Buchowieckich i Feliksa Druckiego-Lubeckiego, Urodziła się i spędziła młodość na Polesiu, w okolicach Pińska. Debiutowała na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu w 1929 r. We wrześniu 1931 dostała nagrodę w konkursie Kodaka, która rozpoczęła serię publikacji jej zdjęć w czasopismach specjalistycznych i uczestnictwo w wystawach. W Warszawie zamieszkała na stałe w połowie lat 30. W 1937 r. otworzyła własne studio fotografii reklamowej. W 1936 r. wygrała konkurs na stanowisko fotografa w Ministerstwie Komunikacji, zyskując uznanie w elitarnym środowisku fotograficznym (udział w wystawach zbiorowych i indywidualnych, członkostwo w Fotoklubie Polskim i Polskim Towarzystwie Fotograficznym). W czasie wojny mieszkała w Warszawie, razem z przyrodnią siostrą prowadziła antykwariat „Krynolina”. Po wojnie dokumentowała zniszczenia stolicy i powracających do miasta ludzi. Szeroki wybór zdjęć, wykonanych w części na zlecenie Biura Odbudowy Stolicy, został pokazany na wystawie Warszawa Oskarża! W 1946 roku wyemigrowała z Polski. Przez rok mieszkała we Francji i Włoszech. W 1948 r. wyjechała do Argentyny. Ocalone archiwum jej zdjęć w 2010 roku zostało sprowadzone do Warszawy, wysiłkiem Fundacji Archeologia Fotografii, która zajmuje się jego udostępnianiem i opracowaniem.

______________________________________________________________________________________________

 

Białowieskie Spotkania Fotograficzne - Białowieża 2016

 


„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
czas trwania: 18 listopada 2017-14 stycznia  2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kurator: Bogusława Fliorian Skok

 

Białowieża i obszar Puszczy Białowieskiej stały się miejscem spotkania artystów fotografików różniących się w sposobie patrzenia na świat i zwracania uwagi widza na jego wycinki. Różnice te widoczne są przede wszystkim w sposobie wyboru podjętych tematów od – pejzażu przez portret do reportażu.

W plenerze udział wzięli:

Jerzy Chaberek

Elżbieta Dworak

Ryszard Karczmarski

Jakub Ostałowski

Anna Sierko-Szymańska

Andrzej Stachurski

Mieczysław Wieliczko

Mariusz Wideryński

Anna Worowska

Bogusław Florian Skok (komisarz pleneru)

____________________________________________________________________________________

 

Sentymentalnie. Wystawa Litewskiego Stowarzyszenia Fotografii Analogowej


„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
 

czas trwania: 14 października-12 listopada  2017

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kurator: Andrei Antonau

koordynator: Arkadiusz Puchalski

 

Litewskie Stowarzyszenie Fotografii Analogowej zostało założone w 2014 r. Zrzesza fotografów wykorzystujących w twórczości tradycyjne technologie fotograficzne. Artyści stawiają sobie za cel promowanie tradycyjnych metod i praktyk uzyskiwania obrazu fotograficznego oraz popularyzację twórczości członków Stowarzyszenia.

 

Litewskie Stowarzyszenie Fotografii Analogowej (Lietuvos analoginės fotografijos asociacija LAFA) – to organizacja zrzeszająca społeczność twórców fotografii analogowej, dążąca do popularyzacji różnych form i rodzajów alternatywnej fotografii nie cyfrowej, korzystania z druku materialnego.

Jednym z ważniejszych celów LAFA jest założenie forum idei i dyskusji, fizycznej oraz wirtualnej bazy danych o fotografii alternatywnej i jej entuzjastach. LAFA inicjuje wystawy, imprezy fotograficzne, warsztaty twórcze, lekcje i wykłady, poświęcone różnym starym technologiom fotograficznym oraz ich popularyzacji.
Na chwilę obecną do stowarzyszenia należy ponad 30 członków z całej Litwy, którym zależny na końcowym rezultacie, zapisanym na fizycznym nośniku: nie ważne czy jest to papier, metalowa płytka dagerotypu czy przezroczysta klisza slajdu.
 
