Znamy pogram Festiwalu!

1920x1006036.png

14. Julliet EM Festival (Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej)
24-31.07.2022 „Alchemie”

Dyrektor Artystyczna Festiwalu: Anna Urszula Kucharska
Organizator: Galeria im. Sleńdzińskich

Julliet EM Festival (Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej) – pierwszy w Polsce północno-wschodniej awangardowy festiwal muzyki dawnej – od 13 lat wpisuje się w mapę elitarnych letnich imprez muzycznych. Nazwa Festiwalu nawiązuje do postaci donatorki Galerii im. Sleńdzińskich – ostatniej z rodu wileńskich
artystów plastyków, jednej z prekursorek gry na kopiach klawesynów historycznych w Polsce, klawesynistki i pedagoga. Julliet EM Festival, pozostając wierny stylistyce Wykonawstwa Historycznie Poinformowanego, poszukuje nowych form prezentacji muzyki dawnej. W 12. i 13. edycji Festiwalu były to stylizacje na dziennikarstwo radiowe (słuchowisko muzyczne, audycja, transmisja koncertu, dokument, wywiad z artystą), transmitowane na platformach podcastowych i kanale YT.

W 14. edycji „Alchemie” powracamy z lipcowymi koncertami LIVE. Myśl przewodnia tegorocznej edycji nawiązuje do koncepcji postrzegania alchemii jako złożonego fenomenu kulturowego, przekazującego mitologiczne toposy. W 14. edycji chcemy spojrzeć na arcydzieła muzyki dawnej przez pryzmat mitu „wiedzy hermetycznej”. Mistrzostwo muzyczne – podobnie jak w sztuce alchemicznej – to połączenie rzemiosła z filozoficzną refleksją, eksperymentu z poszukiwaniem ram metodologicznych. Artysta specjalizujący się w Wykonawstwie Historycznym – jak alchemik – posługuje się skomplikowanymi symbolami graficznymi, które są zarówno narzędziem mnemotechnicznym w procesie przygotowania dzieła muzycznego, jak i kodem do przekazania treści alegorycznych i uniwersalnych.

Dyrektorem artystycznym Julliet EM Festivalu i pomysłodawcą jego koncepcji jest Anna Urszula Kucharska – wybitna klawesynistka, doktor sztuki muzycznej, pedagog, lingwistka, autorka scenariuszy spektakli i eksperymentalnych audycji z muzyką dawną.

PROGRAM FESTIWALU:

koncert: inauguracyjny recital klawesynowy „Z bachowskiego Clavier Übung IV”
miejsce: Foyer I. piętro ZSM, ul Podleśna 2
data: 24.07.2022 (niedziela) 19:00
Anna Urszula Kucharska – klawesyn

W koncercie inaugurującym zaczynamy pokaz „Transmutacji Mistrza Jana”. W pierwsza odsłonie – mistrzowska zmiana ćwiczeń klawesynowych w złoto sztuki kontrapunktycznej,
wirtuozerii i kalejdoskopu nastrojów. Arcydzieło, wydane 1741 roku pod nazwą „Clavier Übung bestehend in einer ARIA mit verschiedenen Veroenderungen vors Clavicimbal mit 2 Manualen”, wykona dyrektor artystyczna Festiwalu – Anna Urszula Kucharska.

koncert: półrecital klawesynowy „Z bachowskiego Clavier Übung I”
miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4
data: 26.07.2022 (wtorek) 17:00
Mateusz Głogowski – klawesyn

Prelekcja (17.30):
„Bachowski Kamień Filozoficzny: czyli scientia occulta dwunastu pętelek”
dr Anna Urszula Kucharska

W drugiej odsłonie klawiaturowych „transmutacji Mistrza Jana” zaprezentujemy arcydzieło stylizacji tańców barokowych – Partitę a-moll BWV 827, wydaną w pierwszej części bachowskiego Clavier Übung (1731 r.). Na klawesynie Julitty Sleńdzińskiej zagra Mateusz Głogowski – absolwent Zespołu Szkół Muzycznych w Białymstoku i klawesynowych studiów licencjackich AM im F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Po półrecitalu odtajnienie „wiedzy tajemnej” – prelekcja na temat systemów strojenia klawesynu w oparciu o zagadkową rycinę z wydanego w 1722 roku bachowskiego Das Wohltemperierte Clavier.

koncert: „Z bachowskiego Clavier Übung III”
miejsce: Stary Kościół Farny, ul. Kościelna 2
data: 27.07.2022 (środa) 19:00
Maria Erdman – organy i klawikord