Więcej informacji na temat Stowarzyszenia możecie znaleźć w specjalnie przygotowanej notatce pod adresem: 
https://www.facebook.com/notes/galeria-im-sle%C5%84dzi%C5%84skich-w-bia%C5%82ymstoku/wystawa-litewskiego-stowarzyszenia-fotografii-analogowej/1898615553488822/
______________________________________________________________________________________________
 

Bogdan Konopka. Fotografia. Kiedy idziesz drogą...

„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
 
czas trwania: 14 września-8 października  2017

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

wystawa inaugurująca tegoroczna edycję: Festiwalu BIAŁYSTOK INTERPHOTO. Granice tolerancji

 

 

 

Granice tolerancji.Bogdan Konopka mieszka i pracuje w Paryżu. Fotograf, kurator i krytyk związany od
Bogdan Konopka mieszka i pracuje w Paryżu. Fotograf, kurator i krytyk związany od
Bogdan Konopka mieszka i pracuje w Paryżu. Fotograf, kurator i krytyk związany od roku 1994 z Pismem Artystycznym FORMAT oraz Kwartalnikiem FOTOGRAFIA (2000--2012). Prowadził autorskie pracownie w Państwowej Wyższej Szkole Fotografii w Arles we Francji (1994-1997), Warszawskiej Szkole Fotografii (2009-2011) oraz na Formation
Supérieure w Ecole de la Photographie de Vevey w Szwajcarii (2006-2016). Laureat Grand Prix de la Ville de Vevey Europejskiego Konkursu Fotografii w 1998 roku. W jego tekstach poświęconych fotografii – czy też wybranym fotografom – odnaleźć można całe spektrum dostępnych dziś technik i metod obrazowania.
_________________________________________________________________________________
 
Bolesław Augustis. W białostockich ogrodach
„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
 
czas trwania: 19 maja-18 czerwca 2017

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kurator: Grzegorz Dąbrowski

 

.

Urodził się w Imperium Rosyjskim w rodzinie zesłańców po powstaniu styczniowym. Przez pierwsze lata życia mieszkał wraz z rodziną w Nowosybirsku, gdzie terminował w zakładzie fotograficznym. W 1932 rodzina Augustisów powróciła do Polski i 6 maja osiedliła się w Białymstoku. Początkowo pracował jako pomocnik u fotografa Neuhüttlera przy Rynku Kościuszki, następnie w 1935 otworzył własny zakład „Polonia Film” przy ul. Kilińskiego 12, potem przy Kilińskiego 14. Augustis wykonywał głównie zdjęcia na zamówienie, fotografował przechodniów i ważne wydarzenia w Białymstoku.
W listopadzie 1939 po agresji ZSRR na Polskę jego ojciec zostaje aresztowany i osadzony w więzieniu w Mińsku, po czym ślad po nim zaginął. W trakcie zabawy sylwestrowej 1939/1940 w auli białostockiego gimnazjum im. Króla Zygmunta Augusta został aresztowany przez NKWD i wywieziony na Syberię. Tam wstąpił do Armii Andersa, w szeregach której walczył do końca II wojny światowej. Po jej zakończeniu zdecydował o niewracaniu do Polski i po krótkim pobycie w Wielkiej Brytanii wyjechał do Nowej Zelandii. Tam ożenił się z Polką, która również była zesłana na Syberię. Porzucił zawodowe fotografowanie i prowadził firmę budowlaną. Do końca życia nie odwiedził Polski.
Augustis pozostawał fotografem całkowicie zapomnianym aż do czasu przypadkowego odkrycia przez dwóch nastoletnich chłopców w czerwcu 2004 kilku tysięcy jego zdjęć w opuszczonej posesji przy ul. Bema w Białymstoku. Dzięki staraniom białostockiego fotografa Grzegorza Dąbrowskiego zdjęcia (wykonane w latach 1935-1939) zostały zabezpieczone i oczyszczone. Augustis został uznany za wybitnego fotografa, a wykonane przez niego zdjęcia mają wielką wartość dokumentacyjną i artystyczną.
Od 2004 roku zdjęcia Augustisa były prezentowane na kilku wystawach w Białymstoku i w Instytucie Polskim w Berlinie. W 2010 ukazał się album prezentujący niemal sto zdjęć Augustisa.
Bolesław Augustis (ur. 1912, zm. maj 1995) - polski fotograf znany ze zdjęć przedstawiających życie w przedwojennym Białymstoku. Urodził się w Imperium Rosyjskim w rodzinie zesłańców po powstaniu styczniowym. Przez pierwsze lata życia mieszkał wraz z rodziną w Nowosybirsku, gdzie terminował w zakładzie fotograficznym. W 1932 rodzina Augustisów powróciła do Polski i 6 maja osiedliła się w Białymstoku. Początkowo pracował jako pomocnik u fotografa Neuhüttlera przy Rynku Kościuszki, następnie w 1935 otworzył własny zakład „Polonia Film” przy ul. Kilińskiego 12, potem przy Kilińskiego 14. Augustis wykonywał głównie zdjęcia na zamówienie, fotografował przechodniów i ważne wydarzenia w Białymstoku.
W listopadzie 1939 po agresji ZSRR na Polskę jego ojciec zostaje aresztowany i osadzony w więzieniu w Mińsku, po czym ślad po nim zaginął. W trakcie zabawy sylwestrowej 1939/1940 w auli białostockiego gimnazjum im. Króla Zygmunta Augusta został aresztowany przez NKWD i wywieziony na Syberię. Tam wstąpił do Armii Andersa, w szeregach której walczył do końca II wojny światowej. Po jej zakończeniu zdecydował o niewracaniu do Polski i po krótkim pobycie w Wielkiej Brytanii wyjechał do Nowej Zelandii. Tam ożenił się z Polką, która również była zesłana na Syberię. Porzucił zawodowe fotografowanie i prowadził firmę budowlaną. Do końca życia nie odwiedził Polski.
 
Augustis pozostawał fotografem całkowicie zapomnianym aż do czasu przypadkowego odkrycia przez dwóch nastoletnich chłopców w czerwcu 2004 kilku tysięcy jego zdjęć w opuszczonej posesji przy ul. Bema w Białymstoku. Dzięki staraniom białostockiego fotografa Grzegorza Dąbrowskiego zdjęcia (wykonane w latach 1935-1939) zostały zabezpieczone i oczyszczone. Augustis został uznany za wybitnego fotografa, a wykonane przez niego zdjęcia mają wielką wartość dokumentacyjną i artystyczną.
 
Od 2004 roku zdjęcia Augustisa były prezentowane na kilku wystawach w Białymstoku i w Instytucie Polskim w Berlinie. W 2010 ukazał się album prezentujący niemal sto zdjęć Augustisa.
https://www.facebook.com/notes/galeria-im-sle%C5%84dzi%C5%84skich-w-bia%C5%82ymstoku/wystawa-litewskiego-stowarzyszenia-fotografii-analogowej/1898615553488822/

 

Perfekcja i światło. Fotografie Czesława Olszewskiego


„Kiedy idziesz drogą…”
Bogdan Konopka – fotografia„Kiedy idziesz drogą…”
czas trwania: 27 października - 9 grudnia 2018

miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5

kurator wystawy: Sebastian Wicher

 

 

o wystawie:

 

Na wystawie zaprezentowane zostaną stare zdjęcia Warszawy i okolic, których autorem jest Czesław Olszewski (1894–19