Clavier Übung III to kompendium stylów i form muzyki organowej, w której Jan Sebastian Bach nawiązuje do muzyki religijnej mistrzów stile anticol – Frescobaldiego, Palestriny, Lottiego i Caldary. Na organach z 1754 roku zabrzmi m.in. Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit manualiter BWV 672 i Christe, aller Welt Trost BWV 673. W trzeciej odsłonie „transmutacji klawiaturowych” obok utworów Bacha-ojca, zaprezentujemy utwory Bacha-syna. Na kopii drezdeńskiego klawikordu Johanna Gottfrieda Horna z 1788 (Beuermann Collection, Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg) zabrzmi repertuar przeznaczony na ten właśnie instrument – m.in. „23 Pièces Characteristiques” Wq 117 Carla Philipa Emanuela Bacha. Wystąpi Maria Erdman – organistka, muzykolożka, edytorka i prekursorka profesjonalnej – Historycznie Poinformowanej – gry na klawikordzie. Maria Erdman jest jedynym w Polsce wykładowcą specjalizacji klawikord (AM im I.J. Paderewskiego w Poznaniu, AM im. K. Pednereckiego w Krakowie i ZPSM im. F Chopina w Warszawie).


koncert: „Mel et absinthium”
miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4
data: 28.07.2022 (czwartek) 17:00
Klaudyna Żołnierek – lutnia i teorba
Mateusz Głogowski – wirginał

W programie kompozycje wirginalistów angielskich – Williama Byrda, Ferdinanda Richardsona, Petera Philipsa i Johna Bulla oraz lutnistów francuskich – Roberta de Visée, Jacquesa Gallot, Denisa Gaultier, Charlesa Mouton i Pierre` a Dubut. Surowe brzmienie wirginału osłodzi delikatne brzmienie lutni i teorby wyeksponowane w muzyce z manuskryptu Barbe (Clermont,. Ok. 1700).

koncert: „Magica Symphatie”
miejsce: Sala Kameralna, ZSM, ul Podleśna 2
data: 29.07.2022 (piątek) 19:00
Sławomir Zubrzycki – viola organista

Magica Symphatie to dewiza heraldyczna z zagadkowego portretu Lorda Edwarda Cherbury – poety, muzyka i autora traktatu De Veritate. Jego miniaturowy portret pędzla Izaaka Olivera, nawiązuje do renesansowej idei „magicznych powinowactw” – „sympatii” i podobieństw w strukturze świata. Ideę renesansowych powiązań i wymiany doskonale realizuje viola organista – unikalny instrument, zrekonstruowany na podstawie projektu Leonadra da Vinci z Codice Atlantico – największego zbioru notatek legendarnego Geniusza. Na violi organista zostaną wykonane utwory kompozytorów renesansu: Henricusa Isaaca, Josquina des Prez, Jacoba Obrechta, Adriana Willaerta, Vincenza Galileiego, Andrei Gabrielliego, Marco Facoliego. O historii instrumentu i jego rekonstrukcji opowie artysta i budowniczy – Sławomir Zubrzycki.


wykład: „Alchemia – sztuka hermetyczna, wiedza alternatywna czy szarlataneria?” prof. dr hab. Tomasz Stępień
miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, Rynek Kościuszki 4
data: 30.07.2022 (sobota) 17:00
prowadzenie: prof. dr hab. Tomasz Stępień

Czy Albert Wielki, Tomasz z Akwinu i Jan XXII zajmowali się alchemią? Czy alchemia została potępiona czy też raczej skompromitowana przez wyznawców racjonalizmu i nauk empirycznych? O faktach i mitach na temat filozofii i praktyki alchemicznej opowie prof. dr hab. Tomasz Stępień. Prelekcja zostanie wygłoszona w formie zdalnej i odtworzona w siedzibie Galerii oraz online.


koncert: „Alchemie” – koncert w 95. rocznicę urodzin Donatorki Galerii im. Sleńdzińskich – Julitty Sleńdzińskiej
miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, Rynek Kościuszki 4
data: 31.07.2022 (niedziela) 17:00
Sławomir Zubrzycki – viola organista
Anna Urszula Kucharska, Dorota Zimna – klawesyn

W koncercie finałowym zaprezentujemy finalny produkt festiwalowego laboratorium alchemicznego: stop brzmieniowy 2 klawesynów oraz violi organista. Zabrzmią połączone w nowe suity aranżacje miniatur klawesynistów francuskich: Élisabeth Claude de La Guerre, Louisa Couperina, Jacques Duphly, Louis- Claude`a Daquina, François Couperina i Jeana Philipa Rameau.

Powrót na początek strony